Jaki miernik lakieru wybrać? Kupując miernik grubości lakieru, powinniśmy być świadomi tego, że podobne do siebie urządzenia różnią się jakością i sposobem funkcjonowania. Wyjaśniamy, jaki mierniku lakieru wybrać, aby spełniał nasze oczekiwania, oraz jak z niego korzystać. 

Jak działa miernik lakieru? 

Decyzje zakupowe dotyczące auta wymagają dokładnej oceny jakości lakieru, aby określić wartość pojazdu. Do oceny stanu lakieru oraz tego, czy pojazd był wcześniej malowany, niezbędny jest miernik lakieru. Mierniki umożliwiają szybką ocenę jakości wykończenia lakieru oraz sprawdzenie, czy stan pojazdu odpowiada jego raportowanej historii, czyli ustalenie, czy pojazd uległ wypadkowi, czy też doświadczył innego rodzaju uszkodzeń lakieru.

W przeszłości kupujący i inspektorzy polegali wyłącznie na inspekcjach wizualnych, takich jak sprawdzanie wyrównania panelu nadwozia i szukanie luk, które mogą wskazywać na wymianę nadwozia lub panelu. Szukali śladów przemalowania, takich jak rozpryski farby na uszczelkach i otworach nadwozia, a także różnice w kolorze lakieru i wykończeniu w całym pojeździe. Subtelne zmiany koloru, tekstury lub połysku często pozostają niewykryte, chyba że kupujący poświęci dużo czasu na oglądanie pojazdu pod różnymi kątami i w różnych warunkach oświetleniowych. Techniki kontroli wizualnej są szczególnie ograniczone w słabo oświetlonych miejscach, przy złej pogodzie (deszcz, deszcz ze śniegiem lub śnieg) lub w brudnych pojazdach. Miernik lakieru zapewnia szybki pomiar stanu lakieru badanego pojazdu. 


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Mierniki lakieru są stosowane do:

  • aluminium,
  • plastiku,
  • stali,
  • stali ocynkowanej.

Jakie mierniki są dostępne na rynku? Magnetyczny, którego zdecydowaną zaletą jest cena. Prostota jego działania sprawia, że nie jest do końca dokładny. Alternatywą dla tego typu mierników są te elektroniczne. Grubość suchej warstwy jest prawdopodobnie najbardziej krytycznym pomiarem w branży powłok, ze względu na jej wpływ na proces powlekania, jakość i koszt. Pomiary grubości warstwy suchej mogą służyć do oceny oczekiwanej żywotności powłoki, wyglądu i wydajności produktu oraz zapewnienia zgodności z wieloma normami międzynarodowymi. 

Rodzaje sond w miernikach lakieru 

Sonda to głowica miernika lakieru, którą przykłada się bezpośrednio do karoserii i za jej pomocą dokonywany jest pomiar lakieru. Najpopularniejsze rodzaje sond to: 

  • płaska, 
  • dociskowa, 
  • kulkowa.

Sonda płaska ma całkowicie płaską końcówkę. Minusem tego sprzętu jest to, że trudno odpowiednio go docisnąć do pojazdu, aby wykonać prawidłowy pomiar lakieru. W tym przypadku zalecana jest sonda dociskowa, która – jak sama nazwa wskazuje – jest dociskana do karoserii pojazdu, a tym samym można łatwiej dopasować ją do samochodu. Sondę kulkową uznaje się za najlepszą, ale i najdroższą. Jest najbardziej czuła i daje najdokładniejszy pomiar. 

Sonda w miernikach może być wbudowana lub zewnętrzna, czyli na przewodzie. Zaletą sondy wbudowanej jest to, że miernik ma kompaktowe wymiary, można go łatwo schować czy przenieść w dowolne miejsce. Sprzęty wyposażone w ten typ sondy są z reguły tańsze. Minusem jest trudność w dokonywaniu pomiarów. O ile mier­nik bez pro­ble­mu będzie­my mogli przy­ło­żyć do powierzch­ni dużych i łatwo dostęp­nych, takich jak maska, dach czy drzwi, o tyle w miej­sca, takie jak pro­gi czy zabu­do­wa­ne inny­mi ele­men­ta­mi rejo­ny, się­gnąć będzie o wie­le trudniej. 

A jakie są zalety sondy na przewodzie? Dzięki oddzieleniu sondy od obudowy można zdecydowanie lepiej i łatwiej dostać się w miejsca trudnodostępne, tj. do progów czy mniejszych elementów. Zdecydowanym minusem tego typu mierników jest ich cena. 

Dlaczego warto kupić miernik lakieru? 

