Kiedy i jak wymienić filtr powietrza w aucie?

Filtr powietrza jest jednym z prostszych w wymianie elementów eksploatacyjnych silnika. Nie oznacza to jednak, że można go zaniedbywać. Czemu służy, jak często go wymieniać i w jaki sposób to zrobić?

Filtr powietrza znajduje się na samym początku układu dolotowego każdego silnika spalinowego. Kiedyś w samochodach stosowano filtry mokre, w których materiałem filtrującym był olej nasączający porowaty element nośny. Obecnie stosuje się typ suchy.

W zależności od modelu samochodu filtry znajdują się w różnych miejscach komory silnika. Może to być z boku lub z przodu jednostki napędowej. Najłatwiej jest znaleźć obudowę filtra (najczęściej plastikową), podążając od silnika wzdłuż przewodu dolotowego ku jego początkowi.

Bez względu na lokalizację filtra, jego eksploatacja wymaga regularnych wymian. Ten element jest bardzo istotny dla prawidłowego działania silnika, ponieważ oczyszcza powietrze trafiające do komory spalania z drobin, które mogłyby doprowadzić do szybszego zużycia powierzchni ciernych, nawet mimo stosowania dobrych olejów.

Współczesne filtry powietrza zatrzymują blisko 100% pyłu. Oznacza to też, że szybko ulegają zapchaniu. Filtr powietrza o zmniejszonej przepustowości może nawet doprowadzić do odczuwalnego spadku mocy silnika. Dlatego warto zadbać o to, by ten element zawsze był czysty.

Filtr powietrza należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Zazwyczaj jest to między 30 a 60 tys. km, ale lepiej nie przekraczać dystansu 20 tys. km na jednym filtrze. Nie jest to drogi element eksploatacyjny, bo jego ceny wynoszą od kilkunastu zł do nie więcej niż 200 w przypadku samochodów z wyższej półki. Jest to więc znikoma część wartości auta, a jakże istotna dla jego prawidłowego funkcjonowania. Warto rozważyć zwiększenie częstotliwości wymian, jeśli często jeździmy po zapylonych drogach i po mieście.

Za częstszymi wymianami przemawia też łatwość wykonania tego zabiegu. Kiedy już zlokalizujemy filtr pod maską naszego auta, należy rozebrać obudowę i ostrożnie wyjąć filtr. Nie wolno przedmuchiwać tego elementu sprężonym powietrzem, nawet poza jego obudową. Może dojść do przejścia drobin na jego czystą stronę, a w efekcie do przedostania się ich do silnika. Nowy filtr powinien być przeznaczony do naszego modelu samochodu, a co za tym idzie, równo mieścić się w obudowie, bez załamań i wypaczeń. Istotne jest też dokładne zamknięcie komory, w której się znajduje – powinna być szczelna, by powietrze mogło przedostawać się przez nią jedynie przeznaczonymi do tego otworami.

Polecamy również poradnik o wymianie oleju: Kiedy wymienić olej silnikowy i na jaki?

4 odpowiedzi na “Kiedy i jak wymienić filtr powietrza w aucie?”

  1. mechanik napisał(a):

    Kierowcy niestety lubią oszczędzać, a potem dziwią się że coś jest nie tak w aucie, że coś nie dziala, śmierdzi itd.

  2. Dariusz napisał(a):

    a mechanicy najchętniej wymieniliby cały samochód, nawet jak jakaś część jest sprawna technicznie 😉

  3. paseo napisał(a):

    Nie wolno przedmuchiwać tego elementu sprężonym powietrzem, nawet poza jego obudową. Może dojść do przejścia drobin na jego czystą stronę, a w efekcie do przedostania się ich do silnika
    —————————————-
    No niestety,ale filtr sie przedmuchuje OD strony silnikowej,czyli Odwrotnie niz pracuje w silniku.
    A wtedy NIE ma mowy o przdostawaniu sie pylow do strony silnikowej.
    Inaczej mowiac,nalezy z filtra WYDMUCHAC smieci a NIE przedmuchiwac na druga strone.Czyli dmuchamy od strony CZYSTEJ.
    ——————–
    Gdy czytam takie brednie jak w tekscie ,nie dziwie sie ,ze jest tyle warsztatow iw szstkie zarabiaja na idiotach az trzeszczy.I dobrze

  4. 100% CAR PARTS napisał(a):

    Zapraszam do obejrzenia filmu (Wymiana filtra powietrza w standardowym samochodzie na przykładzie gry -symulator mechanika) https://www.youtube.com/watch?v=6nMzBf9aSmc

Tagi: eksploatacja, filtr powietrza, poradnik, wymiana