jakie-wycieraczki-do-samochodu-wybrac

Zakup wycieraczek to z pozoru prosta czynność. Wystarczy wybrać odpowiedni rozmiar i gotowe. Jednak zapominamy o tym, że wycieraczki odpowiadają za dobrą widoczność w trakcie opadów atmosferycznych. Odpowiednio dobrane, przylegające do szyby dokładnie bez smug zbierają wodę i śnieg. Sprawiają, że jazda samochodem jest bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. O tym, jakie wycieraczki wybrać i na co zwracać uwagę przy zakupie, przeczytaj poniżej.

Rodzaje wycieraczek samochodowych

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że wszystkie wycieraczki samochodowe do szyb wyglądają bardzo podobnie. Jednak to złudzenie. Ogólnie wycieraczki można podzielić na:

  • wycieraczki samochodowe szkieletowe – najbardziej powszechne i najtańsze. Niestety mają wiele wad. Przede wszystkim ich konstrukcja nie gwarantuje równomiernego docisku całego pióra do szyby, przez co szyba w miejscach słabiej dociśniętych może zbierać wodę mniej dokładnie, a samo pióro zużywa się szybciej – tam, gdzie docisk jest mocniejszy. W zimie zdarza się, że przegub się zacina – blokuje go lód ze śniegiem i wycieraczka nie działa prawidłowo, do tego podczas pracy jest niezwykle hałaśliwa;
  • wycieraczki płaskie – bezprzegubowe – są przeciwieństwem szkieletowych, zintegrowana konstrukcja ramienia z piórem gwarantuje cichą pracę oraz równomierny docisk do szyby. Ich cena jest nieco wyższa od przegubowych;
  • hybrydowe wycieraczki – to połączenie zalet wycieraczek stelażowych z piórami płaskich. Konstrukcja opiera się na integracji pióra z ramieniem z dodatkowym wzmocnieniem w postaci stelażu dociskającego pióra do szyby. 

Jakie wycieraczki wybrać i na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Dobór wycieraczek należy zacząć od zmierzenia długości, jaką mają pióra do wycieraczek samochodowych. W autach, gdzie są zamontowane 3 wycieraczki: dwie przednie od strony kierowcy i pasażera oraz tylna, często każda z nich ma inną długość. Najprostszym sposobem jest zmierzenie starych i na tej podstawie zakup nowych. Jeśli zainstalujemy zbyt długie pióra, mogą się o siebie ocierać, natomiast zbyt krótkie pozostawią dużą powierzchnię nieoczyszczonej szyby.  

Kolejnym elementem są typy mocowań wycieraczek. W wycieraczkach szkieletowych stosuje się cztery typy mocowań: bagnet, śruba oraz najpopularniejsze – hak, czyli mocowanie typu U. Płaskie wycieraczki instaluje się za pomocą mocowania typu C. 

Zdarzają się różne mocowania nawet w tych samych modelach auta, ale w różnych rocznikach produkcji. Wiele producentów oferuje wraz z wycieraczkami specjalne adaptery, które umożliwiają mocowanie ich niemalże w każdym aucie.

Inną metodą jest skorzystanie z katalogów producentów wycieraczek, gdzie można wybrać odpowiedni rozmiar wycieraczek według marki i modelu naszego samochodu. 

Jakie wycieraczki będą lepsze: szkieletowe czy płaskie? Płaskie mają zdecydowanie więcej zalet. Zintegrowane pióro z ramieniem zapewnia cichą pracę, jest bardziej aerodynamiczne i lepiej przylega do szyby. Poza tym nie ma możliwości, aby wycieraczki płaskie zardzewiały, do tego dobrze sprawdzają się nawet podczas silnych podmuchów wiatru.

Warto też zwrócić uwagę na rodzaj gumy do wycieraczek, jaka jest użyta, ponieważ bezpośrednio przekłada się ona na skuteczność działania wycieraczki do samochodu. Zdecydowanie lepsze od kauczuku są gumy silikonowo-grafitowe z domieszką polimeru. Zapew­nia­ją­cą mniej­sze tar­cie oraz cichą pra­cę, są też zdecydowanie trwalsze.

