jaki-olej-do-wspomagania

Wspomaganie kierownicy to wielkie ułatwienie dla kierowcy, szczególnie podczas jazdy po mieście. Jednak aby układ wspomagania pracował bezawaryjnie, trzeba regularnie zmieniać w nim płyn. Jaki olej do wspomagania wybrać, kiedy go zmienić? Poniżej podpowiadamy, jaki płyn kupić i jak go wymienić samodzielnie w samochodzie.

Płyn układu wspomagania kierownicy – do czego jest potrzebny?

Pamiętamy o wymianie płynu do spryskiwaczy, chłodnicy czy hamulcowym, ale rzadko sprawdzamy stan oleju do układu wspomagania. Dzięki niemu możemy z dużo mniejszą siłą obracać kierownicą, co jest szczególnie przydatne podczas parkowania w mieście. Pompa wspomagania wytwarza ciśnienie, które tłoczy olej do układu, który jest nośnikiem siły obrotu. W ten sposób całe obciążenie nie trafia bezpośrednio do kół.

Płyn wspomagania kierownicy powoduje również, że kierownica z łatwością i dość szybko wraca do swojej początkowej pozycji po skręcie, ma także za zadanie smarować i tym samym zabezpieczać przed tarciem różne mechanizmu układu wspomagania. Gdy nastąpi wyciek płynu lub nie będzie on wymieniany na czas – może to grozić poważną awarią całego układu wspomagania. Najczęściej jako pierwsza ulega uszkodzeniu pompa wspomagania – co od razu jest zauważalne podczas jazdy samochodem czy przy próbie parkowania.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Rodzaje płynów

W sklepach można zauważyć, że oleje są różnego koloru. Każdy z producentów oferuje płyn w wybranym przez siebie kolorze: żółtym, czerwonym czy zielonym. Na opakowaniu znajdziemy informację, do jakich marek samochodów są dedykowane, co oznacza tylko, że konkretny producent uzyskał licencję na produkcję płynu dla danej marki samochodów. Jednak nie powinniśmy zbytnio kierować się kolorem, tylko składem mieszanki, ponieważ zdarza się, że ten sam kolor może mieć płyny o różnych składach. Jaki olej do wspomagania kupić? Możemy wybierać spośród płynów różniących się składem, na rynku dostępne są następujące mieszanki:

●   mineralne – w składzie są rafinowane cząstki ropy naftowej i dodatki poprawiające właściwości użytkowe oleju. Jego zaletami są niska cena oraz to, że jest łagodny dla gumowych części układu kierowniczego;

●   półsyntetyczne – to mieszanka substancji mineralnych i syntetycznych. W odróżnieniu od mineralnych oleje półsyntetyczne mają niższą lepkość, dobry stopień smarowania oraz odporność na pienienie, choć dość agresywnie wpływają na gumowe elementy;

●   syntetyczne – uznaje się je za najlepsze jakościowo, w ich skład wchodzą głównie alkohole wielowodorotlenowe z domieszką cząsteczek oczyszczonej ropy naftowej oraz poliestry. Aby zapobiec niszczeniu elementów gumowych, producenci dodatkowo uzupełniają skład oleju specjalnymi substancjami ochronnymi. Płyny syntetyczne są odporne na powstawanie piany, mają niską lepkość oraz dużą zdolność do pracy w trudnych warunkach. Wadą jest wyższa cena.

Należy pamiętać, że nie wolno mieszać płynów o różnych składach. Lepiej płyn wymienić na nowy niż go dolewać, szczególnie jeśli nie ma się pewności, jakiego rodzaju był użyty wcześniej.

Kiedy wymienić olej do wspomagania kierownicy?

Dokładne zalecenia znajdziemy w instrukcji obsługi posiadanego samochodu. Eksperci rekomendują wymianę oleju mniej więcej po przejechaniu 100 tys. km lub po upływie 1-2 lat. Do szybszego zużycia oleju przyczynia się dość dynamiczna jazda samochodem (zbyt częste, gwałtowne skręty kierownicą), uszkodzenia układu kierowniczego czy przegrzanie. Płyn należy wymienić również przy każdej wymianie czy naprawie elementów układu kierowniczego i wspomagania.

Stary lub zużyty olej silnikowy traci swoje właściwości, daje też objawy, po których można poznać, że to najwyższy czas na wymianę. Gdy czujemy zapach spalenizny, znacznie zwiększony niż zwykle opór na kierownicy lub usłyszymy dziwne dźwięki podczas skręcania.

