Jak walczyć z korozją w aucie? [poradnik]

Korozja progu

Źródło: http://www.citroenax.info

Pierwsze wykwity rdzy pojawiają się zwykle tuż po zimie. Sól, którą posypywane są drogi w czasie mrozów, w dużym stopniu przyczynia się do przyśpieszenia procesu powstawania korozji. Które miejsca są na nią szczególnie narażone, jak się przed nią zabezpieczyć i co zrobić, gdy już się pojawi?

Ogniska rdzy w większości aut najpierw atakują nadkola, a konkretnie ich obrzeża. Podczas jazdy opony odprowadzają wodę i dlatego akurat to miejsce jest najbardziej narażone na korozję. Wraz z wodą na nadkolach osadza się przecież sól. Ponadto odbicie się nawet niedużego kamienia od opony często kończy się odpryśnięciem lakieru na obrzeżu nadkola. Tak odkryte miejsce to dobry grunt dla powstawania wykwitów.

Szczególnie narażone na odpryski powstałe w wyniku uderzeń kamieni i szkodliwego działania soli drogowej są również progi i dolne ranty drzwi.

W jakim okresie najczęściej pojawia się korozja? Oczywiście po zimie. Dlaczego? Bo utlenianiu się metali sprzyja nie tylko sól, ale także dodatnia temperatura otoczenia. W związku z tym znacznie bardziej narażone na nią są auta garażowane.

Rdza rantów drzwi

Źródło: http://www.kamena.vel.pl/

Jak zabezpieczyć pojazd jeszcze przed pojawieniem się pierwszych śladów rdzy? Doraźnym rozwiązaniem jest zakup preparatu na bazie wosku lub oleju, którym należy opryskać najbardziej podatne na nią elementy.

Niestety, często takie rozwiązanie nie zdaje egzaminu na dłuższą metę, bo rdza najpierw pojawia się wewnątrz. Warto więc skorzystać z kompleksowej usługi oferowanej przez niektóre warsztaty. Polega ona na zabezpieczeniu auta przez zaaplikowanie specjalnych specyfików zapobiegających powstawaniu rdzy wprost do otworów technologicznych, często zamykanych przez producentów gumowymi lub plastikowymi zaślepkami. Jeśli nie chcemy płacić za taką usługę w serwisie, możemy ją również wykonać samodzielnie, ale nie będzie ona już tak skuteczna. Ceny specyfików do zabezpieczania podwozia zaczynają się już od około 15 zł za 0,5 litra, na środki do konserwacji profili zamkniętych wydamy z kolei około 20 zł za 0,5 litra.

Korozja podłogi

Źródło: http://forum.tempra.org

Czas biegnie jednak nieubłaganie i mimo podejmowanych wysiłków w autach z większym stażem trudno zapobiec powstawaniu rdzy. Co zrobić, jeśli przeżarła już ona jeden lub kilka elementów w aucie? Większość osób zapewne odda samochód do blacharza, ale można to przecież zrobić na własną rękę. Oczywiście pod warunkiem, że ogniska nie są zbyt rozległe.

Nawet jeśli wykwity nie są duże, sam papier ścierny może nie wystarczyć. Potrzebna będzie szlifierka. Naprawę zaczynamy od zeszlifowania pordzewiałej powierzchni. Taśmą należy zabezpieczyć obrzeża zardzewiałego miejsca, tam gdzie lakier jest nienaruszony, aby go nie zniszczyć. Po starannym zeszlifowaniu rdzy trzeba przygotować miejsce do malowania – odtłuścić je i dokładnie usunąć wszystkie opiłki.

Nakładanie podłkadu

Źródło: http://wwcaravelle.wordpress.com/

Przed nałożeniem lakieru powinniśmy zabezpieczyć miejsce podkładem. Trzeba pamiętać, żeby nie używać ciemnego podkładu do jasnego lakieru, bo będzie przebijał. Wszelkie ubytki uzupełniamy gładzią szpachlową, którą po wyschnięciu wyrównujemy papierem ściernym.

Kolejnym krokiem jest malowanie. Przygotowany lakier powinien być możliwie jak najbardziej zbliżony do oryginalnego. Barwę lakieru dobieramy na podstawie numeru seryjnego. Warto zdecydować się na lakier z utwardzaczem. Dzięki temu nie trzeba będzie mieszać tych dwóch substancji. Lakier nakładamy bardzo cienkimi warstwami, odczekując po nałożeniu każdej z nich aż do dokładnego wyschnięcia.

