Jak wybrać dobry zestaw CB

CB RadioCB-radio to bardzo przydatne urządzenie w trasie. Przy kupnie sprzętu trzeba zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów.

CB-radio ma wiele zastosowań. Kierowcy mogą ostrzegać się np. przed patrolami policji, ale też o wszelkiego rodzaju niebezpieczeństwach czy utrudnieniach w ruchu. Społeczność użytkowników może też chociażby doradzić, gdzie dobrze zjeść w trasie lub w którym miejscu zatrzymać się na nocleg.

Istnieje kilka głównych kanałów, z których korzysta się na terenie naszego kraju. Kanał nr 9 (27,060 MHz), zwany też ratunkowym, służy do wzywania pomocy. Do komunikacji między kierowcami jest używany kanał 19, czyli drogowy (27,180 MHz). Z kolei na kanale 28 (27,280 MHz) wywołuje się stacje bazowe. Przyjęło się, że polscy kierowcy za jego pomocą porozumiewają za granicą.

Zestaw CB składa się z radia i anteny. Nie można go jednak kupować w ciemno. Przed zakupem powinno się go przetestować na swoim samochodzie. Dana antena może inaczej pracować po zamocowaniu na różnych autach.

Wybierając sprzęt na start, lepiej zdecydować się na tańsze radio i droższą, lepszą antenę, ponieważ to od niej w największym stopniu zależy zasięg i jakość komunikacji. Sztywniejsza jest bardziej odporna np. na podmuchy wiatru. Ogólna zasada mówi, że im antena dłuższa, tym z większej odległości można odbierać rozmowy.

Trzeba się jednak zastanowić, czy koniecznie potrzebujemy 1,5-metrowej anteny. Rozsądne minimum w trasie to 1 m, co przekłada się na zasięg ok. 10 km w rozmowach pomiędzy kierowcami.

Zasięg zależy też od ukształtowania terenu, gęstości zabudowań i sposobu mocowania. Antena zainstalowana na stałe daje dużą odporność na zakłócenia. Z kolei sprzęt przyczepiany za pomocą podstawy magnetycznej będzie miał gorsze parametry, ale jest wygodniejszy w użytkowaniu.

Możliwość demontażu to zarówno zaleta, jak i wada. Plusem jest to, że antenę można zastosować w innym aucie. Minusem zaś, że trzeba ją zdejmować na postojach, aby nie ryzykować kradzieży. Podstawa magnetyczna może też rysować lakier.

Na korzystanie z CB-radia nie potrzeba zezwolenia, ale trzeba zwrócić uwagę, czy urządzenie ma homologację. Dopuszczalna moc wyjściowa sprzętu w Polsce to 4 W. Zakres częstotliwości powinien wynosić od 26,960 do 27,400 MHz (kanały 1-40).

Jakie funkcje powinno mieć dobre CB-radio? Jedną z podstawowych jest RF Gain. Umożliwia ona regulację czułości odbiornika, aby ograniczyć ilość szumów z eteru, co jest szczególnie istotne w terenie zabudowanym.

Przyda się też tzw. automatyczny squelch (ASC, ASQ), który samodzielnie ustawia blokadę szumów. Z kolei filtry NB/ANL eliminują zakłócenia docierające do CB-radia z eteru i pojawiające się w instalacji elektrycznej samochodu. SCAN pozwala automatycznie przeszukiwać kanały w celu znalezienia prowadzonych rozmów. Dzięki Mic-Gain można regulować czułość mikrofonu.

Co do samego mikrofonu, dobrze jest, jeśli ma on wbudowaną możliwość zmiany kanałów. Dzięki temu nie trzeba sięgać za każdym razem do odbiornika, aby przełączyć na inną częstotliwość.

Pamiętajmy, żeby podczas jazdy skupiać się na bezpiecznym prowadzeniu, a nie regulacji CB. Korzystając z radia, należy przestrzegać zasad kultury, zwracać się do innych użytkowników z szacunkiem (forma „koleżanko/kolego” jest jak najbardziej dopuszczalna, a nawet preferowana) i nie przeklinać.

Czy korzystacie z CB-radia? Polecacie konkretne zestawy?     

