Jak bezpiecznie holować samochód?

Holowanie samochodu nie jest prostą czynnością i trzeba znać szereg regulacji prawnych oraz niepisanych zasad, by wykonywać ją prawidłowo i bezpiecznie.

Najważniejsze wskazania znajdziemy oczywiście w kodeksie drogowym. W rozdziale 5., w artykule 31. wypisane są wszystkie zasady związane z holowaniem samochodu. Zgodnie z prawem, pojazdy nie powinny przekraczać 30 km/h w mieście i 60 km/h w terenie niezabudowanym. Samochód holowany musi używać świateł mijania, nawet w ciągu dnia. Ponadto, co nie jest opisane w przepisach, nie należy stosować świateł awaryjnych w pojeździe holowanym. Przez to niewidoczne będą kierunkowskazy, którymi chęć wykonania manewru skrętu powinny sygnalizować obydwa auta.

Przepisy określają też, że w pojeździe holowanym musi być osoba kierująca, która ma stosowne uprawnienia (odpowiednią kategorię prawa jazdy). Jest od tej zasady wyjątek. Jeśli auto jest holowane w sposób wykluczający konieczność jego prowadzenia, nie jest potrzebny dodatkowy kierowca.

Bardzo istotne jest też połączenie między samochodami. Musi ono wykluczać odczepienie się auta w trakcie jazdy. Połączenie sztywne powinno zapewniać odległość między pojazdami, wynoszącą 3 m, a połączenie giętkie – 4,5 do 6 m. Musi ono być oznaczone kolorami na przemian białym i czerwonym lub wyposażone w chorągiewkę żółtą lub czerwoną. Dzięki temu hol będzie widoczny dla innych uczestników ruchu.

Auto holowane musi być dodatkowo oznaczone trójkątem odblaskowym. Powinien on zostać umieszczony z tyłu auta, po jego lewej stronie. Alternatywnie samochód może zostać oznaczony z pomocą żółtych sygnałów błyskowych, czyli koguta.

Naturalnie, samochód holowany powinien mieć sprawne hamulce. Gdy czynność ta odbywa się na połączeniu sztywnym, wystarczy jeden układ. Na holu giętkim sprawne muszą być dwa układy.

Przepisy określają także czego nie wolno robić w związku z holowaniem. Pierwszy przepis wynika częściowo z ostatniego, wymienionego wyżej. Auto holowane nie może mieć niesprawnych hamulców. Działać musi tez układ kierowniczy. W tym przypadku ważne jest, by pamiętać o przekręceniu kluczyka lub naciśnięciu przycisku startera. Bez tego może dojść do zablokowania kierownicy po jej przekręceniu.

Przepisy jasno mówią też, że niedozwolone jest holowanie więcej niż jednego auta jednocześnie, z wyjątkiem pojazdów członowych. Zakaz dotyczy także samochodów z przyczepami.

Ostatnia istotna reguła związana jest z typem dróg. Przepisy zakazują holowania na autostradzie, z wyjątkiem pojazdów, które są do tego przeznaczone. Tu i tak pojawia się dodatkowe obostrzenie. Holowanie takie może odbywać się jedynie do najbliższego wyjazdu z autostrady.

Istnieje także wiele zasad, które kierowcy zabierający się za holowanie powinni znać, ale nie są one zapisane w przepisach. Co dodatkowo warto wiedzieć? Jedną z istotnych reguł jest utrzymywanie liny przy połączeniu giętkim napiętej. Jest to zadanie kierującego pojazdem holowanym. Obydwie osoby powinny starać się jechać możliwie płynnie, ale kluczową rolę odgrywa właśnie ta druga, jadąca z tyłu. Jeśli lina poluzuje się za bardzo, pojawi się groźba najechania na nią kołem. To może oznaczać bardzo poważne uszkodzenia samochodu.

Zazwyczaj nie zaleca się holowania samochodów ze skrzynią automatyczną. Nie powinno się ciągnąć takiego auta z przekładnią w trybie N, ponieważ poziom oleju jest wtedy zbyt niski, by zapewnić prawidłowe smarowanie. Niektórzy producenci dopuszczają jednak holowanie na krótkim dystansie, z niedużymi prędkościami. To oznacza około 15-20 km, jadąc nie szybciej niż ok. 40 km/h. Wątpliwości można mieć także w przypadku samochodów z napędem na cztery koła. Tutaj należy zastosować się do instrukcji producenta.

Holowanie można prowadzić na linie lub taśmie, którą na stacji benzynowej można kupić nawet już za około 30 zł. Przed zakupem warto się upewnić, że zaczepy w naszym aucie są takiego rozmiaru, by haki z liny się w nich zmieściły. W żadnym wypadku nie powinno się stosować mocowania do elementów zawieszenia, zderzaków czy innych elementów, które do tego nie są przystosowane. Można w ten sposób uszkodzić samochód i dokonać poważnych zniszczeń.

  • Piotr

    Jeszcze jedna ważna sprawa, która przyprawiła o zdziwienie niejednego holującego. Całą odpowiedzialność ponosi holujący, nawet gdy doszło do zdarzenia z winy holowanego.

Tagi: awaria, bezpieczeństwo, hol, Holowanie, lina holownicza, poradnik, Przepisy, taśma holownicza, zasady