Jak stan opon wpływa na bezpieczeństwo?

Opony są w samochodzie jednym z elementów krytycznych w kwestii bezpieczeństwa. To one łączą ogromną masę auta z podłożem, które nie zawsze zapewnia dobrą przyczepność. Muszą one znosić duże obciążenia nie tylko w osi pionowej, ale we wszystkich kierunkach. Jak ich stan wpływa na bezpieczeństwo?

Czynnikiem, o którym mówi się najczęściej jest głębokość bieżnika. Zgodnie z przepisami nie może ona być mniejsza niż 1,6 mm. W praktyce zaleca się by opony zmieniać już kiedy schodzi ona poniżej 3 mm. Dlaczego jest to czynnik tak istotny? Od głębokości bieżnika zależy skuteczność odprowadzania wody oraz przyczepność na luźnym gruncie. Jeśli rowki są zbyt płytkie auto wjeżdżając w kałużę nie „wgryzie” się w płyn wystarczająco głęboko i z większą łatwością wejdzie w aquaplanning. Głęboki i dobrze dobrany do warunków bieżnik pomoże skutecznie odprowadzić wodę spod opony, tym samym gwarantując przyczepność do właściwego podłoża.

Jest tu jeszcze jeden aspekt. Głębokość bieżnika może też być wskaźnikiem ogólnego zużycia opony. Ogumienie z wiekiem starzeje się. Ilość gumy, jaka starła się w trakcie użytkowania może sugerować jak wiele dana opona już przeszła. Warto jednak pamiętać, że nie tylko przebieg jest tu znaczący, ale i sam wiek.

Jeśli jeździmy rzadko, wcale nie oznacza to, że opona nie ulega degradacji. Z wiekiem zmieniają się jej właściwości, co przekłada się na prowadzenie i w efekcie na bezpieczeństwo. Guma staje się mniej elastyczna, co odczujemy szczególnie wyraźnie na dwa sposoby.

Twardnienie mieszanki na klockach bieżnika zauważymy po zredukowanej przyczepności wzdłużnej. Łatwiej będzie stracić przyczepność przy dynamicznym ruszaniu oraz w trakcie gwałtownego hamowania. Zmniejszenie elastyczności ogumienia na bokach opony odczujemy po zmniejszonej amortyzacji drgań. Twardnienie mieszanki w tych dwóch obszarach zauważymy także przy szybkiej jeździe po łuku. Opony znacznie szybciej puszczą – niższe będzie maksymalne osiągalne przeciążenie boczne.

Starsze opony charakteryzują się też głośniejszą pracą, co nie ma już większego wpływu na bezpieczeństwo. Przekłada się jedynie na mniejszy komfort podróżowania.

Warto też pamiętać, że stan opon to nie tylko ich zużycie, ale ciśnienie, do jakiego są napompowane. Ciśnienie prawidłowe dla danego samochodu w różnych stanach obciążenia podane jest na tablice, której umiejscowienie wskazane jest w instrukcji obsługi pojazdu. O dopompowaniu lub redukcji ciśnienia w oponie powinniśmy pamiętać szczególnie przed podróżami, w których jedziemy z obciążeniem innym niż zazwyczaj. Jeśli ciśnienie w ogumieniu będzie niezgodne z zaleceniami, bieżnik będzie nieprawidłowo rozkładał się na jezdni, co może skutkować złą pracą opony.

Pamiętajcie by regularnie kontrolować ciśnienie w oponach oraz stan opony – zarówno od strony czoła, jak i od boku.

Tagi: opony a bezpieczeństwo, stan opon a bezpieczeństwo, zużyte opony, zły stan opon