12 odpowiedzi na “Jak wybrać dobry zestaw CB”

  1. Konrad napisał(a):

    „Podstawa magnetyczna może też rysować lakier.”
    Dlatego stosuje się przezroczystą nakleję w miejscu, gdzie styka się magnes z lakierem. Antenę stroimy do samochodu i za każdym razem stawiamy w tym samym miejscu – dlatego naklejka wielkości magnesu nie przeszkadza a chroni lakier.
    Sam mam antenę na magnes i jeszcze mi jej nikt nie ukradł – nie zdejmuję jej. Co prawda trochę się tego boję, ale uważam, że trzeba dać szansę polakom, że jednak nie tacy złodzieje jak to się mówi.

  2. POparzony napisał(a):

    PO co w CB jest tyle kanałów, jeśli ciołki transportowe używają tylko jednego 19-tego do gadania. Liczba kanałów przekracza ich IQ. A nasłuch na innym kanale to już czarna magia jak w Harrym Potterze. I takie radia powinni robić, co przełoży się na jeszcze niższą cenę, tylko niech zrobią coś, aby poprawić ich wymowę, bo normalny człowiek nie jest w stanie zrozumieć tego bełkotu.

    • Zibi R napisał(a):

      O tym mówię. 27.180 MHz czyli kanał drogowy służy tylko i wyłącznie to bardzo krótkiego zapytania o informację.Jeśli ta wymaga dłuższej odpowiedzi-doprowadzenia delikwenta do celu , prosi się go o QSY na inną QRG czyli mówiąc po ludzku prosi się o przejście na inną wolną częstotliwość.Z czego pamiętać należy , że nie nadaje się na częstotliwościach : 27.060 MHz ( kanał 9 ) To nadal częstotliwość Ratunkowa gdzie trwa nasłuch Ratowników Krajowego Sztabu Ratownictwa PL-CB-Radio i SKSR , nie nadaje się na częstotliwości 27.280 MHz ( kanał 28 ) jest to Ogólnopolski kanał wywoławczy i służy do wywoływania Stacji CB-Radio po Znaku wywoławczym dalej 27.130 MHz ( kanał 15 ) to drugi kanał wywoławczy w Polsce i również służy tylko i wyłącznie do wywołania Stacji i zmiany częstotliwości na inną.Tyle. Ciekawostką jest jeszcze ,że jadąc w okolicy pasa granicznego z Czeską Republiką nie rozmawiamy na kanale 1-wszym 26,960 MHz ponieważ zakłócamy Czeski Kanał wywoławczy czyli częstotliwość 26,965 FM. Kultura nakazuje stosować się do zasad. Mam prośbę wielką do Was.Pilnujmy tego wszyscy a zobaczycie że przyjemnie będzie rozmawiać przez CB-Radio.

  3. Taki_Tam napisał(a):

    Używam już od kilku ładnych lat i stwierdzam, że ostatnio strasznie się chamstwo panoszy. Człowiek się pyta o ścieżkę, a dostaje odpowiedź „asfaltowa”, jak nie ma jeden z drugim nic do powiedzenia to lepiej się nie odzywać. W dodatku często spotykanym zwrotem jest „słoik” lub „słoiki”. Jakieś ostatnio ludzie mają straszne kompleksy.

  4. gość napisał(a):

    Nie popełnijcie tego błędu co ja, czyli radio CB podłączone do anteny obsługującej równocześnie zwykłe radio samochodowe (triflex – 3 zakresowa [CB, FM, GSM]). Niby to wygodne, bo antena zamontowana jest w miejscu zwykłej, nie ma kabli na wierzchu, nie trzeba ciągle chować itd., ale w rzeczywistości takie rozwiązanie jest g^^^^o warte. W mieście nieprzydatne, bo prawie zawsze szumy i nie da się normalnie używać = nieprzydatne. Poza miastem zazwyczaj działa (tak mi się wydaje), ale zasięg około 5 km – jak dla mnie mało, no ale jak kto woli.
    A zapłaciłem za wszystko (antena, radio, kable, montaż) 690 zł, tak więc za tę cenę miałbym samodzielne CB dobrej jakości, bo obecnie mam jakiś szajs nieznanej mi i nikomu innemu firmy.

