Jak prawidłowo zapinać pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa to podstawowy element chroniący pasażerów podczas wypadku czy kolizji. Nie każdy jednak wie, jak prawidłowo zapiąć pas, by spełnił on swoją funkcję.

Nie każdy zapina pasy bezpieczeństwa, a nawet jeśli to robi, to często niewłaściwie. By zrozumieć, jak ważne jest odpowiednie zapięcie pasa, warto najpierw poznać jego budowę i zasadę działania.

Pas bezpieczeństwa to jeden z najprostszych, a zarazem najistotniejszych elementów samochodu. Chroni nasze zdrowie i życie nie tylko podczas wypadku, ale też podczas drobnej kolizji. Już przy prędkości ok. 5-7 km/h człowiek nie jest w stanie utrzymać ciała w takiej pozycji, by przy błyskawicznym zatrzymaniu pojazdu nie uderzyć w kierownicę lub deskę rozdzielczą. Co więcej, poduszka powietrzna, która otwiera się przy wyższych prędkościach, zwykle powyżej 15-20 km/h ma niszczycielskie działanie na ciała pasażerów bez zapiętych pasów. Otwiera się w ułamku sekundy i napełniana jest pod dużym ciśnieniem. W tym czasie ciała pasażerów przemieszczają się w kierunku przodu pojazdu, w stronę poduszki. Otwierająca się poduszka może zadziałać jak potężny cios boksera, jeśli pasażerowie nie mają zapiętych pasów, ponieważ otworzy się w momencie, gdy ich ciała będą zbyt blisko kierownicy/deski samochodu. Tymczasem pasażerowie w pasach uderzą w poduszkę dokładnie w momencie przewidzianym przez konstruktora, dzięki czemu poduszki dodatkowo zabezpieczą ich przed obrażeniami.

Pas bezpieczeństwa montowany w standardowym samochodzie składa się z dwóch części. Część biodrowa (pozioma) przebiega poniżej brzucha pasażera, tam gdzie znajduje się pasek od spodni. Część ramieniowa przebiega po skosie przez cały tułów, nad barkiem. Obie części łączą się w klamrze, którą zapinamy. Pas biodrowy odpowiada za przytrzymanie ciała podczas dachowania pojazdu. Obydwa pasy przytrzymują ciało podczas uderzenia czołowego i bocznego. Standardowy pas nazywany jest trzypunktowym, ponieważ ma trzy punkty mocowania (obok siedzenia, na słupku, na wysokości głowy oraz na tunelu środkowym po zapięciu). Pas taki wystarczy, by przytrzymać bezwładne ciało pasażera, pod warunkiem że jest zapięty prawidłowo.

Jak pewnie zwróciliście uwagę, manekiny biorące udział w testach zderzeniowych nie mają na sobie żadnych ubrań. Te same manekiny są obiektem doświadczalnym podczas projektowania samochodu i pasów bezpieczeństwa. Dlatego pasy działają najlepiej na ciele bez ubrania, ale wiadomo, że nikt nie będzie jeździł nago. Jednak warto o tym pamiętać i przed podróżą zdjąć grubsze ubrania, pozostając najwyżej w swetrze. Dolna część ubrania nie ma znaczenia. Nie warto również stosować żadnych nakładek na pasy, ponieważ źle wpływają na jego działanie.

Przed zapięciem pasa należy ustawić fotel. Im dalej od deski rozdzielczej, tym lepiej. Kierowca musi jednak pójść na kompromis, by ustawić fotel w taki sposób, aby bez problemu kontrolować pojazd. Po wykonaniu tej czynności należy zapiąć pas i wyregulować – jeśli auto daje taką możliwość – wysokość jego górnego mocowania. Najlepiej ustawić go tak, by przebiegał po kości obojczykowej i jednocześnie nie dotykał szyi.

Po zapięciu pasa i wyregulowaniu jego wysokości należy sprawdzić, czy pas biodrowy przebiega poniżej brzucha, oraz naciągnąć go w miarę możliwości mocno, łapiąc część ramieniową i ciągnąc pas ku górze. Ma to olbrzymie znaczenie zwłaszcza podczas dachowania, ponieważ to właśnie część biodrowa chroni pasażera przed uderzeniem głową w dach. Poza tym to właśnie ta część pasa przytrzymuje ciało kierowcy przy fotelu i maksymalnie opóźnia jego przesuwanie w dowolnym kierunku. Część ramieniowa trzyma głównie tułów, zapobiegając uderzeniu głową w deskę rozdzielczą. W samochodzie wyposażonym w poduszkę powietrzną część ramieniowa naciągana podczas zderzenia napinaczem opóźnia uderzenie w poduszkę powietrzną.

Kobiety w ciąży powinny zapinać pasy bezpieczeństwa, a jeśli lekarz zleci, by tego nie robiły, nie powinny w ogóle jeździć samochodem. Pasy bezpieczeństwa zapięte prawidłowo nie mają negatywnego wpływu na dziecko w brzuchu matki. Poza tym jeśli przyszła mama nie zapnie pasa, zwiększa ryzyko uszkodzenia własnego ciała, a tym samym dziecka, nawet podczas gwałtownego hamowania. Każda osoba niezapięta w pas bezpieczeństwa podczas uderzenia bocznego lub dachowania stwarza olbrzymie zagrożenie dla pozostałych pasażerów w samochodzie.

Warto zwrócić uwagę, że pas sam się rozluźni po kilkunastu minutach jazdy. Jeśli chcemy się czuć bezpiecznie, warto co jakiś czas naciągać pas. Jak mówi stare porzekadło: przezorny zawsze ubezpieczony.

2 odpowiedzi na “Jak prawidłowo zapinać pasy bezpieczeństwa”

  1. unfamiliar napisał(a):

    Przede wszystkim wyjmijcie klucze i inne bibeloty z kieszeni na brzuchu. To może uratować życie.

  2. navajo napisał(a):

    A jazda nago?

Tagi: czy kobieta w ciąży musi zapinać pasy bezpieczeństwa, czy kobieta w ciąży powinna zapinać pasy bezpieczeństwa, jak prawidłowo zapinać pasy bezpieczeństwa, jak zapinać pasy, jak zapinać pasy bezpieczeństwa, prawidłowe zapinanie pasów bezpieczeństwa, wskazówki przy zapinaniu pasów bezpieczeństwa