Jak kształtowała się sprzedaż hybrydowych Toyot przez ostatnie 18 lat?

18 lat temu Toyota wypuściła na rynek japoński dziwacznego Priusa z niezrozumiałym do końca napędem hybrydowym. Pomysł przyjęli początkowo tylko dość świadomi Japończycy. Dziś Toyota może się pochwalić globalną sprzedaż samochodów hybrydowych na poziomie ponad 8 milionów egzemplarzy.

A wszystko zaczęło się w 1997 roku od Priusa. Samochód ten sprzedawano przez pierwsze trzy lata tylko w Japonii. Dopiero w 2000 roku zadebiutował w Ameryce Północnej i Europie. Europejczycy byli do pomysłu hybrydowych samochodów nastawieni dość sceptycznie i kupowali po kilkaset aut rocznie. Natomiast Amerykanie przez cztery lata kupowali mniej więcej tyle aut co dużo mniej liczni Japończycy.

Przełom nastąpił w Europie w roku 2004, zaraz po premierze drugiej generacji Priusa. Wówczas Europejczycy kupili osiem razy więcej samochodów hybrydowych Toyoty niż rok wcześniej! Natomiast rok później, duży przełom nastąpił na rynku północnoamerykańskim, gdzie sprzedaż hybryd skoczyła trzykrotnie. Podobnych skoków nie było w Japonii. Tam sprzedaż hybryd rosła regularnie i stopniowo, choć w 2009 roku sprzedano 2,5 razy więcej hybryd niż w 2008.

W kalendarium historii hybrydowych Toyot warto zapamiętać takie daty jak maj 2007 roku, kiedy to sprzedano łącznie milion samochodów hybrydowych marki Toyota i Lexus. Drugi milion sprzedano już dwa lata później. Warto też wspomnieć o latach 2012-2014. W tym okresie rozpoczął się prawdziwy boom na hybrydy. Toyota Motor Corporation mogła się cieszyć sprzedażą roczną na poziomie przekraczającym 1,2 mln. Przyczyną tego był m. in. debiut hybrydowych modeli Auris i Yaris. Wówczas po raz pierwszy w historii i nieprzerwanie do dziś, sprzedaż hybryd Toyoty w Europie przekracza rocznie liczbę 100 tys. W bieżącym roku, w lipcu sprzedaż zamknęła się liczbą 8 milionów hybryd, a to dopiero początek. Co więcej, historia zamyka koło i rozpoczyna się od nowa, ponieważ dwa tygodnie temu na rynku europejskim zadebiutował wodorowy model Mirai, który rozpocznie nową erę w motoryzacji.

Tagi: globalna sprzedaż samochodów hybrydowych, hybrydy na świecie, Lexus, sprzedaż samochodów hybrydowych, światowa sprzedaż samochodów hybrydowych, Toyota