klimatyzacja

Filtr kabinowy (inaczej przeciwpyłkowy) pozwala nam oddychać w kabinie samochodowej czystszym powietrzem – zatrzymuje cząstki kurzu, brudu, pyłki oraz bakterie. Niestety wielu kierowców zapomina o regularnym serwisowaniu filtru przeciwpyłkowego w warsztacie. Jak często i kiedy należy wymieniać filtr kabinowy? Czym skutkuje zbyt rzadka wymiana tego elementu?

Do czego służy filtr kabinowy i gdzie się znajduje?

Filtr kabinowy odpowiada za filtrowanie powietrza, które dostaje się przez wentylację do środka samochodu. Składa się z kilku warstw włókien o różnej strukturze (zwykle są to 3-4 warstwy). Najczęściej filtr przeciwpyłkowy znajduje się na podszybiu. Jakie rodzaje filtrów kabinowych wyróżniamy? Do cząstek stałych, węglowe i antysmogowe. Jeśli w aucie zamontowana jest klimatyzacja – filtr kabinowy wspomaga jej pracę, np. osuszając powietrze, co przyspiesza proces odparowywania szyb. Zatkany filtr przeciwpyłkowy obniża komfort jazdy i negatywnie wpływa na zdrowie – z jaką częstotliwością należy dokonywać wymiany tej części pojazdu?

Jak często i kiedy wymieniać filtr przeciwpyłkowy?

Filtr kabinowy, jak każdy inny element samochodu, ulega eksploatacji i co jakiś czas wymaga serwisowania. Wymiana filtra przeciwpyłkowego powinna być dokonywana co najmniej raz w roku. Konieczność częstszej wymiany tego elementu jest wskazana w przypadku alergików i osób, które regularnie jeżdżą po szutrowych i nieutwardzonych drogach. Również mieszkańcy gęsto zabudowanych, dużych miast, w których jest bardzo zanieczyszczone powietrze, powinni wymieniać filtr przeciwpyłkowy częściej niż co 12 miesięcy (najlepiej co pół roku). Specjaliści rekomendują wymianę tego elementu co około 15 000 km. Jak rozpoznać, że filtr kabinowy nie jest już wystarczająco efektywny? Sygnałem alarmowym jest m.in. częste parowanie szyby czołowej oraz gorsza jakość powietrza w kabinie. Zamontowanie nowego filtra warto zaplanować na wiosnę, kiedy w powietrzu obserwujemy wysokie stężenie pyłków. Następną wymianę warto przeprowadzić jesienią. Wielu właścicieli samochodów zastanawia się, ile kosztuje filtr kabinowy. W przypadku popularnych modeli pojazdów, należy liczyć się z wydatkiem nie większym niż 150 złotych. Nie wybierajmy jednak najtańszych filtrów dostępnych na rynku, gdyż nie pochłaniają skutecznie wszystkich cząsteczek. Niskiej jakości, tanie filtry częstą posiadają wkłady papierowe – przez co po zawilgoceniu są znacznie mniej efektywne. Droższe filtry przeciwpyłowe mają dodatkową warstwę z węglem aktywnym.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Gdzie kupić filtr przeciwpyłkowy?

Filtr kabinowy kupimy w sklepie motoryzacyjnym lub ASO (Autoryzowane Stacje Obsługi). Posiadacze nowych aut i filtrów oferowanych przez ASO mogą zapłacić nawet 500–600 złotych. Dodając do tego koszt usługi (wymiany filtra), ostateczna cena może wynieść nawet 800-1000 złotych. Część kierowców decyduje się na samodzielną wymianę – jednak, jeśli nie mamy doświadczenia w tym temacie, powinniśmy skorzystać z pomocy fachowców. Chcąc zaoszczędzić, warto rozważyć zakup zamiennika – bezpośrednio u producenta filtrów przeciwpyłkowych.

Pamiętajmy, że zaparowana szyba w samochodzie – w związku z zapchanym filtrem kabinowym lub z innej przyczyny (np. awaria radiatora, nagrzewnicy, nieprawidłowe działanie nawiewów) – znacząco obniża poziom bezpieczeństwa podczas jazdy – ogranicza widoczność kierowcy i zwiększa ryzyko wypadku drogowego. Jeśli spowodujemy wypadek, kolizję lub stłuczkę, musimy liczyć się ze wzrostem składek ubezpieczenia OC

Podsumowując, regularnie wymieniany filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) zapewnia czyste powietrze w aucie i przyspiesza odparowywanie szyb, zapobiegając gromadzeniu się nadmiaru wilgoci wewnątrz samochodu. Jeśli nie chcemy oddychać smogiem w aucie i zwiększyć ryzyka spowodowania wypadku drogowego, dbajmy o regularną wymianą filtra przeciwpyłowego.