Dźwignia hamulca ręcznego jest coraz rzadziej spotykana nie tylko w nowych pojazdach, ale również w tych starszych. Czy elektryczny hamulec postojowy jest rozwiązaniem lepszym od klasycznego? Jak działa? Z jakich przyczyn koncerny samochodowe wybierają właśnie elektryczny hamulec?

Hamulec postojowy – co to jest?

Hamulec ręczny służy do unieruchamiania pojazdu na czas postoju poprzez zaciągnięcie specjalnej dźwigni, która znajduje się pomiędzy przednimi siedzeniami. Z rozwiązaniem tym spotkasz się głównie w starszych pojazdach – w nowych i kilkuletnich jest ono rzadkością. Aktualnie uruchomienie hamulca postojowego odbywa się najczęściej poprzez naciśnięcie przycisku. Co więcej, może się on zaciągać automatycznie, natychmiast po wyłączeniu samochodu czy po odpięciu pasów bezpieczeństwa. Żeby ruszyć, kierowca musi docisnąć pedał gazu i w ten sposób hamulec się zwolni.

Inną potoczną nazwą tego rozwiązania jest hamulec awaryjny. Takie określenie pojawiło się dlatego, że w przypadku awarii układu hamulcowego kierowca może użyć hamulca postojowego.

Elektryczny hamulec ręczny – plusy i minusy

Przede wszystkim zaznaczmy, że to rozwiązanie nie jest nowością – wprowadzono je po raz pierwszy w 2001 roku, ale wówczas występowało tylko w luksusowych samochodach. Jak wspomnieliśmy, klasyczny hamulec ręczny najczęściej ma postać dźwigni, ale może to być również dodatkowy pedał. Co natomiast warto wiedzieć o automatycznym hamulcu ręcznym? Oto jego plusy:

  • Wyeliminowanie dźwigni hamulca z pojazdu dało dodatkową przestrzeń na schowki, kubek z napojem czy mechanizm obsługi nawigacji. Poza tym poprawiło to estetykę wnętrza – trudno było uznać dźwignię hamulca ręcznego za ozdobę.
  • Elektryczny hamulec ręczny, w skrócie EPB (Electric Park Brake), ułatwi ci ruszanie pod górę – auto nie będzie się staczać. Po prostu dociskasz pedał gazu i ruszasz. Być może jednym z manewrów, które musiałeś wykonać podczas egzaminu na prawo jazdy było właśnie ruszanie na wzniesieniu przy zaciągniętym hamulcu ręcznym. Zadanie to nie należało do najbardziej lubianych przez zdających. Ruszanie pojazdem wyposażonym w hamulec elektryczny jest zdecydowanie łatwiejsze.
  • EPB jest bezpieczniejszy. Jeśli chcesz awaryjnie hamować i naciśniesz przycisk EPB, to najczęściej zostaną użyte wszystkie 4 koła. Hamowanie może być dodatkowo regulowane systemami ABS i ESP, co sprawi, że auto powinno zatrzymać się stabilnie i bez komplikacji. W przypadku mechanicznego hamulca ręcznego blokowane są wyłącznie koła jednej osi, co może spowodować zarzucenie pojazdem. Ponadto dźwignię hamulca możesz zaciągnąć zbyt lekko – problem ten nie występuje w przypadku rozwiązania elektrycznego. Pamiętaj, że użycie elektrycznego hamulca postojowego wymaga nie tylko jednego przyciśnięcia – musisz trzymać wciśnięty lub odciągnięty do góry przycisk. W zależności od pojazdu rozwiązanie to może wyglądać trochę inaczej.
  • Dostępny nawet dla pasażera – przycisk elektrycznego hamulca postojowego najczęściej znajduje się w doskonale widocznym miejscu i łatwo może z niego skorzystać zarówno kierowca, jak i pasażer. To powoduje, że w trudnej sytuacji, np. kiedy prowadzący pojazd straci przytomność, inna osoba znajdująca się w aucie może awaryjnie hamować. Najpierw jednak musi wiedzieć, gdzie znajduje się hamulec i jak z niego skorzystać. Warto, żebyś pokazał, jak działają hamulce elektryczne przynajmniej tym, z którymi najczęściej jeździsz autem. Oczywiście pasażer jest w stanie również zaciągnąć klasyczną dźwignię hamulca ręcznego, jednak trudne może być dla niego odpowiednio mocne jej zaciągnięcie i istnieje ryzyko, że zrobi to  nieprawidłowo.
  • Łatwość obsługi – hamulec postojowy elektryczny nie wymaga użycia siły, dzięki czemu łatwo skorzystają z niego również kobiety.

