FSO 1100 Coupé – zapomniany polski koncept na 30-lecie PRL

FSO 1100 Coupé

W 1975 roku na wystawie zorganizowanej z okazji obchodów 30-lecia PRL zaprezentowano odważny koncept sportowego samochodu z Polski – FSO 1100 Coupé.

Za stylistykę tego prototypu odpowiada Zbigniew Wattson, który inspirował się klasyczną sylwetką samochodu sportowego z lat 70. Ostre linie, płaskie powierzchnie i spiczasty przód z otwieranymi reflektorami to cechy charakterystyczne FSO 1100 Coupé.

FSO 1100 Coupé

Pod względem mechanicznym zastosowane rozwiązania nie były już niestety tak efektowne jak nadwozie polskiego coupé. Do budowy prototypu wykorzystano wiele części pochodzących z wytwarzanych w FSO samochodów licencyjnych i innych włoskich Fiatów. Płyta podłogowa pochodzi z Zastavy 1100, czyli pośrednio z Fiata 128, na którego produkcję jugosłowiańska marka wykupiła licencję. Nadwozie samonośne wzmocniono dwiema belkami podłużnymi.

Do produkcji konceptu użyto wiele części z Fiata 125p (m.in. akumulator, przednie zawieszenie, hamulce i koła), Fiata 128 (m.in. silnik, tylne zawieszenie i elementy wykończenia), Fiata X1/9 (kierownica) oraz Fiata 132 (klamki).

FSO 1100 Coupé

Deskę rozdzielczą wykonano z tworzyw sztucznych, a przed kierowcą królują dwa ogromne zegary: prędkościomierz i obrotomierz. We wnętrzu było miejsce dla 4 pasażerów w układzie 2+2. Jak to zawsze bywa w przypadku samochodów typu coupé, pasażerowie przedniego rzędu mieli od dyspozycji dwa sportowe fotele, a pasażerowie tylnego rzędu jedynie niezbyt dużą kanapę.

Sportowy wygląd FSO 1100 Coupé niestety nie szedł w parze z osiągami. Co prawda silnik umieszczono z tyłu, a napęd przekazywany był na oś tylną, jednak jego niewielka pojemność (1116 cm3) oraz moc (55 KM) nie pozwalały na sportową jazdę. Ważący 900 kg koncept mógł się poruszać z maksymalną prędkością 140 km/h.

FSO 1100 Coupé

Źródło: Fiat 128 · Avtomir

19 odpowiedzi na “FSO 1100 Coupé – zapomniany polski koncept na 30-lecie PRL”

  1. Squels napisał(a):

    brzydki, wolny, ze słabych części. Dobrze że tylko koncept powstał.

  2. Squels napisał(a):

    brzydki, wolny, ze słabych części. Dobrze że tylko koncept powstał.

  3. Dada napisał(a):

    Super, szkoda że nie powstał. Mogli by zamontować do niego mocniejszą jednostkę np. 1500 z 125p 🙂

  4. Dada napisał(a):

    Super, szkoda że nie powstał. Mogli by zamontować do niego mocniejszą jednostkę np. 1500 z 125p 🙂

  5. Cyv napisał(a):

    o ile wyglad jak na tamte czasy bardzo nowoczesny to srodek porazka

  6. Cyv napisał(a):

    o ile wyglad jak na tamte czasy bardzo nowoczesny to srodek porazka

  7. Ionen napisał(a):

    Lotus Esprit wypisz wymaluj. Ciekawe co było pierwsze. Zdaję się, że Esprit pojawił się w 1976.

  8. Ionen napisał(a):

    Lotus Esprit wypisz wymaluj. Ciekawe co było pierwsze. Zdaję się, że Esprit pojawił się w 1976.

  9. Kamil napisał(a):

    Szanowni Państwo,
    włochom się udało. W tym samym roku powstała Lancia Beta Montecarlo. Ta sama koncepcja samochodu od studia Pinifariny przypadła do gustu klientom. Niestety, my nie mieliśmy możliwości stworzyć czegoś nowego. Warunki zmuszały konstruktorów do korzystania ze śmieci zza zachodniej granicy. Myślę, że powyższy koncept możemy potraktować jako pomnik „tamtej” motoryzacji. Tylko wybitni, mogli zachować otwartość umysłu za żelaznym murem. Tacy właśnie byliśmy i nadal jesteśmy. Uwierzmy tylko w siebie a znowu odżyjemy z naszymi pomysłami.

    Pozdrawiam
    Kamil

  10. Kamil napisał(a):

    Szanowni Państwo,
    włochom się udało. W tym samym roku powstała Lancia Beta Montecarlo. Ta sama koncepcja samochodu od studia Pinifariny przypadła do gustu klientom. Niestety, my nie mieliśmy możliwości stworzyć czegoś nowego. Warunki zmuszały konstruktorów do korzystania ze śmieci zza zachodniej granicy. Myślę, że powyższy koncept możemy potraktować jako pomnik „tamtej” motoryzacji. Tylko wybitni, mogli zachować otwartość umysłu za żelaznym murem. Tacy właśnie byliśmy i nadal jesteśmy. Uwierzmy tylko w siebie a znowu odżyjemy z naszymi pomysłami.

    Pozdrawiam
    Kamil

  11. FAN PL napisał(a):

    Serce boli, że nie udało się wdrożyć go do produkcji!

  12. FAN PL napisał(a):

    Serce boli, że nie udało się wdrożyć go do produkcji!

  13. Maciek napisał(a):

    Całkiem jak Lotus Esprit. Szkoda że wówczas budowali „cokolwiek co jeździ” zamiast „jeździ ok i do tego wygląda”. Cóż czasy deficytu.

  14. Maciek napisał(a):

    Całkiem jak Lotus Esprit. Szkoda że wówczas budowali „cokolwiek co jeździ” zamiast „jeździ ok i do tego wygląda”. Cóż czasy deficytu.

  15. Tomek napisał(a):

    przypomina trochę poloneza…

  16. Tomek napisał(a):

    przypomina trochę poloneza…

  17. Prędki napisał(a):

    Koncept to koncept, ale ten sam silnik w Ritmo 60 ma 61KM dzięki lepszemu gaźnikowi.. A podłubać go też można (krótki skok tłoka, ale bardziej opłaca się dłubać jego pojemniejsze wersje, a jeszcze bardziej dwu-litrówkę od FIATa 132

Tagi: 1100 coupe, concept, fso, FSO 1100 Coupé, koncept, polski koncept samochodu sportowego, samochód sportowy