Do niedawna konsumenci, wymagający wydajnych i niedrogich środków do sprawdzania grubości lakieru samochodowego, ograniczali się głównie do rozwiązań pomiarowych, takich jak magnesy, testery odrywania i kilka podstawowych przyrządów elektronicznych. Niestety większość z tych rozwiązań ma skrajne ograniczenia w dokładności. Największą wadą wielu takich przyrządów magnetycznych jest brak możliwości wykrycia grubości lakieru na aluminium. Nawet w przypadku stali niektóre instrumenty magnetyczne można łatwo oszukać przez dodanie cząstek stali do wypełniacza. Miernik z niezwykłą dokładnością umożliwia sprawdzenie grubości lakieru. 

Czy miernik lakieru można oszukać? 

Teoretycznie nie da się oszukać miernika lakieru. Jednak zdania na ten temat są podzielone. Wiele zależy od jakości i czułości sprzętu. Motomaniacy twierdzą, że mierniki lakieru można w łatwy sposób oszukać różnymi „miksturami”, które należy umieścić pod warstwą lakieru. Oszukiwanie miernika lakieru nie jest takie proste. Na rynku pojawiają się nowe modele, które są bardziej dokładne i czułe. 

Jaki miernik lakieru wybrać? 

Odpowiedź jest jedna: przede wszystkim dokładny i dostosowany do naszych potrzeb. Nie warto stawiać na tanie alternatywy, które nie sprawdzą się i mogą źle pokazywać grubość lakieru. Z drugiej strony, dla amatora oceniającego stan samochodu przed zakupem nie ma właściwie znaczenia, czy grubość powłoki lakierniczej na błotniku wynosi 110 czy 130 mikrometrów. Ważne jest natomiast, by miernik grubości lakieru niezawodnie pokazywał, że warstwa lakieru na innym błotniku jest o 40 czy 50 mikrometrów grubsza, a na tylnej klapie – nawet dwa razy grubsza. 

Ceny mierników wahają się od osiemdziesięciu do nawet kilkuset złotych. Przed zakupem warto poczytać opinie w Internecie i dopiero zdecydować, na który model postawimy. 

Jak sprawdzić stan lakieru? 

Oto dwie podstawowe kwestie, które należy wziąć pod uwagę, podczas pomiaru pojazdu miernikiem grubości lakieru.

Pierwszą kwestią jest poszukiwanie różnic w grubości farby. Chociaż oczekiwana grubość lakieru może nie być znana dla każdego typu pojazdu, powinny zazwyczaj mieć taką samą grubość lakieru na całej powierzchni. Różnice w grubości, nawet nieznaczne, mogą wskazywać na mieszanie się farby. Mieszanie lakieru może być używane do ukrycia napraw, od drobnych poprawek lakieru, jak zadrapanie, po poważne prace blacharskie, takie jak przycinanie. Dlatego kupujący powinien szukać spójnej grubości lakieru, szczególnie w obrębie panelu (elementów łączących się). Ważne, aby pomiary były wykonywane w pobliżu wszystkich złączy w odległości około jednego centymetra od każdej krawędzi. Znacząca różnica w grubości między sąsiednimi panelami jest wskazówką, że nastąpiło ponowne malowanie.

Drugą kwestią jest zbadanie głównych miejsc pod kątem kolizji lub uszkodzeń spowodowanych rdzą. Pojazdy – szczególnie te starsze – mają tendencję do rdzewienia, zwłaszcza u dolnych krawędzi drzwi. A na co zwrócić uwagę podczas sprawdzania pojazdu pod kątem kolizji? Środkowa część błotników, tylne ćwiartki i drzwi to wspólne obszary uszkodzeń spowodowanych uderzeniami i wypadkami.

Jeśli odczyty w tych obszarach są grubsze niż na pozostałej części samochodu, należy wykonać dodatkowe pomiary w otaczających obszarach, aby zweryfikować wyniki i określić przyczynę przemalowania. Jedną z głównych zalet korzystania z miernika grubości farby jest szybkość, z jaką można dokonać wielu odczytów.

Czy można wykupić AC dla pojazdu, który był malowany? 

Ubezpieczenie AC można wykupić dla określonej grupy pojazdów. Przede wszystkim jednym ograniczeniem jest wiek auta. Natomiast to, czy był malowany, czy nie, nie wpływa na możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia. W ramach Autocasco oferowane jest pokrycie kosztów naprawy bądź odszkodowanie w wielu sytuacjach: od drobnych uszkodzeń (np. stłuczki, wandalizmu), aż do szkody całkowitej (np. utraty samochodu w wyniku pożaru, działania sił natury, kasacji po wypadku) lub utraty pojazdu w wyniku kradzieży. Warto wykupić takie ubezpieczenie, zapewniając sobie maksymalną ochronę przed zdarzeniami.