System ABS [historia motoryzacji]

System ABS

fot. skoda.ch

System ABS to technologia, która ułatwia kierowcom prowadzenie pojazdów, a konkretnie pozwala zachować bezpieczeństwo podczas hamowania. ABS od wielu lat jest systemem obowiązkowym we wszystkich samochodach oferowanych w Unii Europejskiej. W przypadku motocykli taki obowiązek ma wejść w życie już w 2016 roku. Jaka jest historia tego systemu?

Historia ABS-u sięga początku XX wieku. Od tego czasu był on systematycznie udoskonalany, by zapewnić kierowcom najwyższy poziom bezpieczeństwa. Za wynalazcę systemu ABS uznaje się inżyniera Gabriela Voisin’a, francuskiego pioniera w dziedzinie lotnictwa i motoryzacji. W 1929 roku Voisin zaprezentował pomysł, za pomocą którego udowadniał, iż możliwe jest przeciwdziałanie blokowaniu kół w… samolocie (przez jakiś czas technologia ta rozwijała się jedynie w ramach sektora lotniczego).

Gabriel Voisin

fot. ailesahs.com

W latach 50. XX wieku w lotnictwie zaczęto na szeroką skalę używać systemu ABS o nazwie Maxaret, opracowanego przez firmę Dunlop. Wówczas pojawiły się pierwsze eksperymenty z zastosowaniem Maxaret także w samochodach osobowych i motocyklach. Niestety, na eksperymentach się skończyło. W 1966 roku Maxaret został jednak wykorzystany w samochodzie Jensen FF. Działał on na tylną oś.

Producenci aut powoli przekonywali się do tego rozwiązania i zaczęli wyposażać swoje nowości właśnie w system ABS. Na uwagę zasługuje fakt, że w 1970 roku Ford zaproponował system Sure Track jako opcjonalne wyposażenie samochodu Lincoln Continental. Kolejnym przykładem jest Cadillac, który w 1971 roku przedstawił ABS jako wyposażenie opcjonalne w swoich nowościach. W tym samym roku Chrysler zaprezentował trzykanałowy, działający na wszystkie koła ABS w swoim modelu Imperial. Producent nazwał ten system Sure Brake. W historii zapisały się też takie modele, jak Ford Zodiac czy Ferguson PC99, w których zastosowano prototypy systemu ABS, jednak ich duża awaryjność sprawiła, że nie sprawdziły się na dłuższą metę.

Sure Brake

fot. imperial.org

Oczywiście, określenie „ABS” w odniesieniu do systemu z tamtych czasów jest umowne. Technologia ta była określana najczęściej jako „system przeciwdziałający blokowaniu kół”. Rzadziej producenci używali nazw własnych: w przypadku Lincolna Sure Track, Chryslera – Sure Brake.

Jak widać, pomysłów było sporo. Żaden jednak nie miał dostatecznej skuteczności, przez co ich popularność była niewielka. Nie da się ukryć, że wielu kierowców samochodów osobowych i motocyklistów kojarzy system ABS z firmą Bosch. Nieprzypadkowo. Dzięki niej bowiem system ABS wprowadzono do seryjnej produkcji. Jak do tego doszło?

W 1936 niemieckie przedsiębiorstwo zgłosiło do urzędu patentowego projekt, w którego opisie napisano, iż jest to „urządzenie zapobiegające blokowaniu się kół pojazdu podczas hamowania”. Wówczas wszystkie prototypy ABS-u miały trzy wspólne cechy: wysoki koszt produkcji, duże ryzyko awaryjności i wolne działanie.

Kompleksowe prace nad systemem rozpoczęły się dopiero w latach 60. XX wieku. Wtedy właśnie na znaczeniu zyskała technika cyfrowa, która miała bezpośrednio wpłynąć na opracowanie technologii ABS seryjnie montowanej w samochodach. Po wielu badaniach i testach inżynierowie stworzyli system sterowany całkowicie elektronicznie. Nadali mu nazwę ABS 1. Wciąż można go spotkać w wielu współcześnie używanych systemach ABS.

ABS BOSCH

Trwałość urządzenia nie spełniała jednak wymogów określonych w przepisach dotyczących seryjnej produkcji. Konieczne było zatem wprowadzenie poprawek. Ostatecznie dopiero po czternastu latach od rozpoczęcia badań i testów Bosch ruszył z seryjną produkcją systemu, który nazwano ABS 2. Na początku tę technologię traktowano jako wyposażenie dodatkowe w klasie S samochodów Mercedes-Benz, a niedługo potem również w serii 7 BMW. Dzięki skuteczności system stał się popularny i z czasem zaczął się pojawiać również w modelach innych marek samochodów w Europie. Już w 1985 roku ABS firmy Bosch zadebiutował w samochodach amerykańskich.

ABS zdobył ogromną popularność na całym świecie. W 1999 roku firma Bosch odnotowała 50 milionów wyprodukowanych systemów dla samochodów.

A co z motocyklami? Prace nad systemem ABS przeznaczonym dla motocykli Bosch rozpoczął pod koniec lat 80. Oczywiście, punktem wyjścia były układy produkowane dla samochodów osobowych. W 1994 roku z taśmy produkcyjnej zjechały pierwsze systemy. Przygotowano je z myślą o policyjnych motocyklach marki Suzuki. Zainteresowanie ABS-em w motocyklach rosło i wtedy właśnie Bosch przedstawił zupełnie nową odsłonę tej technologii, która nie wywodziła się już z tych stosowanych w samochodach osobowych, tylko była zupełnie nowym tworem, zaprojektowanym specjalnie dla motocykli.

Bardzo duża popularność ABS-u na całym świecie jest niepodważalna. Obecne jego wersje znacznie różnią się od prototypów produkowanych w XX wieku. Ich forma wielokrotnie ewoluowała i wciąż jest ulepszana. Cel jest jeden: zapewnić kierowcy jeszcze większe bezpieczeństwo podczas hamowania.

3 odpowiedzi na “System ABS [historia motoryzacji]”

  1. RynekCzesci.com napisał(a):

    Niestety nawet najbardziej zaawansowany system bezpieczeństwa jest na przegranej pozycji z brakiem wyobraźni i odpowiedzialności ze strony kierowcy

  2. Marianna napisał(a):

    niestety nawet najbardziej zaawansowany system bezpieczeństwa jest na przegranej pozycji z dziurami na drodze jak w PL – polecam hamowanie Kraków Broniewskiego do Andersa – z ABSem to bajka 😉

Tagi: ABS, Bosch, Historia, motoryzacji, system