Sezonowa wymiana opon (z ang. speed intex – SI) to temat dobrze znany każdemu doświadczonemu kierowcy. Jednak wiele osób, które niedawno zdobyły uprawnienia do kierowania pojazdem, zastanawia się, czy montaż opon z innymi indeksami, niż rekomendują producenci jest zgodny z prawem. Jak prawidłowo odczytać indeksy prędkości opon? 

Indeks prędkości opon – co oznacza? 

Czym tak właściwie jest indeks prędkości opon? To współczynnik (wyrażony symbolem danej litery alfabetu – w pojazdach osobowych zwykle to litery od Q do U), który oznacza maksymalną, dopuszczalną prędkość dla danego ogumienia (opon), z jaką może poruszać się samochód. Wartość indeksu opon jest wyrażona w km/h. Symbol indeksu prędkości znajdziemy z boku opony – to ostatnia wartość po szerokości, profilu, rozmiarze oraz indeksie nośności opon. Przykładowo, samochód z indeksem prędkości opon T może poruszać się po drodze z prędkością nie większą niż 190 km/h. Każda planowana zmiana opon (zimowych, letnich) musi być zgodna z indeksem prędkości, który wyznaczył producent auta w jego homologacji. O ile w przypadku opon letnich nie można stosować niższego indeksu prędkości, o tyle w indeksie prędkości opon zimowych, zgodnie z przepisami Unii Europejskiej (Dyrektywa 92/23/EWG), jak i polskim Kodeksem Drogowym, kierowca może zastosować niższy indeks prędkości niż ten, który wskazał producent opon. Jednak nie może być on niższy niż indeks Q, który odpowiada prędkości 160 km/h. Informacje o rekomendowanym indeksie prędkości możemy znaleźć np. na tabliczce znamionowej auta, na progu lub w okolicy bagażnika.

Co to jest indeks nośności opon (z ang. LI – Load Index), który zawsze podaje się razem z indeksem prędkości? To dwu- lub też trzycyfrowa liczba, która informuje o maksymalnym obciążeniu w kg, jakie może być przeniesione przez daną oponę samochodową.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Jakie wartości należy uwzględnić podczas wyboru opon samochodowych oprócz indeksu nośności i indeksu prędkości? Kluczową wartością jest rozmiar, a także data i miejsce produkcji ogumienia. 

Konsekwencje montażu opon z niewłaściwym indeksem prędkości i nośności

Czym grozi stosowanie opon o niewłaściwym indeksie prędkości i nośności? Oba te parametry mają bezpośredni wpływ na wytrzymałość opony. Tak więc, jeśli auto ma dobrane zbyt słabe opony, będą one ulegać przyspieszonej eksploatacji – zużyją się zbyt szybko (może wystąpić tzw. ząbkowanie, co oznacza konieczność wcześniejszej wymiany ogumienia). Montowanie opon o niższym niż zalecane przez producenta obciążeniu wpływa negatywnie na bezpieczeństwo jazdy, co w konsekwencji może doprowadzić do wypadku (np. samochód ze źle dobranymi oponami inaczej reaguje na ruchy kierownicą, mniej stabilnie się prowadzi, opona może w każdej chwili wystrzelić). To nie koniec problemów. Jeśli dojdzie do rutynowej kontroli drogowej, możemy otrzymać mandat za nieodpowiednie opony w pojeździe. Montując je niewłaściwe z homologacją, automatycznie tracimy też gwarancję na te produkty (należy liczyć się z tym, że każda reklamacja zostanie odrzucona).

Indeks prędkości opon a ubezpieczenie samochodu

Jak wygląda kwestia ubezpieczenia i posiadania niezaleconego przez producenta pojazdu indeksu opon? W razie kolizji lub zdarzenia drogowego, prawdopodobnie stracimy prawo do otrzymania odszkodowania z tytułu ubezpieczenia samochodu. Dlatego warto decydować się na montaż opon samochodowych w rozmiarze homologowanym z rekomendowanymi indeksami prędkości i nośności. 

Podsumowując, zakup opon o niższych indeksach nośności i prędkości może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, wpływa na szybsze zużywanie się ogumienia oraz może spowodować utratę odszkodowania w razie wypadku samochodowego. Nprawdę nie warto ryzykować.