Oczywiście nie warto czekać, aż pojawią się pierwsze objawy, tylko samemu regularnie kontrolować stan i poziom płynu w zbiorniczku pompy wspomagania. Znajduje się w komorze silnika, pod maską samochodu – na kurku znajdziemy symbol kierownicy lub napis: „power steering fluid”. Po otwarciu od razu można zweryfikować stan płynu, jeśli zmienił kolor lub stał się ciemniejszy i gęstszy, to znaczy, że trzeba go wymienić. Natomiast niski poziom oleju – poniżej minimum – może oznaczać wyciek.

Jak wymienić płyn do wspomagania?

Wymiany płynu można dokonać samemu, są na to dwa sposoby.

Pierwsza metoda nie wymaga demontowania żadnej części. Odkręcamy kurek pojemnika wyrównawczego z płynem i za pomocą strzykawki z wężykiem wypompowujemy stary płyn. Do pustego pojemnika wlewamy świeży olej. Następnie kręcimy kierownicą w obie strony do oporu, aż płyn ze zbiorniczka zostanie wtłoczony do układu, stary powinien pojawić się znów w pojemniku. Czynności powtarzamy do momentu, gdy w zbiorniku wyrównawczym będzie tylko nowa mieszanka.

Jeśli chcemy zastosować drugą metodę, warto poprosić kogoś o pomoc. Najpierw musimy nieznacznie podnieść za pomocą podnośnika przednią stronę samochodu i go zabezpieczyć. Podniesienie auta pomoże w łatwiejszym operowaniu kierownicą oraz prostszym dostępie do układu. Następnie musimy przygotować pojemnik na zużyty olej (miskę lub wiadro) – najlepiej stary, który nie będzie już nam potrzebny. Kolejnym krokiem jest odłączenie wężyka łączącego pompę wspomagania ze zbiorniczkiem wyrównującym. Odłączoną końcówkę węża trzeba umieścić w przygotowanym wcześniej naczyniu. Następnie towarzysząca nam osoba musi zacząć kręcić kierownicą auta do oporu w obie strony, tak by koła maksymalnie skręciły w prawo i lewo. Powoduje to, że płyn zaczyna spływać z wężyka do podłożonego naczynia. W tym momencie zaczynamy powoli dolewać świeżego płynu do zbiorniczka, pilnując, aby poziom oleju nie spadł poniżej minimum. Co chwilę trzeba kontrolować, jaki płyn wylatuje z wężyka. Kręcenie kierownicą oraz dolewanie płynu powinno trwać do czasu, aż w naszym pojemniku pojawi się czysty, nowy płyn. Będzie to oznaką, że zanieczyszczony olej został całkowicie wytłoczony z układu wspomagania.

Na samym końcu trzeba ponownie zamontować końcówkę wężyka do pompy wspomagania. Dolewamy płyny do kreski maksimum i zakręcamy kurek. Następnie włączamy silnik i kręcimy znów kierownicą, na przemian z kontrolą poziomu płynu, tak by wtłoczył się w przewody. Jeśli jest potrzeba, uzupełniamy ponownie olej. Po kilku seriach – poziom nie powinien się zmieniać. Wtedy zdejmujemy auto z podnośnika i operację uznajemy za zakończoną.

Trzeba pamiętać, że nie wolno wylewać starego płynu – musi zostać zutylizowany. Najprościej pojechać i oddać go do najbliższego warsztatu samochodowego lub skontaktować się z firmą zajmującą się odpadami komunalnymi.

Przy okazji wymiany płynu można też sprawdzić, czy wszystkie uszczelki są w dobrym stanie, niepopękane. Gdy zauważymy nieprawidłowości – najlepiej zgłosić się do mechanika, aby je wymienił.

Jaki olej do wspomagania wybrać?

Przede wszystkim należy sprawdzić w instrukcji samochodu, jaki olej do wspomagania zaleca jego producent. Najlepszy jakościowo jest olej syntetyczny. Nie należy też kierować się najniższą ceną, koszt butelki to ok. 30-40 zł zatem wskazane jest wybrać produkt znanego producenta i dobrej jakości.

Warto też rozważyć zakup produktu, który został wzbogacony o środki eliminujące wycieki z układu wspomagania i zapobiegające ich powstawaniu. Niektórzy producenci dodają również mieszanki uszlachetniające, które pomagają wydłużyć żywotność całego układu.

Jeśli nasze auto nie przechodzi regularnych kontroli, nie sprawdzamy poziomu płynów czy ignorujemy świecące kontrolki na desce rozdzielczej, z dużym prawdopodobieństwem przytrafi nam się awaria samochodu. Ubezpieczenie assistance to ochrona w przypadku awarii, wypadku czy kradzieży samochodu. W zakres polisy wchodzi m.in. pomoc w razie zatankowania niewłaściwego paliwa bądź jego zamarznięcia, uruchomienie auta po rozładowaniu akumulatora, otworzenie samochodu po zatrzaśnięciu kluczyków, holowanie pojazdu czy pomoc przy zmianie koła.