W ASO często oferowane są małe pojemniczki z oryginalnym lakierem do wykonywania drobnych zaprawek, które zwykle kosztują zaledwie kilkadziesiąt złotych. Niestety, tego typu rozwiązanie ma sens tylko w przypadku małych odprysków.

Przy wykonywaniu tego typu prac nie warto się śpieszyć, bo nawet najmniejsze zaniedbania będą widoczne już po kilku dniach od malowania.

Czy rdza dobiera się również do karoserii Twojego samochodu? A może miałeś okazję usuwać już korozję w swoim aucie? Podziel się z nami doświadczeniem!

6 odpowiedzi na “Jak walczyć z korozją w aucie? [poradnik]”

  1. Bulinek234 napisał(a):

    Wg mnie najlepiej zrobić jak najszybciej porządne zabezpieczenie antykorozyjne podwozia. Raz, że ciszej, a dwa, że ruda ma mniejsze pole do popisu. Ja zapłaciłem 1230 zł za takie zabezpieczenie i mam gwarancję na 5 lat. Myślę, że ubiłem niezłą transakcję. Zrobili mi coś takiego: http://www.sztukawyciszania.pl/antykorozja

  2. Bulinek234 napisał(a):

    Wg mnie najlepiej zrobić jak najszybciej porządne zabezpieczenie antykorozyjne podwozia. Raz, że ciszej, a dwa, że ruda ma mniejsze pole do popisu. Ja zapłaciłem 1230 zł za takie zabezpieczenie i mam gwarancję na 5 lat. Myślę, że ubiłem niezłą transakcję. Zrobili mi coś takiego: http://www.sztukawyciszania.pl/antykorozja

  3. rybak napisał(a):

    ja też zdecydowałem się na zabezpiecznie. Jak tylko widzę, że gdzieś odprysnął lakier czy coś i możne pojawić się ognisko korozji to od razu zabezpieczam to sprayem nanoprotech anticor. I jak na razie dziala świetnie

  4. tekiello napisał(a):

    no cóż, najlepiej działać w myśl zasady że lepiej zapobiegać niż leczyć 🙂 ja regularnie pokrywam wrażliwe części samochodu środkiem z Nanoprotech i nie widzę żadnych oznak korozji, więc dobrze spełnia swoje zadanie

Tagi: Co można zrobić z korozją w aucie?, Co najczęściej koroduje w naszym aucie?, dobór lakieru, Eksploatacja i porady, Gdzie najczęściej atakuje rdza?, Jak chronić auto przed korozją?, Jak chronić auto przed rdzą?, jak pomalować samochód, Jak poradzić sobie z korozją w aucie?, Jak poradzić sobie z korozją?, Jak pozbyć się korozji?, Jak pozbyć się rdzy?, jak położyć lakier, Jak trwale zwalczyć korozję, Jak walczyć z rdzą?, Jak zabezpieczyć auto przed korozją?, Jak zabezpieczyć nasz samochód przed rdzą?, Jak zwalczyć pierwsze purchle rdzy?, Jak zwalczyć rdzę w samochodzie?, Korodujące nadwozie, korozja, Korozja karoserii, Korozja na nadkolach, Korozja na progach, lakier, lakier samochodowy, lakierowanie auta, lakierowanie samochodu, malowanie elementu, Malowanie samochodu, Na aucie poajwiła się rdza co robić?, Na drzwiach poajwiła się korozja co robić?, Najczęściej korodujące elementy w samochodzie, naprawa lakieru, numer lakieru, podkład pod lakier, Polerowanie, polerowanie lakieru, polerowanie samochodu, Poradnik samochodowy, Purchle na karoserii, rdza, Rdza na karoserii, Rdza na łączeniach blachy, Rdzewiejące nadkola, Rdzewiejące progi, samodzielne naprawy lakiernicze, Serwis, Środki antykorozyjne, Środki przeciwkorozyjne, szlifowanie, szpachla, szpachlowanie, usuwanie korozji, usuwanie rdzy, utwardzacz, Weliminuj korozję, Weliminuj rdzę, Zabezpieczenie antykorozyjne