FSO 1100 Coupé – zapomniany polski koncept na 30-lecie PRL
FSO 1100 Coupé – zapomniany polski koncept na 30-lecie PRL
2012-01-18 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/fso-11-coupe-zapomniany-polski-koncept-na-3-lecie-prl?categoryName=rozrywka
Zespół AXA
852 284

18 styczeń 2012

FSO 1100 Coupé – zapomniany polski koncept na 30-lecie PRL

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

W 1975 roku na wystawie zorganizowanej z okazji obchodów 30-lecia PRL zaprezentowano odważny koncept sportowego samochodu z Polski – FSO 1100 Coupé.

Za stylistykę tego prototypu odpowiada Zbigniew Wattson, który inspirował się klasyczną sylwetką samochodu sportowego z lat 70. Ostre linie, płaskie powierzchnie i spiczasty przód z otwieranymi reflektorami to cechy charakterystyczne FSO 1100 Coupé.

Pod względem mechanicznym zastosowane rozwiązania nie były już niestety tak efektowne jak nadwozie polskiego coupé. Do budowy prototypu wykorzystano wiele części pochodzących z wytwarzanych w FSO samochodów licencyjnych i innych włoskich Fiatów. Płyta podłogowa pochodzi z Zastavy 1100, czyli pośrednio z Fiata 128, na którego produkcję jugosłowiańska marka wykupiła licencję. Nadwozie samonośne wzmocniono dwiema belkami podłużnymi.

Do produkcji konceptu użyto wiele części z Fiata 125p (m.in. akumulator, przednie zawieszenie, hamulce i koła), Fiata 128 (m.in. silnik, tylne zawieszenie i elementy wykończenia), Fiata X1/9 (kierownica) oraz Fiata 132 (klamki).

Deskę rozdzielczą wykonano z tworzyw sztucznych, a przed kierowcą królują dwa ogromne zegary: prędkościomierz i obrotomierz. We wnętrzu było miejsce dla 4 pasażerów w układzie 2+2. Jak to zawsze bywa w przypadku samochodów typu coupé, pasażerowie przedniego rzędu mieli od dyspozycji dwa sportowe fotele, a pasażerowie tylnego rzędu jedynie niezbyt dużą kanapę.

Sportowy wygląd FSO 1100 Coupé niestety nie szedł w parze z osiągami. Co prawda silnik umieszczono z tyłu, a napęd przekazywany był na oś tylną, jednak jego niewielka pojemność (1116 cm3) oraz moc (55 KM) nie pozwalały na sportową jazdę. Ważący 900 kg koncept mógł się poruszać z maksymalną prędkością 140 km/h.