Jak działa fotoradar?

Jak działą fotoradar

Śmiało można powiedzieć, że fotoradary są zmorą większości kierowców. Zdjęcia z wakacji czy ważnej uroczystości budzą w nas zwykle miłe wspomnienia, a o fotografiach, na których uwieczniono nasze auto poruszające się ze zbyt dużą prędkością, chcemy jak najszybciej zapomnieć. Jak działa postrach piratów drogowych, czyli fotoradar?

Zasada działania tego urządzenia jest bardzo prosta. Praca fotoradaru zaczyna się od momentu wysłania fal w kierunku zbliżającego się pojazdu. Prędkość samochodu wyliczana jest na podstawie tzw. efektu Dopplera. Mówiąc w skrócie, efekt Dopplera to różnica częstotliwości fal wysyłanych i odbieranych (odbitych od poruszającego się pojazdu) przez nadajnik, czyli w naszym przypadku nadawcą i adresatem jest fotoradar.

Gdy odbita fala wróci do nadajnika komputer na podstawie zebranych informacji oblicza prędkość, z jaką porusza się dany pojazd. W momencie przekroczenia przez samochód dozwolonej prędkości w fotoradarze aktywuje się wbudowany aparat, który w ułamku sekundy jest w stanie zrobić zdjęcie pojazdowi. Zależnie od warunków oświetlenia włącza się również lampa błyskowa.

Co oprócz samochodu znajduje się na takim zdjęciu? Numer radaru (oraz ewentualnie firma nim zarządzająca), numer zdjęcia, miejsce popełnienia wykroczenia, prędkość, z jaką poruszał się pojazd, maksymalna prędkość dopuszczalna w miejscu usytuowania fotoradaru oraz data.

Nieprawdą jest, że w przypadku braku wyraźnego wizerunku osoby kierującej zdjęcie nie stanowi dowodu wykroczenia. Gdy postać kierowcy jest niewyraźna, policja kieruje wniosek o ukaranie mandatem właściciela pojazdu lub żąda od właściciela, aby wskazał kierowcę pojazdu popełniającego udokumentowane wykroczenie. Przy niewskazaniu innego kierowcy i nieprzyznaniu się do winy mandat (ale bez punktów karnych) musi zapłacić właściciel.

Dokumentacja w postaci zdjęcia auta przekraczającego prędkość nie stanowi natomiast podstawy do wystawienia mandatu, jeśli na fotografii znajduje się więcej niż jedno auto lub gdy numer rejestracyjny pojazdu przekraczającego dozwoloną prędkość jest nieczytelny.

Jak uniknąć takiej nieprzyjemnej i kosztownej fotografii? Jest jeden 100-procentowo skuteczny sposób: wystarczy jeździć zgodnie z przepisami. Chyba że znacie jakieś inne, oczywiście legalne sposoby?

10 odpowiedzi na “Jak działa fotoradar?”

  1. qzzz napisał(a):

    Powiem tak, nigdy nie miałem żadnego wypadku, zawsze jeżdżę ostrożnie, ale szlag mnie trafił jak w ciągu jednej podróży wyłapałem 4 pkt. na kontroli i 10 z fotoradaru, jadąc pustą drogą o 5 nad ranem…;/ Ja rozumiem że należy karać piratów drogowych ale zdjęcia też powinny być dostosowywane do warunków panujących na drodze!! Dlaczego ktoś jadąc sam pustą drogą na 70 ma 120 dostaje więcej punktów niż ktoś, kto w czasie szczytu wyprzedza na trzeciego przy 100 na 70tce…?

  2. qzzz napisał(a):

    Powiem tak, nigdy nie miałem żadnego wypadku, zawsze jeżdżę ostrożnie, ale szlag mnie trafił jak w ciągu jednej podróży wyłapałem 4 pkt. na kontroli i 10 z fotoradaru, jadąc pustą drogą o 5 nad ranem…;/ Ja rozumiem że należy karać piratów drogowych ale zdjęcia też powinny być dostosowywane do warunków panujących na drodze!! Dlaczego ktoś jadąc sam pustą drogą na 70 ma 120 dostaje więcej punktów niż ktoś, kto w czasie szczytu wyprzedza na trzeciego przy 100 na 70tce…?

    • Jimmy Lange napisał(a):

      Bo jak masz napisane, że 70, to jedziesz 70 i ni ch… więcej nieważne, jaka jest droga. Pytasz, dlaczego więcej? Wylicz sobie obie różnice z obu prędkości, jakie wypisałeś. Miej pretensje TYLKO do siebie!!!!!

  3. Eldoooopa napisał(a):

    jest 2 sposób bardzo skuteczny. Kierowcy Tirów np. mijają fotoradary z prędkością 110 km/h na dwupasmówce, ale jadą obok siebie. a jak zrobią im zdjęcie to nie mogą im wysłać bo niewiadomo który z nich przekroczył, bo było ich dwóch na zdjęciu. CZyli trzeba jeździ obok siebie mijając fotoradar, i można tak jeździć i 150 km/h i nic nie dostaniemy.

    • eXotic napisał(a):

      Tir ma kaganiec do 85

      • vbn napisał(a):

        oj chyba z niewieloma tirami kolega mial doczynienia na drodze (jazda za, wyprzedzanie przez tira, wyprzedzanie tira) oficjalnie kazdy musi miec 85 (predkosc rzeczywista nie moze przekroczyc 90km/h) ale co czlowiek stworzyl to i czlowiek potrafi rozpracowac (roznego rodzaju pstryczki elektryczki…)

  4. Eldoooopa napisał(a):

    jest 2 sposób bardzo skuteczny. Kierowcy Tirów np. mijają fotoradary z prędkością 110 km/h na dwupasmówce, ale jadą obok siebie. a jak zrobią im zdjęcie to nie mogą im wysłać bo niewiadomo który z nich przekroczył, bo było ich dwóch na zdjęciu. CZyli trzeba jeździ obok siebie mijając fotoradar, i można tak jeździć i 150 km/h i nic nie dostaniemy.

    • eXotic napisał(a):

      Tir ma kaganiec do 85

      • vbn napisał(a):

        oj chyba z niewieloma tirami kolega mial doczynienia na drodze (jazda za, wyprzedzanie przez tira, wyprzedzanie tira) oficjalnie kazdy musi miec 85 (predkosc rzeczywista nie moze przekroczyc 90km/h) ale co czlowiek stworzyl to i czlowiek potrafi rozpracowac (roznego rodzaju pstryczki elektryczki…)

        • bartek napisał(a):

          Kolega, który twierdzi, że nie przyślą zdjęcia zdjęcia bo dwa tiry jadą obok siebie jest niestety w błędzie. Wiadomo, że ten na lewym pasie wyprzedza i to on dostanie fotkę.

Tagi: akcje policyjne, doppler, fotoradar, kontrola radarowa, nieoznakowane radiowozy, ograniczenia predkosci, patrole policji, Przepisy, radar laserowy, suszarka, videorejestrator, znaki