Jak załadunek wpływa na zachowanie samochodu na drodze?

Kierowcy ciężarówek i samochodów dostawczych doskonale zdają sobie sprawę z tego, jaki wpływ ma duże obciążenie na zachowanie auta podczas jazdy. Tymczasem właściciele samochodów osobowych często nie wiedzą nawet, jaka jest ładowność ich pojazdu.

Przyznajcie szczerze: czy wiecie, jaką ładowność ma Wasz samochód? Prawdopodobnie większość z Was tego nie wie, bo kto by oglądał dowód rejestracyjny i zapamiętywał nieistotne wartości. Tymczasem maksymalna masa całkowita jest bardzo ważnym parametrem. Zwłaszcza wtedy, gdy jeździ się z dużym obciążeniem. Jeśli zainteresowaliśmy Was tematem, parametr ten znajdziecie w dowodzie rejestracyjnym, z tyłu, w pozycji F.1. Co oznacza wartość przypisana do tej kolumny? To maksymalna masa, jaką może mieć samochód, z którego dowodu rejestracyjnego odczytaliście ten parametr. Została ustalona przez producenta samochodu, który określił tę granicę. Auto powinno prowadzić się bezpiecznie, jeśli waży maksymalnie tyle, ile widnieje w pozycji F.1.

Jak określić dopuszczalną ładowność? Są na to dwa sposoby. Jednym z nich jest odjęcie od pozycji F.1 wartości odczytanej z tej samej strony dowodu rejestracyjnego z pozycji G. Po obliczeniach otrzymamy jedynie wartość orientacyjną, ponieważ informacje z dowodu rejestracyjnego w większości samochodów można tak właśnie traktować. Różnie wyposażone auta z tym samym silnikiem mogą mieć identyczną masę własną (poz. G), choć rzeczywistość jest zupełnie inna. Najlepiej byłoby zważyć samochód i uzyskaną wartość odjąć od maksymalnej masy całkowitej. Może się bowiem okazać, że między wpisem w dowodzie (poz. G) a masą rzeczywistą jest różnica ponad 100 kg.

Osłony, orurowania i inne ozdoby pogarszają maksymalną ładowność samochodu

Dlaczego o tym wszystkim piszemy? Otóż duże obciążenie pojazdu znacząco pogarsza warunki prowadzenia samochodu, a przeciążenie bywa nie tylko ryzykowne dla auta, ale też niebezpieczne dla pasażerów. Przekroczenie masy całkowitej nie jest takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Nierzadko ładowność mniejszych samochodów to około 400 kg. Wystarczy, że kierowca jest słusznej postury: waży 100 kg, pasażer 60 kg, dziecko z fotelikiem kolejne 30 kg i na bagaż zostaje banalne 210 kg. Niewiele, prawda? A przecież w wielu samochodach zamontowano instalację gazową, której producent nie przewidział, chyba że z takim wyposażeniem auto opuściło fabrykę. W nielekkiej przecież butli mieści się gaz LPG, którego litr waży około 0,5 kg. Gdyby dobrze policzyć, w przypadku niektórych samochodów mogłoby się okazać, że już przewożenie czterech osób jest na granicy dopuszczalnej masy, a gdzie miejsce na bagaż?

Zastanawiając się nad dopuszczalnym obciążeniem, trzeba przyjąć, że do masy własnej należy dodać wszystko to, co zamontowaliśmy sami, a nie producent. I tu trzeba podkreślić słowo „producent”, bo montowane nawet w salonie przed zakupem auta akcesoria również obniżają ładowność. Dobrym przykładem są samochody terenowe, które nierzadko z salonu wyjeżdżają z pięknie błyszczącymi rurami ochronnymi, wykonanymi ze stali. Poważnym obciążeniem są też montowane w terenówkach wyciągarki, a także bagażniki dachowe czy stalowe zderzaki. W osobówkach nie ma zbyt wielu akcesoriów, które znacznie podnoszą masę własną, ale pewnie wielu z Was wozi w aucie sporo niepotrzebnych rzeczy.

