Jak sobie poradzić z przegrzewającym się silnikiem? [poradnik]

Płyn chłodniczy

Jeżdżąc, co pewien czas odruchowo sprawdzamy na konsoli, czy wszystkie kontrolki gasną w odpowiednim czasie, staramy się także kontrolować temperaturę silnika. Jeśli wskazówka znajduje się na środku skali, wówczas nie ma powodu do obaw. Znacznie gorzej, jeśli po przejechaniu krótkiego odcinka zaczyna się ona zbliżać do czerwonego pola. Co należy zrobić w takiej sytuacji?

Jeśli pod maską naszego auta pracuje silnik wolnossący, trzeba jak najszybciej zjechać na pobocze lub najbliższy parking i wyłączyć jednostkę napędową. Jeżeli zaś w samochodzie znajduje się motor turbodoładowany, przed wyłączeniem silnika należy chwilę odczekać, żeby nie zniszczyć turbosprężarki. Natychmiastowe zgaszenie takiego silnika powoduje, że do turbosprężarki nie jest dostarczany już olej, a łopatki wirnika jeszcze się obracają, powoli się zacierając.

Co zrobić, jeśli nie można się zatrzymać? W takim przypadku jedynym wyjściem jest ustawienie temperatury wnętrza na najwyższą oraz dmuchawy na najwyższe obroty, co spowoduje wyrównanie bilansu cieplnego silnika i nieco go ochłodzi. Takie czynności są jedynie doraźnym zabezpieczeniem.

Kiedy już uda się wyłączyć silnik, powinniśmy najpierw sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Nie wolno pod żadnym pozorem odkręcać korka wlewu tego płynu do czasu jego wystygnięcia. Jeśli odkręcimy korek, gdy płyn będzie jeszcze nagrzany, to gorąca substancja dotkliwie poparzy nam skórę.

Gdy poziom płynu chłodniczego jest zbyt niski, to po jego ostygnięciu trzeba odkręcić korek i uzupełnić go takim samym płynem chłodniczym lub wodą destylowaną. Nie należy do zbiornika płynu chłodniczego dolewać zwykłej wody z kranu, ponieważ prowadzi ona do odkładania się w chłodnicy kamienia i kolejnych problemów z właściwym działaniem układu chłodzenia. Po uzupełnieniu płynu dla pewności powinno się regularnie przez miesiąc badać jego poziom.

Jeśli taki zabieg nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, najlepiej zlecić znalezienie awarii profesjonalnemu serwisowi. Co jeszcze może być przyczyną przegrzewania się silnika? Najczęstszym powodem ubywającego płynu chłodniczego jest nieszczelny układ chłodniczy.

Niewłaściwe działanie układu chłodniczego może być też następstwem uszkodzenia wentylatora. Aby to zdiagnozować, należy sprawdzić, czy bezpiecznik odpowiedzialny za obwód zasilania wentylatora nie jest przepalony.

Jeśli silnik notorycznie się nie dogrzewa, to najczęściej wymiany wymaga termostat lub jeden z czujników temperatury. Kolejnym objawem nieprawidłowego działania tego układu jest niestabilna temperatura cieczy chłodzącej.

Układ chłodzenia

Żródło http://pl.wikipedia.org/

Jeżeli zauważymy, że silnik raz się przegrzewa, a innym razem nie dogrzewa, to najprawdopodobniej winę za taki stan rzeczy ponosi uszkodzona pompa wody, którą należy jak najszybciej wymienić. Pamiętajmy o tym, że jej zablokowanie może doprowadzić do zerwania się paska lub łańcucha rozrządu i poważnego uszkodzenia jednostki napędowej.

Czy mieliście już kiedyś problem z układem chłodniczym? Jak zareagowaliście, gdy zdarzyła się Wam taka sytuacja?

Źródło: Autokult

2 odpowiedzi na “Jak sobie poradzić z przegrzewającym się silnikiem? [poradnik]”

  1. Kazek napisał(a):

    Mnie się kiedyś zdarzyło, że obudowa termostatu wyleciała w powietrze ze starości, pod wpływem wysokiego ciśnienia w zbiorniku. Początkowo kawałek butelki i taśma klejąca jakoś dawały radę go zastąpić, ale po przejechaniu kilku kilometrów wywalało na taśmie połączenie. Pomogło dojechać do domu poskładanie tego z powrotem do kupy, zalanie wodą i nie zakręcanie korka od chłodnicy, ale to był stary peżot, stare auta dużo zniosą 😛

  2. Kazek napisał(a):

    Mnie się kiedyś zdarzyło, że obudowa termostatu wyleciała w powietrze ze starości, pod wpływem wysokiego ciśnienia w zbiorniku. Początkowo kawałek butelki i taśma klejąca jakoś dawały radę go zastąpić, ale po przejechaniu kilku kilometrów wywalało na taśmie połączenie. Pomogło dojechać do domu poskładanie tego z powrotem do kupy, zalanie wodą i nie zakręcanie korka od chłodnicy, ale to był stary peżot, stare auta dużo zniosą 😛

Tagi: Awaria w ukłądzie chłodzenia, awarie, Awarie wentylatora, Co robić gdy przegrzewa sie silnik?, Czujnik temperatury, Falowanie wskaźnika temperatury silnika, Pompa wody, Problem z wysoką temperaturą silnika, Przegrzewający się silnik, Przegrzewanie się silnika, Płyn chłodniczy, Serwis, Termostat, Układ chłodniczy, Układ chłodzenia, Usterki, Wentylator, Wyciek płynu chłodzącego co robić?