Niskie temperatury na dworze powodują, że wielu kierowców przed wyruszeniem o poranku w drogę zmuszonych jest do skrobania szyb. Szron może być na tyle uciążliwy, że jego usunięcie może zająć sporo czasu. By nie musieć skrobać szyb zimą nie trzeba od razu kupować garażu. Można zainstalować dodatkowe ogrzewanie do samochodu. Jak ono działa?

Niedogodności towarzyszące zimowej eksploatacji twojego auta

Problemów ze skrobaniem szyb, odpalaniem silnika przy mrozach nie mają właściciele garaży. Mogą wsiąść do w miarę ciepłego wnętrza auta i bez problemu odjechać ze swojej posesji.

Nawet jeśli parkujemy samochód pod gołym niebem, nie musimy być skazani na skrobanie szyb, kłopoty z nieodpalającym silnikiem czy siadanie za kierownicą wyziębionego auta. Na wzór mieszkańców Skandynawii możemy sobie doskonale poradzić z tymi problemami, jeśli zdecydujemy się na ogrzewanie elektryczne auta.

Na czym polega ogrzewanie postojowe elektryczne?

Podłączony do źródła zasilania system ogrzewania elektrycznego do auta ma za zadanie zapewnić wyższą temperaturę silnika i wnętrza samochodu. W swojej najprostszej postaci elektryczne ogrzewanie auta ma postać grzałki elektrycznej do samochodu, montowanej najczęściej pod zderzakami lub w przednich atrapach. Elektryczne podgrzewacze wymagają podłączenia do gniazdka elektrycznego. Dlatego z reguły w Polsce takie rozwiązanie będzie dobre m.in. dla właścicieli domów jednorodzinnych, którzy trzymają samochód na podjeździe lub nie mają garażu.

Podstawowym elementem zestawu ogrzewania elektrycznego samochodu jest grzałka. Do montażu systemu z reguły wykorzystuje się fabryczne otwory, choć może się zdarzyć, że będzie trzeba je wywiercić. Ogrzewanie elektryczne w samochodzie może być rozbudowane o kolejne komponenty. Można je urozmaicić i zwiększyć jego funkcjonalność dzięki wykorzystaniu:

·   modułu zdalnego sterowania,

·   nagrzewnicy do dogrzewania wnętrza samochodu,

·   prostownika doładowującego akumulator w czasie pracy ogrzewania elektrycznego.

Podstawowe ogrzewanie postojowe załącza się dopiero wtedy, gdy zostanie podłączone do gniazdka – nie jest ono zatem sterowane automatycznie. Jednak można dokupić moduł z załącznikiem czasowym, który pozwala na zaprogramowanie włączenia ogrzewania na konkretną godzinę. Elektryczne ogrzewanie postojowe działa niezależnie względem układu elektrycznego pojazdu. Nie trzeba więc martwić się, że akumulator samochodowy się rozładuje.

Rodzaje grzałek wykorzystywanych w ogrzewaniu elektrycznym do auta

Podgrzewanie auta bazuje na różnego rodzaju grzałkach, różniących się sposobem montażu. Można wybierać spośród grzałek przepływowych:

·   montowanych w bloku silnika,

·   montowanych w układzie chłodzenia pojazdu,

·   kontaktowych przyklejanych lub przytwierdzanych na stałe do miski olejowej,

·   wkręcanych w miejsce korka spustowego oleju.

Kierowcy zwykle nie mają jednak swobody wyboru rodzaju grzałki do elektrycznego ogrzewania postojowego. Są one bowiem dedykowane do konkretnych modeli silników przez producenta. Jeśli zignorujemy takie zalecenia, może to doprowadzić nawet do bezpowrotnego uszkodzenia jednostki napędowej.

Ogrzewanie elektryczne do auta – ciepła kabina

Wszystkie te osoby, które nie lubią wsiadać do zimnego auta, mogą wyposażyć swój samochód w specjalny system dodatkowego ogrzewania wnętrza, który pozwala w kilka minut podwyższyć temperaturę kabiny nawet do około 20 stopni Celsjusza. Przy okazji system ten umożliwia szybkie roztopienie warstwy lodu i śniegu znajdujących się na szybach i karoserii.

Do podgrzewania wnętrza auta wykorzystana może być nagrzewnica wbudowana w układ samochodu ze swobodnym wlotem i wylotem powietrza. Najczęstszym umiejscowieniem nagrzewnicy jest przestrzeń pod deską rozdzielczą po stronie pasażera.

Dlaczego warto wykorzystywać ogrzewanie postojowe auta?

Właściciele pojazdów mogą zastanawiać się, czy opłaca się inwestować w ogrzewanie elektryczne do auta? Dzięki montażowi ogrzewania postojowego właściciele pojazdów oszczędzają czas, który musieliby poświęcić zimą na skrobanie szyb. Poza tym o wiele przyjemniej jest wsiąść do ciepłego niż wyziębionego wnętrza auta. Samochodowe ogrzewanie elektryczne pozwoli na wypracowanie realnych oszczędności na paliwie. Szacuje się, że przeciętnie oszczędności te wynoszą 0,2–0,5 litra na 100 km. Podgrzany silnik spala mniej paliwa i emituje do atmosfery mniej szkodliwych spalin, dlatego taki system jest proekologiczny. Redukuje on zanieczyszczenia w spalinach o 60–80 proc. Do zera spada także ryzyko, że po mroźnej nocy silnik samochodu, zwłaszcza typu diesel, nie będzie chciał odpalić o poranku.

Ile kosztuje podgrzewanie silnika zimą?

Niezależny układ ogrzewania postojowego może znaleźć się na wyposażeniu nowego pojazdu. Jednak zdecydowanie się na taki element wyposażenia spowoduje, że koszt zakupu samochodu będzie wyższy. W przypadku aut używanych koszt doposażenia o ogrzewanie postojowe silnika potrafi nawet podwoić ich wartość. W takim przypadku, korzystając z ubezpieczenia autocasco, należy pamiętać o uwzględnieniu inwestycji w sumie ubezpieczenia. Czy na pewno odzwierciedla ona wartość pojazdu po uwzględnieniu wydatków na ogrzewanie postojowe?

Układ ogrzewania postojowego może być zastąpiony ogrzewaniem elektrycznym, które przekształca energię elektryczną doprowadzaną do samochodu na ciepło. Wpływa to na komfortową i bezpieczną podróż, a nie jest aż tak kosztowną inwestycją.

Źródła:

https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/radzimy-jak-zamontowac-ogrzewanie-postojowe/2nsf7dn#slajd-7

https://www.autocentrum.pl/newsy/informacje-prasowe/elektryczne-ogrzewanie-postojowe-na-przekor-zimie/