Ile paliwa zużywa klimatyzacja?

ile-paliwa-zuzywa-klimatyzacja

Kiedyś klimatyzacja była dostępna tylko w najbardziej luksusowych limuzynach. Dziś oferowana jest jako element wyposażenia opcjonalnego praktycznie w każdym nowym samochodzie. O tym, że układ klimatyzacji do działania potrzebuje energii, wie chyba każdy. Ale czy jesteście świadomi, ile paliwa wymaga taki układ do sprawnego działania?

Odpowiedź na to pytanie przygotowali eksperci z niemieckiego automobilklubu ADAC. Przebadali oni trzy typy układów klimatyzacji samochodowej, a wyniki testów możecie zobaczyć na powyższej infografice.

Pod lupę wzięto następujące układy:

  • najstarszego typu, w których wszystkie parametry reguluje się manualnie;
  • półautomatyczne, w których temperaturę można ustawić na konkretną wartość, a siłę nawiewu reguluje się samodzielnie;
  • automatyczne, w których można zdać się na komputer pokładowy.

Klimatyzacja – o nią też trzeba dbać!

Zgodnie z przewidywaniami układy automatyczne są najbardziej oszczędne. Dzięki starannie dobranym parametrom i danym z różnych czujników w samochodzie komputer potrafi sterować układem klimatyzacji w taki sposób, aby osiągnąć zadaną temperaturę przy jak najmniejszym zużyciu paliwa potrzebnym do tego celu.

Przykładowo, jeśli jedziemy samochodem wyposażonym w klimatyzację automatyczną z prędkością 100 km/h, to na każde przejechane 100 km układ klimatyzacji potrzebuje do sprawnego działania 0,25 l paliwa.

W przypadku układów manualnych i półautomatycznych wartości te są nieco wyższe. Najwięcej paliwa potrzebuje układ klimatyzacji półautomatycznej przy prędkości 50 km/h – wtedy na każde przejechane 100 km z włączoną klimatyzacją z baku znika dodatkowe 0,4 l paliwa potrzebnego do zasilenia tego układu.

Biorąc pod uwagę powyższe dane, czy według Was warto oszczędzać na klimatyzacji kosztem komfortu?

Źródło: WP.pl

24 odpowiedzi na “Ile paliwa zużywa klimatyzacja?”

  1. ja napisał(a):

    Przecież to dane uśrednione. Co innego klima w silniku v6, która w zasadzie nie zmieni spalania, a co innego w jakimś yarisie 1.0 gdzie z kompletem pasażerów i bagażami będą problemy z ruszaniem. I nie sam komfort chłodnego powietrza jest ważny a jego jakość. Odkażanie i filtr powietrza to podstawa. Minimum raz do roku.

  2. ja napisał(a):

    Przecież to dane uśrednione. Co innego klima w silniku v6, która w zasadzie nie zmieni spalania, a co innego w jakimś yarisie 1.0 gdzie z kompletem pasażerów i bagażami będą problemy z ruszaniem. I nie sam komfort chłodnego powietrza jest ważny a jego jakość. Odkażanie i filtr powietrza to podstawa. Minimum raz do roku.

  3. Ignas napisał(a):

    Mam 2pytania odnośnie klimatyzacji:
    Zmniejszenie zużycia paliwa jest odwrotnie proporcjonalne do prędkości?
    Czy zużycie paliwa jest podane w okresie letnim czy zimowym czy to nie ma znaczenia? Pytam, bo jeżdżę praktycznie cały rok na klimie, nawet jak daję ciepłe powietrze

    • Yuzik napisał(a):

      Zmniejszenie zużycia paliwa przy większej prędkości spowodowane jest niejako „czasem pracy” kompresora.Innymi słowy im szybciej jedziesz, tym w krótszym czasie pokonasz 100km a co za tym idzie klimatyzacja pochłonie mniej paliwa.

      • Ignas napisał(a):

        No niby tak, ale opory rosną do kwadratu prędkości, również tej obrotowej na pasku, ale pewnie Ty masz rację, w sumie to jest dobry temat na jakąś dłuższą rozprawę.

      • Szymon napisał(a):

        Oprócz tego co powiedziałeś, wydaje mi się że swoje dokłada prędkość powietrza które owiewa chłodnicę – przy większej klimie jest łatwiej wymieniać ciepło i właśnie kompresor mniej razy się załącza.

  4. Ignas napisał(a):

    Mam 2pytania odnośnie klimatyzacji:
    Zmniejszenie zużycia paliwa jest odwrotnie proporcjonalne do prędkości?
    Czy zużycie paliwa jest podane w okresie letnim czy zimowym czy to nie ma znaczenia? Pytam, bo jeżdżę praktycznie cały rok na klimie, nawet jak daję ciepłe powietrze

    • Yuzik napisał(a):

      Zmniejszenie zużycia paliwa przy większej prędkości spowodowane jest niejako „czasem pracy” kompresora.Innymi słowy im szybciej jedziesz, tym w krótszym czasie pokonasz 100km a co za tym idzie klimatyzacja pochłonie mniej paliwa.

