Jak zachować się w przypadku poślizgu nadsterownego i podsterownego? [poradnik]

Poślizg (fot. Flickr.com/rinkratz)

Poślizg (fot. Flickr.com/rinkratz)

Nadsterowność oraz podsterowność to pojęcia, którymi określa się zachowanie samochodu, kiedy działają na niego siły boczne, na przykład podczas jazdy po łuku. Obie te tendencje mogą zakończyć się całkowitą utratą kontroli nad pojazdem, a w konsekwencji wypadkiem. Jak je opanować?

Zjawisko nadsterowności na ogół występuje w samochodach z napędem na tylną oś i przeważnie dopiero w środkowej fazie lub podczas wyjścia z zakrętu – jeśli mowa o suchej nawierzchni.

Nadsterowność ma miejsce wtedy, kiedy tył pojazdu zaczyna tracić przyczepność i jest wynoszony do zewnętrznej strony zakrętu. Takie zachowanie auta może być spowodowane zbyt agresywnym wejściem w zakręt, za mocno wciśniętym pedałem hamulca podczas jego pokonywania lub śliską nawierzchnią.

Poślizg nadsterowny (fot. Flickr.com/nikitagubanov)

Poślizg nadsterowny (fot. Flickr.com/nikitagubanov)

Jeśli kierowca nie podejmie żadnego działania, auto obróci się wokół własnej osi i wypadnie z drogi. Z nadsterownego poślizgu można wyjść, kontrując kierownicą w kierunku, w którym ucieka tylna oś. Kontrze na kierownicy powinno towarzyszyć też podjęcie jednego z trzech działań – stanowcze dodanie gazu (dociążenie tylnej osi), stanowcze hamowanie (skrócenie czasu poślizgu i wytracenie prędkości) lub wciśnięcie sprzęgła z rozsądnymi korektami hamulcem (równe rozłożenie obciążenia na obie osie auta).

Podsterowność jest znacznie częstszym zjawiskiem – występuje praktycznie w każdym rodzaju napędu. Podsterowność pojawia się wtedy, kiedy podczas wejścia w zakręt przednia oś traci trakcję i mimo skręconych kół auto nadal jedzie prosto.

Są dwa sposoby na radzenie sobie z podsterownością, a każdy z nich zależy od sytuacji, w której znalazł się kierowca. Jeśli ma przed sobą dużo miejsca i nawierzchnia nie jest oblodzona, powinien zdjąć nogę z gazu i wcisnąć hamulec, aby docisnąć przednią oś i odzyskać przyczepność.

Poślizg podsterowny (fot. Flickr.com/flashgordonphotography)

Poślizg podsterowny (fot. Flickr.com/flashgordonphotography)

Drugim sposobem jest próba zmniejszenia kąta skręcenia przednich kół. Należy wyprostować kierownicę, tak aby zmniejszyć kąt skrętu. W przypadku śliskich nawierzchni pod żadnym pozorem nie wolno wciskać hamulca. Może to spowodować zablokowanie się kół przedniej osi oraz wydłużyć uślizg, zwiększając niebezpieczeństwo.

4 odpowiedzi na “Jak zachować się w przypadku poślizgu nadsterownego i podsterownego? [poradnik]”

  1. Andriu1234 napisał(a):

    heheh….bardzo przydatny artykul tylko niech ktos poprawi ten tytul bo SIE ktos SIE zapetli z tym SIE..pozdrawiam.

  2. Andriu1234 napisał(a):

    heheh….bardzo przydatny artykul tylko niech ktos poprawi ten tytul bo SIE ktos SIE zapetli z tym SIE..pozdrawiam.

  3. Drabi napisał(a):

    są również takie przypadki, gdzie kierowca skręcając za mocno przyhamuje co w rezultacie skutkuje przeciążeniem przedniej osi i prowadzi do podsterowności

  4. Drabi napisał(a):

    są również takie przypadki, gdzie kierowca skręcając za mocno przyhamuje co w rezultacie skutkuje przeciążeniem przedniej osi i prowadzi do podsterowności

Tagi: Czym się różni nadsterowność od podsterowności, Jak opanować poślizg, nadsterowność, opanowanie poślizgu, podsterowność, porady, poślizg, Poślizg nadsterowny, Poślizg podsterowny, Poślizgi, Śliska nawierzchnia