Kiedy wymienić olej silnikowy i na jaki?

Olej silnikowy jest płynem eksploatacyjnym niezbędnym do poprawnego funkcjonowania silnika. Dlatego w trosce o żywotność swojej jednostki napędowej warto wiedzieć, jak często należy go zmieniać i na jaki.

Olej silnikowy prawidłowo dobrany do naszego silnika powinien gwarantować dobre smarowanie jednostki w bardzo zróżnicowanych warunkach: od ostrych zimowych mrozów po czerwcowe upały. Ma on utrzymywać się na elementach w postaci cienkiego filmu, który redukuje tarcie na styku ruchomych części.

Wymiany oleju należy dokonywać zgodnie z zaleceniami producenta dla danego modelu i jego wersji silnikowej. Najczęściej wskazuje się, że powinno to nastąpić po przejechaniu od 20 do 30 tys. km od ostatniej wymiany. W praktyce bezpieczniej jest przyjąć jako przebieg graniczny odległość z zakresu między 10 a 15 tys. km.

Nie należy ograniczać się jedynie do wymian. Kierowca powinien regularnie kontrolować poziom oleju i w razie potrzeby uzupełniać jego zapas, by nigdy nie doszło do sytuacji, w której silnik ma go zbyt mało do smarowania.

Kiedy już podejmiemy decyzję o wymianie, należy wybrać odpowiedni preparat, który zastąpi stary. Najlepiej jest stosować olej zalecany przez producenta samochodu. Nie musimy trzymać się jednej firmy, ale powinniśmy korzystać z preparatu o określonych parametrach.

Rozróżniamy trzy podstawowe rodzaje olejów: mineralne, półsyntetycznesyntetyczne. Te ostatnie należy stosować przede wszystkim w nowoczesnych i wysilonych silnikach. Oleje syntetyczne charakteryzuje duży zakres temperatur pracy. Są one bardziej odporne na ekstremalne warunki pracy.

Jeśli przebieg samochodu jest duży i jego silnik zaczyna zużywać coraz więcej oleju, należy przejść na preparat półsyntetyczny. Jednak może się okazać, że to nie wystarczy. Wtedy musimy przejść na olej mineralny. Będzie on lepiej uszczelniał i skuteczniej wyciszał pracę jednostki. Warto też wiedzieć, że dodatki czyszczące zawarte w oleju syntetycznym mogą w starszych silnikach wyrządzić szkody. Leciwe jednostki najczęściej nie są wyposażone w uszczelki wykonane z gumy przystosowanej do współpracy z tymi związkami.

Przy zakupie warto znać nie tylko rodzaje olejów, ale i oznaczenia, które się na nich stosuje. W kodzie opisującym parametry preparatu znajdziemy klasę jakościową opisaną dwoma dużymi literami. Pierwsza litera oznacza przeznaczenie oleju. S ma zastosowanie do silników benzynowych, a C do wysokoprężnych. Druga litera wskazuje nam klasę jakości oleju. Im dalsza jej pozycja w alfabecie, tym wyższa jakość.

Istotna jest także klasa lepkości stosowanego oleju. Określa ona zakres temperatur, dla których dany olej ma optymalną lepkość. Większość środków oferowanych na rynku to oleje wielosezonowe, więc jeśli silnik w naszym samochodzie nie będzie pracował w ekstremalnych warunkach, taki środek w zupełności wystarczy.

Przykładem takiego oznaczenia może być 10W-60. Pierwszy człon wskazuje na zachowanie oleju w niskich temperaturach. Im liczba przed literą niższa, tym lepiej sprawdza się on na mrozie. Im większa wartość w drugim członie, tym lepiej olej sprawdzi się w wysokich temperaturach. To bardzo ważne by dobrze dobrać ten parametr. Jeśli zastosujemy olej o niewłaściwej lepkości dla warunków, w których będziemy eksploatować samochód, może się on okazać zbyt gęsty lub zbyt rzadki, co w konsekwencji przełoży się na mniejszą żywotność jednostki napędowej.

A Wy, drodzy Czytelnicy, czy pamiętacie o wymianie oleju w swoich samochodach?