  5. Maciek Niewodnica napisał(a):

    Sunker Elite Four z mikrofonem Densei EC-2002, 2-metrowa antena Sirio Performer 5000 w otworze po antenie UKF z kablem RG213. Kumaty elektronik wyciśnie z tego radia 25 watów, co pozwala na uzyskanie łączności sięgających 40-45 km. Efekt jest taki, że NIKT nie chce uwierzyć, że nadaję z mobila, a nie ze stacji bazowej ;D

    • Zibi R napisał(a):

      BMW 318i – na pokładzie CB-Radio President Grant 2 z SSB , Antena z gniazdem w karoserii na stałe : President Colorado 1800 Power , Mikrofony : Oryginalny Dynamiczny , drugi Farum FD 2060 trzeci Sadelta HM 350. Zasięg z wozu AM/FM w promieniu 60km, SSB cały świat.Ostatnie łączności z auta: Majorka,Kuwejt,Hiszpania,Portugalia wymieniać dalej? Poza tym na pokładzie licencja I stacje KF,VHF,UHF,HF. Z nich łączności Radiowe pod znakiem krótkofalarskim w tym EME I ARISS.

  6. misiek22230 napisał(a):

    Maciek Niewodnica możesz napisać coś więcej jak wyciągnąć te 25W ?

    • Zibi R napisał(a):

      25 Wat jest nielegalne.Mało tego przy źle zestrojonym współczynniku fali stojącej ( patrz reflektometr ) możesz spalić końcowy stopień mocy , który nie podlega gwarancji – wtedy masz po CB-Radiu.

  7. Zibi R napisał(a):

    Powiem tak : pytasz o ścieżkę a Policja w eterze odpowiada: Czysto kolego I czekają na takiego jelenia.Po co pytać jak wystarczy przepisowo jechać.Ja mam w aucie I CB-Radio I pasma strzeżone.Jest tylko jedna różnica między CB-Radiowcem czy krótkofalowcem a typowym okrojonym kierowcą.CB-Radiowiec I krótkofalowiec mają znak wywoławczy , często umieszczony na tylnej szybie wozu , tudzież licencję jeśli idzie o pracę radioamatorską I CB-Radio z reguły pracuje jednak na 27,280 MHz a nie na drogowej 19-tce skolei kierowca pyta o drogę – ” Mobilki jak tam ścieżka ? ” Brzmi idiotycznie bo – Mobil to pojazd czyli zapytanie budzi uśmiech- „samochody jak tam ścieżka? ” Pytacie samochodów czy operatorów? Macie jakieś wywołanie? Jak Was wołać? No właśnie…. CB-Radia po zniesieniu zezwoleń trafiły w ręce …idiotów??? Sorry ale chyba tak. Kierowcy nie znają zasad,Nie mają pojęcia że 27,060MHz to częstotliwość Ratunkowa-była,jest I będzie.Część uznała-„czasy się zmieniły I można gadać.” Otóż nie można.Zasady obowiązują takie jak zawsze , a nie to opuść pasmo 11 metrów na zawsze.Stawianie nośnej jeden na drugim to standard. SWR to niewiem czy 1/3 kierowców ma ustawiony.Kierowcy mają pretensje , że ktoś im nie odpowiada na pytanie.Ale wyście chyba jednego nie zrozumieli,wpadacie do nas CB-Radiowców z butami na pasmo I zamierzacie CB-Radio traktować jak zwyczajny antiradar przed Policją.Nawet nie zastanawiacie się , że to często Policja Wam podrzuca przez CB-Radio informację , że jest czysto,a Wy jak koń z klapkami na oczach,twardo w to wierzycie.CB-Radio to nie urządzenie przeciwko Policji tylko do komunikacji w zupełnie innych celach.W eterze trzeba wiedzieć co wolno a czego nie I co się mówi a czego nie.Kierowcy nieraz gorsi są niż przekupy I cały swój życiorys opowiadają.Są tacy co chętnie nie bez powodu tego słuchają. A później macie pretensje-Rasowy CB-Radiowiec wam albo nie odpowie albo nawet nie będzie go na tej częstotliwości.UKE powinna przywrócić zezwolenia a nawet wprowadzić egzaminy na CB-Radiową licencję.większość kierowców musiałaby zdemontować CB-Radia lub zabrałaby je policja,ITD I Straż Miejska narzecz państwa . To kierowcy wprowadzili syf na CB-Radiu.CB-Radio wpadło w łapy ludzi nieodpowiedzialnych.Tyle w temacie.

Tagi: antena, CB radio, jak wybrać cb radio, mobilki, Radio, radio cb, zestaw cb