jak-zmieniac-biegi

Jak zmieniać biegi w samochodzie, wie mniej więcej każdy kierowca. A jednak płynna zmiana biegów wciąż stanowi problem dla wielu. Do tego stopnia, że można znaleźć instrukcje, jak powinna odbywać się zmiana biegów w samochodzie krok po kroku. Jak puszczać sprzęgło, kiedy wciskać sprzęgło, przy ilu obrotach zmieniać biegi, kiedy redukować biegi – to tylko kilka pytań, jakie zadają sobie przeważnie młodzi kierowcy. Prawidłowa zmiana biegów w samochodzie to także dłuższa żywotność sprzęgła i całej skrzyni biegów.

Jak zmieniać biegi w samochodzie, żeby nie szarpało?

Po pierwsze, obie ręce trzymamy na kierownicy. Rękę przekładamy na drążek zmiany biegów tylko w chwili, kiedy zmieniamy biegi w samochodzie. Wtedy chwytamy górną część dźwigni i zdecydowanym ruchem zmieniamy jego położenie – w miejsce, gdzie jest prawidłowy bieg.

Żeby auto nie szarpało i nie robiło skoków, kiedy zmieniamy biegi – należy wciskać sprzęgło do końca. Nogę zdejmujemy z gazu, w tym samym czasie za pomocą dźwigni zmieniamy biegi samochodowe. Zdejmujemy płynnie nogę ze sprzęgła, jednocześnie lekko naciskając pedał gazu. Są opinie, że możliwa jest zmiana biegów w aucie bez dociskania sprzęgła, jednak może to prowadzić do jego szybkiego zużycia i nie jest tak efektywne.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Problemem jest niezdejmowanie nogi z gazu podczas zmiany biegów. W ten sposób odbędzie się bardzo szybka zmiana biegów, bez straty prędkości, jednak może to doprowadzić do uszkodzeń sprzęgła.

Jak płynnie zmieniać biegi na wyższe?

Prawidłowa zmiana biegów następuje wtedy, kiedy wykonujemy szybki i jednocześnie płynny ruch ręką. Dźwignię trzymamy u samej góry wpół otwartą dłonią, nadgarstek nie może być usztywniony. Nie wolno szarpać ani na siłę starać się zmienić położenie dźwigni. Tak naprawdę, zmieniając biegi na niższe – trzeba użyć nadgarstka, a przy zmienianiu biegów na wyższe – blokujemy nadgarstek i wykonujemy ruch ramieniem.

W dieslu dokonuje się zmiana biegów, kiedy silnik osiągnie 2000 obrotów na minutę.  Z czasem zorientujemy się, gdy jest już blisko tej wartości, by ustawić prawidłowy bieg. W silnikach benzynowych prawidłowa zmiana biegu następuje po osiągnięciu 2500 obrotów na minutę. Zatem główną wartością, do jakiej się odnosimy przy zmianie biegów w samochodzie jest odpowiedni moment obrotowy silnika.

Jak redukować biegi?

Zmiana biegów w samochodzie na niższe to te same zasady ułożenia ręki i nadgarstka, co w zmianie biegów na wyższe. Płynna zmiana biegu na niższy też dokonuje się poprzez wciśnięcie sprzęgła do końca, redukuje się bieg na niższy bez użycia hamulca.

Zmiana biegów w automacie

Automatyczna skrzynia biegów to wybawienie dla kierowców, którzy nie potrafią wyczuć, kiedy zmieniać biegi w aucie. To idealne rozwiązanie, gdy jeździmy głównie po mieście. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów nie ma klasycznej numeracji, są natomiast oznaczenia określające dane przełożenie.

P – znaczy parking. Pozycję wybieramy podczas parkowania.

N (neutral) – bieg jałowy. Oznacza pozycje, kiedy koła nie są napędzane przez silnik, ale mogą się obracać. To ustawienie włącza się w sytuacjach awaryjnych, tj. holowanie.

R (reverse) – bieg wsteczny. 

D (drive) – jazda do przodu. W tym trybie skrzynia automatycznie dostosowuje przełożenia w zależności od prędkości i obciążenia silnika. Zanim przestawimy dźwignie w ten tryb, trzeba wcisnąć hamulec. 

Jak zmieniać biegi w automacie? Wciskamy hamulec, przekładamy dźwignie w tryb D i naciskamy pedał gazu. Resztę auto robi samo. Redukcja biegów wygląda podobnie – gdy luzujemy pedał gazu – samochód sam dopasowuje przełożenie. Proste.

Zmiany biegów w samochodzie a żywotność manualnej skrzyni biegów

To, w jaki sposób zmieniamy biegi w aucie, bezpośrednio przekłada się na żywotność całej skrzyni biegów. Jazda w korku, na półsprzęgle, niedostosowanie obrotów i prędkości do biegów, a nawet ciągłe trzymanie ręki na drążku powoduje, że zwiększa się spalanie, szybciej zużywa się sprzęgło, łożyska, koła zębate, poduszki mocujące skrzynię czy popychacze.

Kierowca powinien też pamiętać o systematycznej kontroli oleju w skrzyni i jego wymianie.

Często okazuje się, że nasza technika zmiany biegów cały czas musi być udoskonalana. Warto nad tym popracować. Skrzynia biegów naszego samochodu z pewnością będzie wdzięczna.

Niestety nieumiejętność zmiany biegów może spowodować wypadek. Zdarza się, że niedoświadczony kierowca nie ustawi w automacie biegu postojowego, wtedy samochód może stoczyć się i uszkodzić inne pojazdy. Dlatego obok obowiązkowego ubezpieczenia OC, warto wykupić ubezpieczenie AC – na wypadek szkód postojowych wyrządzonych przez nieznanych sprawców.