2 odpowiedzi na “Kiedy wymienić olej silnikowy i na jaki?”

  1. Karolas19 napisał(a):

    ludzie niestety często zwlekają z wymianą oleju

  2. Piotr napisał(a):

    Aby dobrać jak najlepszy olej do swojego silnika należy przede wszystkim
    zweryfikować pewne informacje, zalecenia producenta, konstruktora danego
    pojazdu i na podstawie tych informacji podjąć najlepszą decyzję odnośnie
    zalania właściwego oleju.

    Od tego są książki serwisowe, instrukcje obsługi i najlepsze, czyli
    specyfikacje serwisowe tzw. repair manual, czyli książka napraw dla
    serwisów.

    Jeśli ktoś chce poszukać bardziej wiarygodnych informacji może znaleźć
    tzw. Repair Manual danej marki, w którym z dokładną pieczołowitością
    podane są zalecenia fabryczne i jest to najbardziej wiarygodna informacja.
    Na dokumentacji serwisowej bazują autoryzowane stacje napraw (ASO), a 
    przynajmniej powinny tak bazować przy doborze odpowiedniego środka smarnego.

    Jeśli już poznaliśmy zalecenia fabryczne to bardzo dobrze.
    Nie bójmy się ich wdrożyć w życie.

    Historia jakoby silniki po większym przebiegu muszą jeździć na olejach
    10W40, 15W40 jest kompletnym nonsensem, i jest wyznawana przez wielu
    mechaników, którzy zatrzymali swój rozwój kilkanaście lat temu, kiedy
    funkcjonowały niskoprzetworzone oleje o niskiej jakości.

    Drugą historią, która funkcjonuje jest ta, która mówi, że nie można
    przechodzić z oleju mineralnego czy półsyntetycznego na syntetyczny,
    albo z lepkości 10W40 na 5W30.
    Kolejny nonsens ponieważ:

    – Olejów pełno syntetycznych jest tylko kilkadziesiąt na rynku, a 
    większość to oleje tzw. HC czy mineralne nazywane olejami full synthetic
    czy 100% Synthetic. (bazy i ich oznaczenia są w dziale kompendium wiedzy).
    Obecnie produkowane oleje są już na innym poziomie technologicznym niż
    ich poprzednicy 10 lat temu, i, ani nie powodują degradacji uszczelnień
    elastomerowych (ACEA od 1996r. wprowadziła pełną kompatybilność każdego
    oleju z każdym uszczelnieniem), a jeśli już powodują jakiś większy pobór
    oleju, to jest to tylko i wyłącznie indywidualnym efektem zaniedbań
    użytkownika, który stosuje tanie oleje niskiej jakości, albo zapomina
    wymieniać olej na czas np. interwały wymiany oleju kiepskiej jakości co
    2-3 lata.

    – Kolejnym błędem powtarzanym jest, że syntetyki to tylko 5W40, czy
    5W30, a prawda jest taka, że syntetykiem może być olej o lepkości 0W20,
    10W40, 15W40 czy 20W60, a minerałem może być olej 0W20, 5W30 czy 20W60.
    Lepkość oleju nie ma nic wspólnego z zastosowaną bazą olejową.

    Zalecenia podawane przez pracowników stacji obsługi i serwisów często
    mijają się z prawdą i nie są zgodne z tym, co podaje producent.
    Często bazują na własnym doświadczeniu, bezpiecznej alternatywie,
    tudzież profitom, jakie osiągają dzięki zalewaniu konkretnego oleju lub
    umowom handlowym.
    Trwałość silnika i jego długoletnia bezawaryjna eksploatacja często nie
    jest priorytetem przy doborze oleju przez dany warsztat.
    W serwisie http://www.zmienolej.pl staramy się zawsze wyjść naprzeciw każdym
    oczekiwaniom i profesjonalnie dobrać każdy olej silnikowy.
    Pozdrawiam
    Piotr Dziektarz
    http://www.zmienolej.pl

Tagi: jak wybrać, Mechanika, olej, poradnik, rodzaje olejów, wymiana oleju