mężczyzna jadący na hulajnodze elektrycznej

Hulajnoga to pojazd, który obecnie bije rekordy popularności w aglomeracjach oraz większych miastach Polski. Ekologiczny, ogólnodostępny i łatwy w obsłudze – te cechy z pewnością przyczyniają się do jego fenomenu. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że można zostawić go praktycznie wszędzie. Mimo wszystkich swoich zalet, istnieje grono osób, w których wzbudza mieszane uczucia, a dzieje się tak ze względów bezpieczeństwa. Czas poznać regulacje, którym polega hulajnoga elektryczna. Przepisy, jakie obowiązują jej użytkowników, zostały ustalone stosunkowo niedawno, dlatego warto się z nimi zapoznać. Zarówno dla własnego bezpieczeństwa, jak i komfortu pieszych i innych uczestników ruchu drogowego. 

Hulajnoga elektryczna – przepisy dotyczące jazdy po chodniku

Przepisy dotyczące hulajnogi elektrycznej nie są jeszcze do końca określone. Już w 2019 roku firma Hive podniosła temat bezpieczeństwa na chodnikach, proponując rozwiązania bazujące na dodatkowych benefitach dla jeżdżących rozważnie. Miały to być punkty przyznawane w aplikacji mobilnej, które następnie przechodziłyby w darmowe minuty korzystania z hulajnogi. Jednak śladem takich państw, jak Belgia czy Norwegia, Polska na wiosnę 2020 roku postanowiła wprowadzić nieco ładu w kwestii podróży na miejskich hulajnogach. Chodniki miały się stać bezpieczniejsze za pomocą kilku regulacji.

Jeśli chodzi o jazdę po chodniku, obowiązują nowe przepisy. Hulajnoga elektryczna, jako pojazd osobisty (UTO), może poruszać się m.in. poboczem drogi (tylko jeśli w pobliżu nie ma ścieżki rowerowej lub chodnika), po chodniku oraz drodze rowerowej, po lesie, prywatnych posesjach i wszystkich miejscach nieobjętych zakazem. Osoba, która porusza się na hulajnodze elektrycznej, może również jeździć po przejściu dla pieszych, ponieważ w przepisach nie jest uznawana za rowerzystę.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Na początku 2020 roku określono również proponowaną prędkość, z jaką powinna poruszać się hulajnoga elektryczna. Przepisy ustanowione przez Ministerstwo Sprawiedliwości (podane przez Dziennik Gazetę Prawną) obligują osoby używające hulajnóg do poruszania się z prędkością:

  • do 25 km/h na ścieżce rowerowej,
  • do 20 km/h na poboczu drogi,
  • do 8 km/h na chodniku (w zapisie jest także mowa o dopasowaniu się do „prędkości pieszych”).

Dodatkowo hulajnoga elektryczna powinna ustępować pierwszeństwa pieszym poruszającym się po chodniku.

Hulajnoga elektryczna – przepisy ruchu drogowego

Projekt traktujący o UTO (Urządzenie Transportu Osobistego) wciąż nie doczekał się ostatecznej wersji. Obecnie do tej najnowszej wprowadzono ponad 100 poprawek, a lista przepisów nadal nie została zatwierdzona. Miało to stać się z początkiem sezonu wiosenno-letniego, podczas którego króluje hulajnoga elektryczna. Przepisy, o których wiadomo do tej pory, określają m.in., jaki pojazd kwalifikuje się do miana UTO.

W kwestii hulajnóg elektrycznych, UTO będzie urządzeniem, które:

  • jest pojazdem elektrycznym (napięcie do 48 V, moc do 250 W),
  • ma długość do 1,25 m,
  • szerokość wynosi do 0,9 m,
  • rozpędza się do maksymalnej prędkości 25 km/h.

Nie wspomniano nic o wadze urządzenia. Największe kontrowersje wprowadza jednak zapis o hulajnogach terenowych. Niektóre z prywatnych modeli (które nie są dostępne przez aplikację) to hulajnogi o większej mocy, przystosowane do wyboistych dróg. Zgodnie z najnowszą wersją przepisów – za poruszanie się na takiej hulajnodze grozi mandat od 500 zł do 10 000 zł (dla podmiotu, który użytkuje pojazd, zatem wypożyczalnie również mogą zostać obciążone karą pieniężną). Wszelkie zmiany, które należy wprowadzić do konstrukcji elektrycznej hulajnogi, będą musiały być sfinalizowane do max. 6 miesięcy od wprowadzenia przepisów w życie.