Montaż wycieraczek

Wymiana wycieraczek nie powinna zając więcej niż 5 minut. Z reguły każdy producent podaje informacje, jak zamontować wycieraczki według typu mocowania. Wielu z nich dodaje też specjalne adaptery, aby dopasować osadzenie swojego produktu na mocowaniach, jakie są zastosowane w różnych autach.

Podczas wymiany wycieraczek trzeba bardzo uważać, ponieważ metalowe ramię, na którym jest osadzona wycieraczka, może spowodować uszkodzenie szyby. 

Jak często wymieniać wycieraczki?

Wycieraczki powinny być wymieniane mniej więcej dwa razy w roku – podobnie jak zmieniamy opony.

Zimowe błoto i lód tak samo, jak silne promienie UV latem mocno eksploatują wycieraczki.

Oczywiście intensywne używanie wycieraczek powoduje ich szybsze zużycie, dlatego oprócz zachowania sezonowości wymiany, warto obserwować, czy wycieraczki pracują prawidłowo i czy nie ma objawów ich zużycia. 

Gdy wycieraczki, zamiast oczyszczać szybę, rozmazują brud, pozostawiają smugi, to znak, że trzeba je wymienić. Innym objawem zużycia piór jest piszczenie czy odrywanie się gumy od szyby podczas pracy. To o tyle istotne, że uszkodzone pióra mogą porysować szybę.

Jak dbać o wycieraczki do szyb, aby służyły dłużej?

Bez względu na to, jakie wycieraczki kupimy, trzeba o nie dbać. Przede wszystkim należy pamiętać, aby używać ich tylko na mokro. Gdy włączymy wycieraczki na sucho, osadzony na nich pył, kurz czy inne zanieczyszczenia mogą porysować szybę. Dobry płyn do spryskiwaczy także przedłuża żywotność wycieraczki samochodowej.

Wrogiem wycieraczek jest też śnieg i lód. Zimą, zanim uruchomimy wycieraczki, należy delikatnie odkleić je od szyby. Gdy są przymarznięte, trzeba spryskać je odmrażaczem do szyb. Bez tego zabiegu przyklejone do szyby gumy mogą się odkleić, a gdy włączymy silnik wycieraczki – może nawet się spalić. Zalegający na szybach śnieg także niszczy wycieraczki samochodowe, dlatego warto przed uruchomieniem usunąć go skrobaczką.

Jakie wycieraczki kupić na tylną szybę?

Wycieraczki na tylną szybę mają różne wymiary, a także występują różne, często specyficzne rodzaje mocowań wycieraczek. Czasami uniwersalne modele nie pasują lub źle pracują, dlatego najprostszym sposobem jest albo zakup wycieraczki z ramieniem, albo wymiana samego pióra. Jeśli chodzi o zarysowania źle dobraną wycieraczką, z tylną szybą jest prostsza sprawa – nie pogarszają widoczności ani nie przeszkadzają tak bardzo, jak w przypadku przedniej szyby.

Wycieraczki do samochodu a bezpieczeństwo

Jazda ze zużytymi wycieraczkami to skrajna nieodpowiedzialność i zagrożenie na drodze. Pogoda jest bardzo zmienna, nawet obecnie, gdy wiele prognoz ma wysokie statystyki sprawdzalności, trudno przewidzieć ostre śnieżyce czy ulewy. Warto podkreślić, że zużyte lub źle dobrane pióra zostawiają smugi, a często też potrafią zarysować szybę – co z pewnością utrudnia widoczność. Zdecydowanie warto mieć zapasowy komplet wycieraczek w bagażniku, koszt wycieraczek jest stosunkowo niewielki w porównaniu z kosztem kolizji na drodze czy wypadkiem. 

Ciekawostką jest, że w niektórych krajach Unii Europejskiej prawidłowe działanie wycieraczek jest częścią kontroli podczas badania technicznego, uznaje się je za istotny element wpływający na bezpieczeństwo na drodze.

Przy zakupie obowiązkowego ubezpieczenia OC warto dokupić ubezpieczenie szyb. Pakiet gwarantuje szybką naprawę – nawet w przeciągu dwóch dni od zgłoszenia szkody. Warto wiedzieć, że jazda z uszkodzoną szybą skutkuje mandatem, a także brakiem pieczątki podczas badania technicznego.