Jak poznać czy stare opony letnie należy już zmienić na nowe?

Zima za nami – mija też okres zmiany opon z zimowych na letnie. Tylko jak poznać, że letnie gumy nadal nadają się do bezpiecznej eksploatacji?

Podstawowym parametrem, który świadczy o stanie opony jest głębokość bieżnika. Ustawowo nie powinna być ona mniejsza niż 1,6 mm. To jednak tylko teoria. W praktyce taka głębokość jest już niebezpieczna i dla własnego komfortu i spokoju lepiej nie dopuszczać ogumienia do stanu, w którym znajdujemy się na tej granicy. Trzeba pamiętać, że od tej głębokości zależy skuteczność odprowadzania wody spod kół, jak również sama przyczepność zapewniana przez oponę. Mniej elastyczne klocki dużo gorzej pracują nawet na suchej nawierzchni.

Głębokość bieżnika można sprawdzić suwmiarką lub specjalnym przyrządem. Niektóre opony mają też w bieżniku specjalne punkty pomiarowe, których zrównanie się z płaszczyzną powierzchni stykowej oznacza nadmierne zużycie ogumienia.

Przed założeniem oględzin należy dokonać nie tylko na bieżniku. Opony warto sprawdzić także pod kątem uszkodzeń mechanicznych. Ogumienie z nacięciami może być niebezpieczne. Dlatego inspekcji opony należy dokonać całościowo – nie tylko punktowo sprawdzając głębokość rowków, ale także przyglądając się ogumieniu z każdej strony. Poświęcimy na takie dokładne oględziny kilkanaście minut, a zapewni to znacznie lepszy poziom bezpieczeństwa.

Ostatnie główne kryterium to wiek opony. Tutaj sytuacja jest skomplikowana, bo jest zależna od sposobu jej eksploatacji i przechowania. Dla ogumienia szkodliwa jest zmiana warunków i promienie UV. Jeśli auto trzymamy w garażu, mieszanka będzie starzeć się inaczej, niż jeśli nasz pojazd całe lata parkuje na nasłonecznionym placu.

Znaczenie ma także sposób zmiany ogumienia. Jeśli zmieniamy całe koła – opona nie jest „męczona” jej zdejmowaniem z obręczy. Jeśli natomiast ogumienie jest ściągane i wymieniane na zimowe, opona również będzie eksploatowana szybciej.

Za wiek graniczny można przyjąć 10 lat, ale dla bezpieczeństwa, szczególnie ogumienie mocniej eksploatowane warto zmienić już przy około 8.

Dlaczego w ogóle wiek opony ma znaczenie? Guma z czasem zmienia swoje właściwości. W wyniku eksploatacji, ekspozycji na promienie UV i zmienne warunki atmosferyczne, mieszanka sztywnieje, staje się bardziej krucha. Przez to nie tylko z czasem coraz szybciej się zużywa, ale też mniej skutecznie przenosi obciążenia. To sprawia, że auto gorzej zachowuje się na zakrętach, przy przyspieszaniu i hamowaniu. Przez mniejszą elastyczność opona, mówiąc kolokwialnie, gorzej klei się do asfaltu.

Dlatego przed zmianą opon z zimowych na letnie przejrzyjcie dokładnie swoje ogumienie. Nawet opona średniej klasy, ale nowa, jest lepsza niż kiedyś dobra opona, która ma za sobą już tysiące kilometrów i lata eksploatacji.

Tagi: bieżnik, eksploatacja, guma, koła, ogumienie, opony, poradnik, uv, wiek opony, zmiana opon