Hulajnoga elektryczna – co z kaskiem?

W najnowszym projekcie, mówiącym o UTO, hulajnoga elektryczna będzie traktowana bardziej jak pojazd jednośladowy, jakim jest rower. W związku z czym, bardzo poważnie rozważa się kwestię obowiązkowego kasku. Wprowadza to jednak nieco zamieszania i utrudnia korzystanie z miejskich pojazdów. To, co już zostało zauważone, to kaski ogólnodostępne, których użytkowanie porusza dość istotne w dzisiejszych czasach normy higieny. Z drugiej strony, noszenie ze sobą prywatnego kasku będzie powodować zabieranie do pracy czy na spotkanie towarzyskie dodatkowego bagażu. 

Przepisy oraz zasady bezpieczeństwa będą odnosić się zwłaszcza do osoby znajdującej się na pojeździe. Nowe zapisy stawiają jasno sprawę ilości osób przebywających w tym samym czasie na hulajnodze. W związku z czym, jazda we dwójkę zostanie definitywnie zabroniona.

Nie bez echa przeszedł także wiek użytkowników elektrycznych hulajnóg. W świetle nowych przepisów sprawa jawi się następująco:

  • dzieci do lat 10 będą mogły jeździć tylko pod nadzorem osoby dorosłej,
  • dzieci oraz młodzież do 18. roku życia będą mogły korzystać z pojazdu tylko po wyrobieniu odpowiedniego dokumentu (np. karty rowerowej),
  • osoby pełnoletnie będą bez ograniczeń korzystać z pojazdu elektrycznego, nie ustalono także górnej granicy wieku.

Nowe przepisy: hulajnoga elektryczna, czyli jakie kwestie są nadal do rozstrzygnięcia

Wciągnięcie hulajnogi elektrycznej na listę UTO przysparza jednak kilku dodatkowych problemów. Regulacje powinny obejmować także inne, podobne pojazdy, tj. chociażby segway’e czy elektryczne deskorolki, które także potrafią rozwinąć większą prędkość. W świetle projektowania nowych przepisów, istnieje możliwość przeniesienia całego ruchu odbywającego się za pomocą pojazdów elektrycznych… na jezdnię. Jednak tu pojawia się pytanie o bezpieczeństwo osób korzystających z mało stabilnych pojazdów, tuż obok pędzących samochodów osobowych.

Kością niezgody jest również miejsce parkowania UTO. Do tej pory pozostawienie elektrycznej hulajnogi gdziekolwiek było jak najbardziej możliwe i nieregulowane żadnymi przepisami. Porządku w tej kwestii pilnowały same wypożyczalnie. Jednak pracownicy, którzy zajmują się porządkowaniem miejsc, w których stoją hulajnogi elektryczne, pracują jedynie w określonych porach. Zatem widok poprzewracanych pojazdów lub hulajnóg zastawiających chodniki jest niestety wciąż popularny. Sezon na poruszanie się UTO znacznie się wydłuża, ze względu na coraz łagodniejsze zimy. W rezultacie nawet z początkiem grudnia pojazdy są wciąż widoczne na ulicach większych miast, a przepisy… pozostają w zawieszeniu.

Hulajnoga elektryczna – przepisy wejdą w życie już w przyszłym roku?

Obecnie nad zatwierdzeniem i poprawkami zapisów czuwa Ministerstwo Infrastruktury. Jeżeli projekt zostanie w końcu dopracowany, owoców trzykrotnego uaktualniania przepisów możemy spodziewać się na wiosnę 2021 roku.

Ze względu na to, że przepisy odnośnie poruszania się hulajnogą są wciąż niedopracowane, warto zadbać o ubezpieczenie OC w życiu prywatnym dla poruszających się tym pojazdem. Szczególny nacisk należy położyć na bezpieczeństwo nastolatka, który dojeżdża UTO do szkoły lub na zajęcia dodatkowe.