Jak prawidłowo jeździć z przyczepą?

W sezonie letnim częściej niż zazwyczaj wybieramy się w znacznie dłuższe trasy. Potrzebujemy wówczas więcej przestrzeni na bagaże. Często wiąże się to z zabraniem przyczepki. Na tego typu pojazdach wozimy też sprzęt sportowy, taki jak kajaki czy łodzie. Jak prawidłowo należy się poruszać z przyczepą?

Uproszczona definicja przyczepy mówi, że jest to pojazd kołowy, który nie jest wyposażony we własny napęd i jest przystosowany do holowania przez pojazd silnikowy. Najczęściej wykorzystujemy przyczepy lekkie, czyli takie, których DMC (dopuszczalna masa całkowita) nie przekracza 0,75 t. Jej konstrukcja jest prosta, ponieważ w jej przypadku nie jest prawnie wymagany hamulec najazdowy.

Zanim podejmiemy się użytkowania przyczepy, powinniśmy sprawdzić, czy w ogóle możemy ją dołączyć do naszego pojazdu. Podstawowym kryterium jest zasada, zgodnie z którą jej masa nie powinna być większa niż masa całkowita pojazdu holującego. Dalsze obostrzenia są wymienione w dowodzie rejestracyjnym naszego samochodu. W rubrykach F1, O1 oraz O2 wymienione są masy, których nie możemy przekraczać ze względów konstrukcyjnych i bezpieczeństwa. Jeśli posiadamy wyłącznie prawo jazdy kategorii B, masa łączna całego zestawu nie może przekroczyć 4250 kg.

W trakcie holowania przyczepy należy pamiętać, że obowiązują nas inne ograniczenia prędkości, niż w przypadku samodzielnego pojazdu. Szczególnie uciążliwa jest jazda po autostradach – tutaj ograniczenie spowalnia nas aż do 80 km/h. Warto zatem rozważyć podróże drogami krajowymi jednojezdniowymi, na których bez konieczności uiszczania dodatkowych opłat pojedziemy 70 km/h.

Sama technika jazdy, którą zaleca się w trakcie jazdy z przyczepą charakteryzuje się przede wszystkim dużą płynnością. Nie należy wykonywać żadnych gwałtownych ruchów – hamowań, przyspieszań, a w szczególności skrętów. Każdy kierowca holujący samochodem przyczepę powinien też pamiętać, że przez znacznie większą masę, wydłużona jest droga hamowania.

Gdy prowadzimy opisywany zestaw, musimy pamiętać o tym, że na łukach, szczególnie ostrych, takich jak na skrzyżowaniach, powinniśmy brać zakręt szerzej, by nie ściąć szczytu. Należy też unikać dużych prędkości w trakcie zmian kierunku ruchu, bo szczególnie na śliskiej nawierzchni przyczepę może wynieść na zewnętrzną stronę.

Jeśli nieprawidłowo rozłożymy ładunek i największa masa nie spocznie w okolicy osi lub jeżeli ciśnienie w oponach będzie nieprawidłowe, zwiększa się ryzyko redukcji stabilności przyczepy. Może dojść do sytuacji, w której zacznie ona wibrować na boki. Najgorszym, co można wtedy zrobić, jest gwałtowne hamowanie. To błąd, który popełniają najczęściej niedoświadczeni kierowcy w przypływie paniki. Prawidłową reakcją jest zdecydowane przyspieszenie. Wtedy przyczepa wraca na prawidłowy tor ruchu i stabilizuje się. Po takiej sytuacji najlepiej jest zjechać powoli w bezpieczne miejsce i sprawdzić dwa wyżej wymienione czynniki.

Jeśli jeszcze nigdy nie holowaliście przyczepy, a planujecie jechać z nią na wakacje, bardzo dobrym pomysłem będzie wybranie się na duży plac, na którym będziecie mieć możliwość przećwiczenia jazdy w takim zestawie. Warto wtedy sprawdzić zachowanie przyczepy w trakcie manewrowania, które nie jest tak łatwe, jak z samym samochodem. Znacznie bardziej złożona jest jazda po łuku tyłem, wymagająca wcześniejszego skręcenia zestawu manewrem w stronę pozornie nieprawidłową.

Obejrzyjcie również nasz wideoporadnik: Wakacje z przyczepą campingową

Tagi: bagaże, DMC, hak, Holowanie, poradnik, przyczepa, technika jazdy