Jak buduje się drogi?

W Polsce temat nowych dróg i autostrad to niekończąca się opowieść. Abstrahując trochę od polskiej rzeczywistości, postaramy się przybliżyć Wam, jak od strony technicznej proces budowy powinien przebiegać.

Oczywiście nie będziemy się zagłębiać w poszczególne punkty, ponieważ wtedy powstałaby książka pełna wzorów i terminów technicznych, które na potrzeby tego ogólnikowego artykuły nie są potrzebne. Nie będziemy się także skupiać na aspekcie prawnym (do rozpoczęcia prac niezbędny jest oczywiście zatwierdzony projekt oraz wykonawca znaleziony na drodze oficjalnego przetargu).

Zaczynamy od punktu, kiedy mamy już wykonawcę i wiemy, jak droga ma przebiegać. Oto jak faktycznie powstaje nowy szlak komunikacyjny dla pojazdów.

  1. Usunięcie warstwy humusu, a w przypadku remontu starych dróg asfaltowych – skruszenie starej konstrukcji drogowej.
  2. Wyrównanie terenu.
  3. Stabilizacja gruntu:
    1. Proces ulepszania polega na dokładnym wymieszaniu gruntu z substancjami stabilizującymi (cement, wapno, popioły i inne środki powodujące zmianę struktury gruntu) w celu uzyskania właściwego podłoża gruntowego i doprowadzenia go do odpowiedniej grupy nośności.
    2. Odpowiednie zagęszczanie stabilizowanego gruntu przy użyciu równiarek i walców oraz nadanie korpusowi drogi odpowiedniego profilu.
  4. Poprawnie wykonaną stabilizację należy pielęgnować wodą przez kilka kolejnych dni.
  5. Kontrola jakości.
  6. Ułożenie warstwy ścieralnej [warstwa wierzchnia – najczęściej nawierzchnia z mas bitumicznych, asfaltobeton (pot. asfalt), beton, kostka brukowa].

W zależności od tego, z jaką drogą mamy do czynienia, przed oddaniem jej do użytku konieczne jest jeszcze utwardzenie pobocza i montaż oświetlenia.

Jak oceniacie stan polskich dróg?

15 odpowiedzi na “Jak buduje się drogi?”

  1. Gosc napisał(a):

    Fajna grafika.

  2. Gosc napisał(a):

    Fajna grafika.

  3. Kobele napisał(a):

    sympatycznie to wyglada , ale ( ;–) )szkoda , ze tak bardzo ogolnikowo. przydaloby sie wiecej info o kazdym z procesow 😉

  4. Kobele napisał(a):

    sympatycznie to wyglada , ale ( ;–) )szkoda , ze tak bardzo ogolnikowo. przydaloby sie wiecej info o kazdym z procesow 😉

  5. Mwmwm1 napisał(a):

    a gdzie punkt w ktorym wymienione jest polozenie kanalizacji w ciagu drogi ? pozatym warstwa scieralna jest ostania przed nia sa polozene jeszcze dwie inne warstwy np. warstwa wyrownawcza.co do pielegnacji to w praktyce nie odbywa sie ona przez kilka dni tylko po zageszczeniu jej walcem i kilkoma rundami tzw ”guma” jest w miedzy czasie zwilzona woda by material nie zoczol sie rozwarstwiac podczas zageszczania. nie posiadam tej wiedzy od pana google tylko widze to praktycznie codziennie pracujac przy budowie S8 aktualnie na odcinku Syców Kępno Wieruszów .

    • Adam napisał(a):

      Kanalizację zwykle wykonuje się po zakończeniu punktu 6. Przynajmniej do niedawna takie praktyki uskuteczniano w Łodzi 🙂

    • Tomi napisał(a):

      Dodam tylko, że kontrola jakości wykonanych prac jest prowadzona na każdym etapie robót

    • AleGość napisał(a):

      Kanalizację w ciągu drogi kładzi się PO położeniu warstwy ścieralnej. Położenie jej wcześniej spowodowałoby powstanie idealnej drogi, bez dziur, wstawek i łat. A przecież nie o to w naszym kraju chodzi .

  6. Mwmwm1 napisał(a):

    a gdzie punkt w ktorym wymienione jest polozenie kanalizacji w ciagu drogi ? pozatym warstwa scieralna jest ostania przed nia sa polozene jeszcze dwie inne warstwy np. warstwa wyrownawcza.co do pielegnacji to w praktyce nie odbywa sie ona przez kilka dni tylko po zageszczeniu jej walcem i kilkoma rundami tzw ”guma” jest w miedzy czasie zwilzona woda by material nie zoczol sie rozwarstwiac podczas zageszczania. nie posiadam tej wiedzy od pana google tylko widze to praktycznie codziennie pracujac przy budowie S8 aktualnie na odcinku Syców Kępno Wieruszów .

    • Adam napisał(a):

      Kanalizację zwykle wykonuje się po zakończeniu punktu 6. Przynajmniej do niedawna takie praktyki uskuteczniano w Łodzi 🙂

    • Tomi napisał(a):

      Dodam tylko, że kontrola jakości wykonanych prac jest prowadzona na każdym etapie robót

    • AleGość napisał(a):

      Kanalizację w ciągu drogi kładzi się PO położeniu warstwy ścieralnej. Położenie jej wcześniej spowodowałoby powstanie idealnej drogi, bez dziur, wstawek i łat. A przecież nie o to w naszym kraju chodzi .

  7. Tomi napisał(a):

    Zbyt uproszczony ten opis. Proces budowy drogi jest znacznie bardziej skomplikowany

  8. Tomi napisał(a):

    Zbyt uproszczony ten opis. Proces budowy drogi jest znacznie bardziej skomplikowany

  9. Marek Arbaszewski napisał(a):

    bardzo ciekawy… artykuł sponsorowany 🙂 bardzo ciekawy…

Tagi: autosteada, droga, etapy budowy dróg, etapy budowy drogi, jak powstaja drogi, Polska