Ile producenci zarabiają na samochodach?

Producenci samochodów zarabiają w różny sposób. Jedni czerpią zysk głównie ze sprzedaży aut, inni raczej z opcji wyposażenia, a jeszcze inni z obsługi serwisowej i sprzedaży części. Pytanie postawione w tytule jest tajemnicą każdej firmy, ale można uchylić jej rąbka.

Tygodnik motoryzacyjny „Motor” obliczył ile zarabiają producenci aut na jednym wyprodukowanym egzemplarzu. Przyjęto, że do wyliczenia marży operacyjnej na jedno sprzedane auto wystarczy obliczyć udział zysku operacyjnego w całkowitych dochodach. Aby dowiedzieć się jaki jest zysk na jednym sprzedanym egzemplarzu, podzielono całkowity zysk operacyjny przez liczbę sprzedanych samochodów.

Jak się okazuje, więcej na sprzedaży aut zarabiają marki premium, ale mowa tu o dochodzie na jedną sprzedaną sztukę. Więcej samochodów sprzedają producenci z grupy tzw. popularnej, ale ich marże są mniejsze. Dla porównania, Porsche należące do Grupy Volkswagena zarabia na jednym egzemplarzu około 68 tys. zł, natomiast Škoda tylko 4,9 tys. zł. Jeszcze słabiej wygląda to u Seata, który na samochodzie ma zysk rzędu 4,2 tys. zł.

Liczy się jednak nie tylko czysty zysk, ale także procentowy, w stosunku do ceny samochodu, czyli marża. I tu już Škoda radzi sobie bardzo dobrze, bo jej marża to aż 9,3 %. To lepiej od Audi, które zarabia na samochodzie 11,6 tys. zł, ale marża wynosi tylko 8,3 %. Choć Porsche jest firmą, która na samochodzie zarabia najwięcej pieniędzy, to procentowo lepiej radzi sobie Subaru, które osiąga marże na poziomie 17,5 %. Pamiętajcie o tym wybierając się do salonu i negocjując cenę samochodu.

Źródło: Tygodnik Motor 34/2016

Tagi: ile zarabiają, ile zarabiają producenci, marża producentów, Rynek motoryzacyjny, samochodów, samochody, zyski producentów