Niebezpieczeństwo związane z przeładowaniem samochodu

Zacznijmy od tego, że każdy samochód obciążony maksymalnie zostanie znacznie obniżony, a zawieszenie będzie pracowało na granicy wydajności. Nie dotyczy to właściwie tylko aut z zawieszeniem hydropneumatycznym. Już samo obniżenie samochodu stwarza duże ryzyko uszkodzenia. Wystające studzienki w mieście mogą być równie niebezpieczne jak głębokie koleiny czy niestrzeżone przejazdy kolejowe pokonywane z dużą prędkością. Kompensacja zawieszenia (jego ugięcie) może niebezpiecznie przybliżyć pojazd do nawierzchni, co będzie skutkowało na przykład uszkodzeniem osłon pod silnikiem. W przypadku zbyt szybkiego najazdu na próg zwalniający czy wystającą studzienkę można urwać w najlepszym przypadku część układu wydechowego, a w najgorszym uszkodzić miskę olejową.

 

Jednak nie tylko ryzyko zawadzenia spodem auta jest duże. Każdy gwałtowny manewr podczas jazdy może wpłynąć na nieprzewidywalne zachowanie bardzo obciążonego pojazdu. Może się diametralnie zmienić charakterystyka prowadzenia z podsterownej na nadsterowną lub na odwrót. Samochody zwykle obciąża się w tylnej części, więc przednie koła nie będą miały odpowiedniej przyczepności podczas poślizgu i opanowanie auta będzie utrudnione. Również hamowanie znacząco się pogorszy, a podczas jazdy w górach może szybko dojść do przegrzania elementów układu hamulcowego. Co gorsza, w skrajnych sytuacjach istnieje ryzyko rozerwania opony. Wystarczy, że złożą się na to trzy czynniki: przekroczenie dopuszczalnej ładowności, kilkuletnia opona i duże jej obciążenie (hamowanie, mocny skręt lub poślizg). Poniżej film, który pokazuje skutki nadmiernego obciążenia opony (polecamy fragment od 1:50 min).

Warto zatem pamiętać o maksymalnej ładowności, zwłaszcza podczas wyjazdów z rodziną. A jeśli ktoś z Was zapyta „o ile można przekroczyć maksymalną masę całkowitą?”, odpowiadamy „o tyle, o ile jesteś w stanie wziąć na siebie odpowiedzialność za bezpieczeństwo innych”.

5 odpowiedzi na “Jak załadunek wpływa na zachowanie samochodu na drodze?”

  1. Misio napisał(a):

    Jak dla autora 210kg na bagaż to niedużo, to ja nie wiem co on wozi. Pustaki? Worki z cementem? 210kg to jakieś 9 pełnych walizek 23kg na samolot. W jakim to bagażniku się zmieści?

    • Realista napisał(a):

      chyba jeszcze żony ani dziewczyny nie masz chłopcze. Albo ożeniłeś się z facetem 😀

      • Misio napisał(a):

        A może mam normalną. Jadę niedługo zapakowanym pod dach samochodem i w żaden sposób nie wychodzi mi więcej niż 100kg w bagażniku na 4 osoby na 2 tygodnie. Przykro mi.

  2. gosc napisał(a):

    nikt nie wie jaka jest ladownosc bo dowody rejestracyjne sa nieczytelne
    w starych dowodach bylo jak wół ladownosc masa calkowita i masa dopuszczalna

    obecnie ja mam sie domyslac jaka rubryka okresla ladownosc ?????????
    jak tez kraj UTAJNIA!!!!! wszystko to mamy skutki
    a kierowcy sa coraz glupsi

  3. rick napisał(a):

    Zawsze czasem jest coś do przewiezienia. Np. piasek do piaskownicy, trochę ziemi do ogrodu, jakieś meble, albo na zakupach ileś tam zgrzewek wody 1,5l.
    Przeważnie dotyczy to małych działalności gospodarczych, gdzie kogoś nie stać na dodatkową miniciężarówkę. Towar może być różny.
    A więc wozi się osobówką. T
    Temat jest bardziej złożony, jeśli chodzi o nośność opon. Bo NIKT nie uwzględnia obciążenia dynamicznego ! Samochód w trakcie jazdy „unosi się” i opada. A więc powstaje dodatkowa siła, z której powstaje dodatkowy ciężar. Jaki jest ten ciężar ?
    Nie wiem, dawno miałem fizykę. Ale z pewnością obciążenie na opony jest mniejsze, gdy samochód nie porusza się.

Tagi: maksymalna masa całkowita, maksymalna ładowność, nadmierne obciążenie samochodu, obciążenie samochodu, skutki nadmiernego obciążenia samochodu, wpływ nadmiernego obciążenia na jazdę