Opony całoroczne zyskały w Polsce w ostatnim czasie sporą popularność. Dlaczego tak się dzieje i czy warto podążyć za tym trendem? Czy jest to lepsze rozwiązanie od posiadania dwóch kompleksów opon tj. letnich i zimowych? Czym się różnią te rodzaje ogumienia i na jakie warto się zdecydować?

Opony całoroczne czy warto

Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć na pytanie, czym jest opona całoroczna i czym się różni od standardowych opon sezonowych. Ogumienie letnie ma miękką mieszankę, która dobrze pracuje przy wysokich temperaturach i nie ulega zbyt szybkiemu zużyciu podczas upałów. Jest elastyczna i dobrze trzyma auto na drodze, przynajmniej póki nie przyjdzie jej zmierzyć się ze śniegiem czy błotem pośniegowym.

Tutaj do akcji wkracza opona zimowa. Ma ona głębsze rowki, które lepiej odprowadzają wodę i lepiej „wgryzają się” w śnieg. Jednocześnie opony zimowe przez zastosowanie miękkiej mieszanki ulegają szybszej degradacji, jeśli jeździ się na nich w ciepłe dni.

Opony całoroczne to rozwiązanie pośrednie. Ich mieszanka jest uniwersalna – przez to nie zapewnia równie dobrej przyczepności w lecie, co dobrej klasy opony letnie, ale mimo to utrzymuje ten parametr na dobrym poziomie. Jej bieżnik również jest na swój sposób mieszany. Łączy kształty lameli typowych dla opon letnich z zimowymi, dzięki czemu zawsze nieźle odprowadza wodę czy błoto.

Opona całoroczna nie spisuje się jednak dobrze w ekstremach. Przy dynamicznej jeździe w lecie zawsze lepiej spisze się dobra guma sezonowa. Z kolei w zimę, gdy warunki trakcyjne są naprawdę fatalne, dobra opona przeznaczona na tę porę roku zapewni lepszą pewność niż wariant całoroczny.

Sęk w tym, że w ostatnich latach zimy w Polsce stały się łagodne i o ile nie mieszkamy w górach, wyżej wspomniane ekstrema stawiają przed nami wyzwania rzadko. Szczególnie dotyczy to jazdy po mieście. Zima drogowców zaskakuje coraz rzadziej i zaśnieżone drogi są sytuacją coraz mniej spotykaną.

Właśnie dlatego warto rozważyć zakup ogumienia wielosezonowego. Na dodatek jeśli robimy nieduże przebiegi, może się to opłacić również finansowo, szczególnie jeśli wiemy, że opona szybciej by się zestarzała niż zużyła, lepiej na starzenie wystawić jeden całoroczny komplet, niż dwa zestawy sezonowe.

Przy kalkulacjach opłacalności zakupu wielosezonówek ostatecznie trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim bezpieczeństwo, nie finanse. Wszystkich sytuacji na drodze nie da się przewidzieć, ale jeśli mieszkasz w górach, jeździsz zimą na narty w Alpy czy po prostu dużo podróżujesz – pamiętaj, że najbardziej liczy się w Twoim przypadku odporność na różnego rodzaju ekstrema. Z kolei w lecie ogumienie letnie w długich trasach zapewni cichszą pracę i niższe spalanie dzięki mniejszym oporom toczenia.

Wniosek? Ogumienie należy zawsze wybierać na podstawie własnych, indywidualnych potrzeb. Opony całoroczne weź pod uwagę przede wszystkim, jeśli nie jeździsz dużo i zazwyczaj poruszasz się po mieście, gdzie ani prędkości nie są duże, ani warunki drogowe nie doskwierają szczególnie mocno nawet w zimę.

Wielosezonowe opony – czy dla wszystkich?

Choć opona całoroczna może być dobrym rozwiązaniem w przypadku wielu kierowców, to na pewno nie jest ona odpowiednia dla wszystkich. Najczęściej przyczyną wyboru ogumienia wielosezonowego są oszczędności. Zakup zestawu opon to wydatek od kilkuset do kilku tysięcy złotych, a potrzebne są dwa komplety – letnie i zimowe. Kolejna kwestia to kwota, którą należy zapłacić za wymianę ogumienia – mało kto może zrobić to sam. Większość kierowców musi umówić się do warsztatu mechanicznego, gdzie wymiana ta kosztuje od kilkudziesięciu do ponad stu złotych. W dodatku wymiana na ostatnią chwilę, kiedy już warunki wymagają zmiany ogumienia, często wiąże się z wielogodzinnym staniem w długiej kolejce do warsztatu mechanicznego. Czy wybór opon całorocznych jest jednak rozsądną oszczędnością? To przede wszystkim zależy od tego, jak i gdzie eksploatujesz pojazd. Czy aby na pewno posiadanie jednego zestawu opon całorocznych jest ograniczeniem wydatków? Nie do końca. Przede wszystkim, skoro przez cały rok będziesz korzystać z tego samego ogumienia, to wówczas szybciej będzie ono wymagało wymiany. Zatem odrzucić należy argument, że oszczędzisz na zakupie opon, ale na pewno pozostaje kwestia płatności za ich wymianę.  

