Wymiana popękanego lub połamanego zderzaka może być droga. Czasami ten element można zreperować, wymiana nie zawsze jest konieczna. Wszystko tak naprawdę zależy od stanu, w jakim znajduje się zderzak. Jakie są metody naprawy i ile kosztuje naprawa pękniętego zderzaka?

Pęknięty zderzak – oryginalna część czy zamiennik?

Zderzak może zostać uszkodzony w różnych sytuacjach. Wystarczy chwila nieuwagi, aby uderzyć w słupek lub zahaczyć o ścianę podczas wjeżdżania do garażu. Pęknięty zderzak może również być efektem np. parkingowej stłuczki.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Obecnie producenci montują w samochodach zderzaki wykonane zazwyczaj z tworzyw sztucznych, w tym polipropylenu (PP), polichlorku winylu (PCV) czy politereftalanu butylenu (PBT). Po uderzeniu element wykonany z jednego z tego typu materiałów może się połamać lub popękać. Nowe, oryginalne części bywają bardzo drogie. W zależności od gabarytów auta, jego wieku oraz marki samochodu ceny wahają się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Nie zawsze naprawa zderzaka jest możliwa – często pęknięty zderzak bardziej opłaca się wymienić na nowy. Są to przede wszystkim sytuacje, w których ze zdarzaka praktycznie nic nie zostało, a jego naprawa nie pozwoli na zbyt długą żywotność.

Jednym z rozwiązań jest zaopatrzenie się w zamiennik. Ze zderzakami nieoryginalnymi może być jednak kłopot. Czasami ich wykonanie pozostawia sporo do życzenia. Może się okazać, że taki zderzak nie będzie pasował do naszego pojazdu i trzeba go będzie dopasowywać. Jeszcze jedna opcja to kupno zderzaka używanego. W tym przypadku trzeba się nieraz liczyć z koniecznością lakierowania, nie jest to więc zalecana opcja. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup oryginalnej części. Nieoryginalne są bowiem słabej jakości.

Naprawa zderzaka żywicą

Naprawa zderzaka żywicą nie jest skomplikowanym procesem. Należy rozpocząć go od oczyszczenia zderzaka z błota, piasku i pyłów, a następnie przejść do wymieszania żywicy poliestrowej z utwardzaczem w proporcjach podanych przez producenta. Odpowiednio przygotowaną żywicę nakłada się pędzlem na naprawiany element, a następnie w tym miejscu przykłada się przyciętą wcześniej matę szklaną i dociska pędzlem, aby usunąć resztki powietrza. Czynność należy powtórzyć, nakładając od 4 do 5 warstw mat szklanych i żywicy. Później wystarczy poczekać, aż żywica stwardnieje. Po wyschnięciu konieczne jest przemycie naprawionego miejsca, szlifowanie, matowanie i szpachlowanie szpachlówką do plastiku.

W naprawie zderzaka żywicą ważne jest także polakierowanie podłoża farbą. Zanim jednak się tego podejmiemy, należy dokładnie wyszlifować podkład, następnie opylić i odtłuścić. Dopiero po odpowiednim przygotowaniu możemy przejść do lakierowania lakierem bazowym, a pod koniec – bezbarwnym. Dzięki niemu, zabezpieczymy zderzak przed działaniem czynników zewnętrznych. Choć samodzielna naprawa zderzaka żywicą nie jest wcale trudna ani skomplikowana, wymaga odrobiny wiedzy i umiejętności. Tylko w ten sposób możemy sobie zagwarantować prawidłowy przebieg naprawy.

Spawanie zderzaka

Pęknięty zderzak można również naprawić w inny sposób, a mianowicie spawaniem elementu tworzywa. Potrzebna do tego będzie zgrzewarka (opalarka) do plastiku. Ceny takiego sprzętu w wersjach podstawowych to 160-200 zł. Jest to jednak wydatek, który z pewnością niejednokrotnie pomoże nam naprawić daną część samochodową.

Trzeba też ustalić, z jakiego tworzywa jest wykonany zderzak. Odpowiednie oznaczenie (np. PP) powinno być wytłoczone na wewnętrznej części. Połączenie ze sobą różnego typu materiałów może być niewykonalne. Można się zaopatrzyć w specjalne paski z danym rodzajem plastiku, wykorzystać fragment zderzaka, który odpadł, lub wyciąć kawałek z innego uszkodzonego zderzaka. Jeśli weźmiemy element, który odpadł ze zderzaka bądź taki, który jest wykonany z tego samego tworzywa sztucznego – zabieg ten będzie naprawdę skuteczny.

Powierzchnię, którą chcemy zespawać, trzeba wyrównać, oczyścić z lakieru, a następnie rozgrzać (w zależności od tworzywa, do temp. od 180 do nawet 600 stopni Celsjusza). Kiedy plastik zacznie mięknąć, ubytek uzupełniamy paskiem z tworzywa. Po ostygnięciu zreperowane miejsce trzeba oszlifować i wyrównać szpachlą do plastików. Jak widać, nie jest to zadanie dla osób niedoświadczonych w tego typu reperacjach. Nieumiejętne naprawy mogą spowodować więcej strat niż korzyści – nie podejmujmy się ich, jeśli nie wiemy jak zrobić to prawidłowo. Renowacja zderzaka będzie skuteczniejsza, jeśli podejmie się jej osoba zaznajomiona w tym temacie.

Naprawa pękniętego zderzaka w warsztacie samochodowym

Najprostszym i jednocześnie najlepszym rozwiązaniem jest oddanie samochodu do warsztatu specjalizującego się w spawaniu plastików. Często koszt usługi może się zamknąć w kwocie mniejszej niż 100 złotych. Żeby ułatwić mechanikom zadanie, zaraz po stłuczce powinniśmy pozbierać jak najwięcej połamanych fragmentów zderzaka. Ważne jest, by zdecydować się na skorzystanie z usług profesjonalnego warsztatu, który dysponuje odpowiednim sprzętem. Dzięki temu naprawa ta będzie skuteczna i zapewni zderzakowi długą żywotność – a na tym przecież właśnie nam zależy. W razie stłuczki bądź uszkodzenia samochodu przez osoby trzecie przydatne będzie ubezpieczenie AC, warto więc zastanowić się nad jego wykupieniem. Uchronimy się w ten sposób przed ewentualnymi, często niemałymi kosztami.