Elektryczny hamulec postojowy ma również wady. Można do nich zaliczyć:

  • Usterka hamulca elektrycznego czy nawet rozładowany akumulator mogą być jednoznaczne z unieruchomieniem auta. W takim przypadku pozostaje ci skorzystać z lawety i zawieźć pojazd do serwisu.
  • Żeby wymienić tarcze lub klocki, trzeba skorzystać z komputera diagnostycznego.
  • Możliwe usterki – przełączników, problemy z elektronicznymi sterownikami i nie tylko.

To, czy pojawiają się usterki, zależy od danego modelu pojazdu, jego eksploatacji czy wieku. Warto wiedzieć, jakie trudności można napotkać w związku z korzystaniem z elektrycznego hamulca postojowego. Być może z niektórymi problemami poradzisz sobie bez konieczności wzywania lawety. Typowe komplikacje związane z hamulcem elektrycznym to:

  • brak automatycznego zaciągania,
  • brak automatycznego odblokowywania,
  • wydawanie dziwnych dźwięków,
  • brak jakiejkolwiek reakcji,
  • świecenie się kontrolki Service.

Hamulec ręczny elektroniczny jest rozwiązaniem bardzo wygodnym. Kiedy już przyzwyczaisz się do tego, że hamulec zwalnia się automatycznie po naciśnięciu pedału gazu i przesiądziesz się do pojazdu wyposażonego w klasyczny hamulec postojowy, to możesz mieć problem z ruszeniem autem – prawdopodobnie zapomnisz o opuszczeniu dźwigni.

Korzystaj z hamulca postojowego, jeśli:

  • Parkujesz pojazd – nie ma znaczenia, czy na stoisz na wzniesieniu. Hamulec zaciągnij nawet wtedy, gdy stawiasz auto na płaskiej powierzchni.
  • Stoisz w korku.
  • Czekasz przed przejazdem kolejowym.

Plusem posiadania elektrycznego hamulca postojowego jest to, że kiedy parkujesz auto, nie musisz pamiętać o konieczności zaciągnięcia dźwigni hamulca ręcznego. Czy wiesz, że w pojazdach ze standardowym hamulcem ręcznym jego niezaciągnięcie jest bardzo częstą przyczyną wypadków i kolizji? Dzięki elektrycznemu rozwiązaniu ryzyko takich zdarzeń jest mniejsze. Co się jednak stanie, jeśli nie zaciągniesz na czas dźwigni hamulca ręcznego i w ten sposób spowodujesz szkodę w ruchu drogowym bądź będziesz odpowiedzialny za uszkodzenie mienia albo szkody osobowe? O ile tylko zawarłeś umowę ubezpieczenia OC, to odpowiedzialność finansową za zdarzenie weźmie na siebie zakład ubezpieczeń. Poszkodowany musi do niego zgłosić szkodę, ewentualnie może to zrobić w swoim zakładzie ubezpieczeń, jeśli korzysta z ubezpieczenia z bezpośrednią likwidacją szkody. Brak zawartej umowy OC może dla ciebie oznaczać konieczność samodzielnego pokrycia odszkodowania. Zapłacisz również karę za brak OC, która w przypadku samochodu osobowego wynosi nawet tyle, ile dwukrotność minimalnego wynagrodzenia. Zatem pamiętaj o dopełnieniu obowiązku posiadania ubezpieczenia OC.

Źródła: 

https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/jak-rozwiazac-problemy-z-elektrycznymi-hamulcami-postojowymi/5vtkb2v

http://www.fota.pl/system/public/fota/Forum/pdf/29/ff29_v22_str_34.pdf