      • Ignas napisał(a):

        No niby tak, ale opory rosną do kwadratu prędkości, również tej obrotowej na pasku, ale pewnie Ty masz rację, w sumie to jest dobry temat na jakąś dłuższą rozprawę.

      • Szymon napisał(a):

        Oprócz tego co powiedziałeś, wydaje mi się że swoje dokłada prędkość powietrza które owiewa chłodnicę – przy większej klimie jest łatwiej wymieniać ciepło i właśnie kompresor mniej razy się załącza.

  5. sky napisał(a):

    No właśnie nie da się tego uśrednić, w moim 2.0 R6 nie jestem w stanie zauważyć wzrostu spalania, lekko agresywna jazda o wiele więcej wciąga. Ale jeśli chodzi o moc to spadek jest zauważalny. Nie ma co oszczędzać, jak będę chciał się spocić to wsiądę na rower a nie do samochodu 🙂

  6. sky napisał(a):

    No właśnie nie da się tego uśrednić, w moim 2.0 R6 nie jestem w stanie zauważyć wzrostu spalania, lekko agresywna jazda o wiele więcej wciąga. Ale jeśli chodzi o moc to spadek jest zauważalny. Nie ma co oszczędzać, jak będę chciał się spocić to wsiądę na rower a nie do samochodu 🙂

  7. Gosc napisał(a):

    Bawiłem się na trasie klimatyzacją manualną włączając i wyłączając, mając ustawiony komputer pokładowy na spalanie chwilowe, szczerze praktycznie żadnych różnic w spalaniu, ta jedna dziesiąta w tą czy tą to praktycznie żadna różnica. Co do mocy jakoś mi nie doskwiera jej brak z włączoną klimatyzacją.

  8. Gosc napisał(a):

    Bawiłem się na trasie klimatyzacją manualną włączając i wyłączając, mając ustawiony komputer pokładowy na spalanie chwilowe, szczerze praktycznie żadnych różnic w spalaniu, ta jedna dziesiąta w tą czy tą to praktycznie żadna różnica. Co do mocy jakoś mi nie doskwiera jej brak z włączoną klimatyzacją.

  9. Dorian03 napisał(a):

    szkoda ze nie porownali jeszcze jazdy np. z dwoma uchylonymi do polowy oknami

  10. Dorian03 napisał(a):

    szkoda ze nie porownali jeszcze jazdy np. z dwoma uchylonymi do polowy oknami

  11. Bartek78 napisał(a):

    Powiedzcie mi, czy klima działa zero/jedynkowo czyli albo na sztywno się załącza i wyłącza czy w zależności od różnic temperatur zadanej i wewnątrz kabiny (klima automatyczna) płynnie obciąża silnik w samochodzie? Przykład jeśli w kabinie mam 25 stC a na klimie ustawię 19 czy da silnikowi takie samo obciążenie jak by w kabinie było 45 stC? Dzięki za odp 🙂
    Pozdrawiam

    • Tytyryyy napisał(a):

      Jest tak jak mówisz, sprężarka kompresora sama się wysprzęgla co jakiś czas, w samochodach wyposażonych w małe silniki wyraźnie da się odczuć spadek obrotów biegu jałowego w momencie załączenia kompresora. Klimatyzacja włącza i wyłącza się sama, w zależności jak duże jest zapotrzebowanie na chłodek. Tak więc tak, klimatyzacja wytworzy takie same obiążenie dla silnika w temperaturze 25 stopni i 40 stopni, z tym że w pierwszym przypadku dużo szybciej schłodzi do zadanych 19 stopni po czym jej cykle włączania się będą znacznie rzadsze.

  12. Bartek78 napisał(a):

    Powiedzcie mi, czy klima działa zero/jedynkowo czyli albo na sztywno się załącza i wyłącza czy w zależności od różnic temperatur zadanej i wewnątrz kabiny (klima automatyczna) płynnie obciąża silnik w samochodzie? Przykład jeśli w kabinie mam 25 stC a na klimie ustawię 19 czy da silnikowi takie samo obciążenie jak by w kabinie było 45 stC? Dzięki za odp 🙂
    Pozdrawiam

    • Tytyryyy napisał(a):

      Jest tak jak mówisz, sprężarka kompresora sama się wysprzęgla co jakiś czas, w samochodach wyposażonych w małe silniki wyraźnie da się odczuć spadek obrotów biegu jałowego w momencie załączenia kompresora. Klimatyzacja włącza i wyłącza się sama, w zależności jak duże jest zapotrzebowanie na chłodek. Tak więc tak, klimatyzacja wytworzy takie same obiążenie dla silnika w temperaturze 25 stopni i 40 stopni, z tym że w pierwszym przypadku dużo szybciej schłodzi do zadanych 19 stopni po czym jej cykle włączania się będą znacznie rzadsze.

Tagi: Benzyna, ile paliwa zużywa klimatyzacja, infografika, klima, klimatyzacja, klimatyzacja automatyczna, manualna