Jak rozpoznać awarię po kolorze spalin? [poradnik]

Sprawdzanie spalin

Źródło: http://zasoby.ekologia.pl/

Wielu właścicieli aut ignoruje symptomy zbliżających się wielkimi krokami awarii. Często powodem takiego zachowania jest niewiedza lub nadzieja, że po jakimś czasie usterka sama zniknie. Najczęściej jednak nie znika, tylko jest coraz gorzej. Podpowiem Wam, jak dokonać diagnozy silnika na podstawie koloru spalin.

Zdarza się, że na drogach widujemy samochody dymiące na biało, czarno lub niebiesko. Co oznaczają poszczególne barwy spalin? Gdy odpala się silnik w zimne dni, zwłaszcza z rana, można zauważyć, że samochód dość intensywnie dymi na biało. Jeśli nie ustępuje to nawet po przejechaniu kilku kilometrów a do tego dym jest gęsty, jest to wyraźny sygnał, że trzeba dokładnie obejrzeć głowicę w poszukiwaniu pęknięć. Należy również zainteresować się uszczelką podgłowicową. Najlepiej zlecić te czynności mechanikowi. Osoba niedoświadczona może nie dostrzec mikropęknięć głowicy, które mechanik zobaczy od razu, a uszczelki bez demontażu głowicy nawet nie da się obejrzeć. Dlaczego dym jest biały? Ponieważ z powodu uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub samej głowicy do cylindrów przedostaje się płyn chłodniczy.

Uszczelka pod głowicą

Źródło: http://fiat.auto.com.pl/

Jeśli jednostka napędowa dymi na niebiesko, najczęściej świadczy to o przedostawaniu się oleju do komór spalania. W większości sytuacji winę za taki stan rzeczy ponosi uszkodzona turbosprężarka bądź wyeksploatowane uszczelniacze zaworów. Niestety, w wielu przypadkach niebieski dym jest sygnałem dużo poważniejszych awarii, na przykład zaawansowanego zużycia gładzi cylindrów lub pierścieni tłokowych. W takich sytuacjach trzeba się liczyć z mniej lub bardziej poważnym remontem.

O czym świadczy czarny kolor spalin? Z tą barwą mamy do czynienia przede wszystkim w dieslach. Jeśli spaliny w tym kolorze pojawią się w niewielkich ilościach podczas przyśpieszania, to nie ma powodu do zmartwień. Znacznie gorzej, jeśli dym jest dość intensywny i wyraźnie widoczny nawet przy delikatnym wciskaniu pedału gazu. Wówczas usterek może być kilka.

Jeśli auto wyraźnie straciło moc, a silnik pracuje znacznie głośniej, to trzeba sprawdzić gumowe węże przy intercoolerze. Często ulegają one uszkodzeniu, a nawet przez z pozoru nieszkodliwe, małe pęknięcia spada ciśnienie powietrza dostarczanego do silnika. Na szczęście wymiana węży zwykle nie jest droga, jej koszt to najwyżej kilkaset złotych.

W większości przypadków za czarny kolor spalin odpowiada układ wtryskowy, którego naprawy są już niestety dużo droższe. Aby się przekonać, czy doszło do uszkodzenia tego układu, trzeba oddać auto do mechanika na diagnozę końcówek wtryskiwaczy, pompy wtryskowej i całego układu recyrkulacji spalin.

Common rail

Źródło: Bosch

Zwykle jednak przyczyną intensywnego czarnego dymienia jest uszkodzenie zbyt delikatnych wtryskiwaczy, które zamiast rozpylać paliwo pod ciśnieniem, zaczynają je lać. Wówczas konieczna jest ich wymiana, choć część z nich można spokojnie regenerować. Niestety, ceny takiej regeneracji zwykle zaczynają się od około 600 zł w górę, a w autach klasy premium mogą być znacznie wyższe. Najbezpieczniej jest kupić nowe, już zregenerowane wtryskiwacze.

Czarny dym w silnikach benzynowych pojawia się zdecydowanie rzadziej niż w wysokoprężnych, w tym przypadku jednak przyczyną kopcenia jest niewłaściwie ustawione sterowanie silnika. Zdarza się też tak, że ciemna barwa spalin to następstwo nieumiejętnie przeprowadzonego chiptuningu.

A Wy mieliście już takie problemy ze swoim autem? A może nie zwracacie uwagi na kolor spalin?

9 odpowiedzi na “Jak rozpoznać awarię po kolorze spalin? [poradnik]”

  1. Garsia napisał(a):

    Kiedyś w to nie wierzyłam, ale kolega mi zidentyfikował awarię filtra po kolorze spalin i w warsztacie się potwierdziło. Więc chyba jednak działa. 🙂

  2. Alek napisał(a):

    Działa, działa.

  3. Garsia napisał(a):

    Kiedyś w to nie wierzyłam, ale kolega mi zidentyfikował awarię filtra po kolorze spalin i w warsztacie się potwierdziło. Więc chyba jednak działa. 🙂

  4. Alek napisał(a):

    Działa, działa.

  5. Jury napisał(a):

    To jest tak jak w tym dowcipie o przepowiadaniu pogody przez szmatę na płocie. Jeśli jest wilgotna i miekka, to będzie padać, jeśli sucha i sztywna, będzie susza, a jak jej nie ma, znaczy że ją ukradli.

  6. Jury napisał(a):

    To jest tak jak w tym dowcipie o przepowiadaniu pogody przez szmatę na płocie. Jeśli jest wilgotna i miekka, to będzie padać, jeśli sucha i sztywna, będzie susza, a jak jej nie ma, znaczy że ją ukradli.

  7. Maximus napisał(a):

    ze dwa razy widziałem tak kopcące samochody, że można by pomyśleć że się paliły, czyli nie warto czekać jak coś jest nie tak 🙂

  8. Maximus napisał(a):

    ze dwa razy widziałem tak kopcące samochody, że można by pomyśleć że się paliły, czyli nie warto czekać jak coś jest nie tak 🙂

  9. Domino Jahaś napisał(a):

    W problemach z przepalaniem oleju, lub / i problemami z wtryskiwaczami (np. nierówny strumień rozpylania) może być pomocny produkt firmy Forte ( mi pomógł…) https://www.forte-nwe.pl/produkty/czyszczenie-ukladu-smarowania-motor-flush

Tagi: Awaria wtyskiwaczy, awarie, Barwa spalin, Co oznacza biały dym wydobywający się z rury wydechowej?, Co oznacza niebieski kolor spalin?, czarny dym, Diagnoza na podstawie koloru spalin, Jak rozpoznać smyptomy zużucia turbosprężąrki?, Jak sprawdzić auto na podstawie koloru spalin?, Jak zdiagnozować usterkę auta na podstawie koloru spalin?, Kolor spalin, Kopci i stracił moc, Nierówna praca silnika, Oznaki nieszczelności uszczelniaczy zaworów, Oznaki zużycia pierścieni cilindrów?, Pęknieta rura od intercoolera, Przyczyny spalania oleju silnikowego, Samochód kopci, Serwis, szary dym, Zbyt bogata mieszanka paliwowa, Zużycie gładzi cylindrów, Zużycie wtryskiwaczy