Jak wybrać dobry zestaw CB
Jak wybrać dobry zestaw CB
2014-07-15 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/jak-wybrac-dobry-zestaw-cb?categoryName=twoj-samochod
Zespół AXA
852 284

15 lipiec 2014

Jak wybrać dobry zestaw CB

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

CB-radio to bardzo przydatne urządzenie w trasie. Przy kupnie sprzętu trzeba zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów.

CB-radio ma wiele zastosowań. Kierowcy mogą ostrzegać się np. przed patrolami policji, ale też o wszelkiego rodzaju niebezpieczeństwach czy utrudnieniach w ruchu. Społeczność użytkowników może też chociażby doradzić, gdzie dobrze zjeść w trasie lub w którym miejscu zatrzymać się na nocleg.

Istnieje kilka głównych kanałów, z których korzysta się na terenie naszego kraju. Kanał nr 9 (27,060 MHz), zwany też ratunkowym, służy do wzywania pomocy. Do komunikacji między kierowcami jest używany kanał 19, czyli drogowy (27,180 MHz). Z kolei na kanale 28 (27,280 MHz) wywołuje się stacje bazowe. Przyjęło się, że polscy kierowcy za jego pomocą porozumiewają za granicą.

Zestaw CB składa się z radia i anteny. Nie można go jednak kupować w ciemno. Przed zakupem powinno się go przetestować na swoim samochodzie. Dana antena może inaczej pracować po zamocowaniu na różnych autach.

Wybierając sprzęt na start, lepiej zdecydować się na tańsze radio i droższą, lepszą antenę, ponieważ to od niej w największym stopniu zależy zasięg i jakość komunikacji. Sztywniejsza jest bardziej odporna np. na podmuchy wiatru. Ogólna zasada mówi, że im antena dłuższa, tym z większej odległości można odbierać rozmowy.

Trzeba się jednak zastanowić, czy koniecznie potrzebujemy 1,5-metrowej anteny. Rozsądne minimum w trasie to 1 m, co przekłada się na zasięg ok. 10 km w rozmowach pomiędzy kierowcami.

Zasięg zależy też od ukształtowania terenu, gęstości zabudowań i sposobu mocowania. Antena zainstalowana na stałe daje dużą odporność na zakłócenia. Z kolei sprzęt przyczepiany za pomocą podstawy magnetycznej będzie miał gorsze parametry, ale jest wygodniejszy w użytkowaniu.

Możliwość demontażu to zarówno zaleta, jak i wada. Plusem jest to, że antenę można zastosować w innym aucie. Minusem zaś, że trzeba ją zdejmować na postojach, aby nie ryzykować kradzieży. Podstawa magnetyczna może też rysować lakier.

Na korzystanie z CB-radia nie potrzeba zezwolenia, ale trzeba zwrócić uwagę, czy urządzenie ma homologację. Dopuszczalna moc wyjściowa sprzętu w Polsce to 4 W. Zakres częstotliwości powinien wynosić od 26,960 do 27,400 MHz (kanały 1-40).

Jakie funkcje powinno mieć dobre CB-radio? Jedną z podstawowych jest RF Gain. Umożliwia ona regulację czułości odbiornika, aby ograniczyć ilość szumów z eteru, co jest szczególnie istotne w terenie zabudowanym.

Przyda się też tzw. automatyczny squelch (ASC, ASQ), który samodzielnie ustawia blokadę szumów. Z kolei filtry NB/ANL eliminują zakłócenia docierające do CB-radia z eteru i pojawiające się w instalacji elektrycznej samochodu. SCAN pozwala automatycznie przeszukiwać kanały w celu znalezienia prowadzonych rozmów. Dzięki Mic-Gain można regulować czułość mikrofonu.

Co do samego mikrofonu, dobrze jest, jeśli ma on wbudowaną możliwość zmiany kanałów. Dzięki temu nie trzeba sięgać za każdym razem do odbiornika, aby przełączyć na inną częstotliwość.

Pamiętajmy, żeby podczas jazdy skupiać się na bezpiecznym prowadzeniu, a nie regulacji CB. Korzystając z radia, należy przestrzegać zasad kultury, zwracać się do innych użytkowników z szacunkiem (forma „koleżanko/kolego” jest jak najbardziej dopuszczalna, a nawet preferowana) i nie przeklinać.

Czy korzystacie z CB-radia? Polecacie konkretne zestawy?