Jak założyć łańcuchy na koła?

opona z łańcuchem | fot. pewagchain.com

opona z łańcuchem | fot. pewagchain.com

Zbliża się zima, a z nią trudne warunki na drogach. Aby nie tracić przyczepności, w sytuacjach ekstremalnych stosuje się łańcuchy samochodowe. Jak należy prawidłowo je montować?

Wyróżniamy przede wszystkim łańcuchy stalowetekstylne. Te drugie zwane są powszechnie skarpetami. Do nich przejdziemy za chwilę. W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się konwencjonalnym, stalowym łańcuchom.

Przed ich zakupem należy prawidłowo dobrać rozmiar do kół, na których jeździmy w zimę. Warto sprawdzić jakie łańcuchy zaleca producent. Może się okazać, że nasz model samochodu ze względu na niedużą ilość miejsca w nadkolu może korzystać tylko z wersji z małymi ogniwami. Jeśli planujemy przejechać duże dystanse w trudnych, zimowych warunkach, powinniśmy zakupić możliwie dobre, trwałe łańcuchy. Takie wykonane są ze stali niklowo-chromowo-manganowej. Przy zakupie możemy kierować się także gęstością siatki tworzonej przez łańcuch. Im ten czynnik jest większy, tym większa skuteczność akcesoriów, które wybraliśmy.

Najłatwiejsze w montażu są konwencjonalne łańcuchy ze stopką. Pozwala ona na szybkie i proste naciągnięcie łańcucha. Jeśli zależy nam na łatwości montażu warto rozważyć zakup tzw. skarpet, czyli wersji tekstylnej. Ich montaż polega po prostu na naciągnięciu ich na oponę. Dzięki ściągaczom wystarczy je dobrze ułożyć, przejechać kilka metrów i poprawić tak, by w miarę równo pokrywały oponę. Nie są tak skuteczne jak łańcuchy stalowe i nie są też tak trwałe, ale na warunki tylko nieznacznie przewyższające możliwości naszych opon zimowych wystarczają. Warto wiedzieć, że w krajach, w których na niektórych drogach w określonym okresie obowiązkowa jest jazda na łańcuchach, nie stanowią one wystarczającego zabezpieczenia i w razie kontroli policyjnej nie zostaną uznane za spełniające przepisy.

Pamiętajmy by łańcuchy montować zawsze na osi napędowej samochodu. Jeśli auto jest wyposażone w układ AWD, powinniśmy mieć komplet na cztery koła. Jeżeli mamy tylko parę, zalecany jest montaż na kołach przednich.

Jak zamontować najpopularniejszy typ łańcuchów śniegowych? Po wyjęciu z opakowania należy je rozplątać trzymając za główną linkę w zbrojeniu. Następnie układamy je przy kole samochodu tak, by wspomniana linka przechodziła po jego wewnętrznej stronie, a łańcuchy wychodziły na zewnątrz. Kolejną czynnością jest zapięcie linki zaczepami na szczycie opony w jej przedniej części. Tak spięty okrąg przesuwamy na tylną część ogumienia.

Teraz należy połączyć wewnętrzne bloczki. Robimy to przeplatając przez nie łańcuch napinający. Zapinamy go na możliwie odległe ogniwo, by całość dobrze obejmowała oponę. Później należy przejechać przynajmniej kilkadziesiąt metrów z niedużą prędkością. Wtedy łańcuchy zdążą się ułożyć i nieco poluzować. Niezbędne jest ich ponowne, mocniejsze napięcie. Czynność tę warto powtórzyć.

Z tak przygotowanymi łańcuchami możemy jeździć po lodzie i śniegu. Należy unikać asfaltu, ponieważ przyczynimy się do psucia nawierzchni, ale także doprowadzimy do szybszej degradacji ogniw. Ze względu na bezpieczeństwo lepiej nie przekraczać prędkości zalecanych przez producentów łańcuchów, to jest najczęściej 50 km/h.

Montaż tych zimowych akcesoriów najlepiej jest przećwiczyć w wolnej chwili, gdy jeszcze jest ciepło. Dzięki temu, gdy będziemy musieli je zamontować w trudnych warunkach, poradzimy sobie z tym znacznie sprawniej.

Tagi: bezpieczeństwo, koła, opony, poradnik, zima, łańcuchy