Na pewno opony wielosezonowe nie są przeznaczone dla kierowców aut dynamicznych, o dużej mocy silnika. Nie sprawdzą się one również wtedy, jeśli jeździsz w miejscach, w których warunki są trudne. Wyjeżdżasz często na narty? Zatem opony uniwersalne na pewno nie są dla ciebie. Natomiast ogumienie całoroczne może być dobrym rozwiązaniem, jeśli głównie jeździsz po mieście, stosujesz się do przepisów, dopasowujesz prędkość do warunków panujących na drodze. Wtedy ryzyko tego, że opony będą przyczyną niebezpiecznego zdarzenia jest niewielkie.

Zanim zdecydujesz się na konkretne opony całoroczne, spróbuj znaleźć testy danego ogumienia. Analizie podlega np. hamowanie czy prowadzenie w różnych warunkach. Jakich wyników możesz spodziewać się w takich badaniach? Otóż:

  • Hamowanie – na śniegu zdecydowanie najlepszy wynik osiągnie opona zimowa. Nieco gorszy opona wielosezonowa, a bardzo zły – letnia. Na suchej nawierzchni najgorszy rezultat najczęściej osiąga ogumienie zimowe, a najlepszy letnie. Opona całoroczna uzyskuje wynik nieco gorszy od letniej.
  • Przyczepność – niektóre opony wielosezonowe wypadają pod tym względem nawet lepiej niż zimowe na śniegu czy na mokrej nawierzchni.

Przed zakupem zwracaj uwagę na ceny opon całorocznych. Jeśli ich koszt będzie bardzo niski, to nie spodziewaj się ogumienia najwyższej jakości. W prawie każdym przypadku opona sezonowa będzie mieć lepsze osiągi w warunkach, do których jest stworzona niż ogumienie wielosezonowe, ale różnice te nie powinny być znaczące. Jeśli wybierzesz dobre opony całoroczne i przestrzegasz przepisów oraz dostosowujesz się do warunków na drodze, to być może ogumienie wielosezonowe będzie w twoim przypadku znakomitym wyborem.

Czy warto kupić opony całoroczne? Sprawdźmy testy

Na początku lat 90. ubiegłego wieku nie było podziału na opony letnie i zimowe. Istniały wyłącznie opony całoroczne. Wraz z rozwojem technologii producenci zaczęli tworzyć coraz bardziej zaawansowane mieszanki, dzięki którym ogumienie może być dopasowywane do sezonowych warunków. Obecnie dostępne są już opony uniwersalne, które dorównują ogumieniu sezonowemu. Jeśli jednak zdecydujesz się na najtańsze opony wielosezonowe, to trudno oczekiwać, że zapewnią ci one odpowiednie właściwości jezdne. Zrezygnuj z takiego ogumienia, jeśli przejeżdżasz kilkadziesiąt tysięcy kilometrów rocznie, jeździsz agresywnie czy w skrajnych warunkach. W przypadku gdy jednak pokonujesz rocznie do 10 tys. kilometrów, głównie w mieście i to wtedy, kiedy warunki są dobre, to opony wielosezonowe mogą być znakomitym wyborem.

Coraz więcej Polaków stawia na dobre opony całoroczne, a przede wszystkim decydujemy się na to ze względu na coraz łagodniejsze zimy. Jeśli zastanawiasz się, czy lepszym rozwiązaniem będą opony całoroczne czy sezonowe, to pod względem jakościowym nie ma tu pola do dyskusji – w każdym przypadku dobre ogumienie sezonowe daje zdecydowanie lepsze osiągi niż takie, które przeznaczone jest na cały rok. Przede wszystkim musisz sobie zdawać sprawę z tego, że twórcy opon wielosezonowych łączą w swoich produktach właściwości odpowiednie dla ogumienia letniego i zimowego, dlatego nie jest możliwe, aby opony te były tak samo dobre, zarówno do jazdy zimą jak i latem. Przy niskiej temperaturze opony całoroczne nie zapewnią ci takiej przyczepności jak zimowe.

Opony wielosezonowe używane – czy warto?

Niektórzy kierowcy w ramach oszczędności decydują się na zakup używanych opon. Czy to dobre rozwiązanie? Przede wszystkim ogumienie powinno spełniać wymóg minimalnej głębokości bieżnika, który w Polsce może wynosić najmniej 1,6 mm. Jeśli jednak zamierzasz kupować opony używane to tylko takie, które mają ten bieżnik kilkukrotnie głębszy. Pamiętaj, że im mniejsza głębokość bieżnika, tym maleje skuteczność opony – wydłuża się droga hamowania np. na mokrej nawierzchni. Jeśli wybierasz opony używane, to zwróć uwagę na czas ich użytkowania. Czy wiesz, że żywotność opon, tj. okres, w którym zachowują one swoje właściwości wynosi około 6 lat? Kolejna kwestia – sprawdź, jaka jest zawartość kompletu? Czy na pewno kupujesz 4 opony tego samego typu, a nie np. 4 różne opony zapasowe? Wybór używanego ogumienia może być sposobem na oszczędność, ale raczej zdecyduj się na nie tylko wtedy, gdy ze względów finansowych nie masz innego wyboru. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zakup nowego ogumienia, ale też z nastawieniem na jak najwyższą jego jakość.

Pamiętaj, że korzystanie z nieodpowiedniego ogumienia zwiększa ryzyko spowodowania wypadku czy kolizji. Nie zapominaj o zawarciu umowy ubezpieczenia OC, dzięki której, jeśli spowodujesz szkodę, to zakład ubezpieczeń weźmie na siebie odpowiedzialność finansową i wypłaci poszkodowanym odszkodowanie.