Elektroniczny system opłat za przejazdy drogami – jak działa viaTOLL

bramownica-systemu-viatollElektroniczny system poboru opłat za przejazdy drogami krajowymi viaTOLL działa w Polsce od lipca 2011 r. Obowiązkowo muszą z niego korzystać użytkownicy ciężarówek i autobusów, ale do systemu mogą dobrowolnie przystąpić także właściciele samochodów osobowych.

Elektroniczny system viaTOLL zastąpił karty opłaty drogowej, czyli winiety. Sieć płatnych dróg dla pojazdów lub zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów obejmuje w Polsce trasy o łącznej długości niemal 2200 km.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała, że niedługo viaTOLL zacznie działać na kolejnych 400 km dróg. Do 2018 r. siatka elektronicznego poboru ma pokryć w sumie 7000 km autostrad, dróg ekspresowych i standardowych „krajówek”.

Opłaty pochodzące z systemu zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, który gromadzi środki na realizację rządowego Programu Budowy Dróg i Autostrad. Do tej pory na konto funduszu wpłynęło 1,855 mld zł z elektronicznego systemu poboru opłat.

ViaTOLL wzbudza kontrowersje ze względu na bardzo restrykcyjne przepisy dotyczące kar. Za to samo przewinienie można zostać ukaranym wielokrotnie w ciągu jednego dnia. Ponadto winą są obarczani kierowcy, a nie przewoźnicy.

Użytkownicy twierdzą, że często nie są świadomi uchybień ze względu na wady działania viaTOLL czy awarie urządzeń do poboru opłat. Resort transportu zapowiedział nowelizację przepisów, która zmieni tę sytuację.

Przejdźmy do tego, jak system funkcjonuje i jak się z niego korzysta.

Dla każdego – viaAUTO

Z opłat viaTOLL są zwolnieni kierowcy prowadzący:

•    samochód osobowy;
•    samochód osobowy z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy ≤ 3,5 tony;
•    samochód dostawczy o dopuszczalnej masie całkowitej ≤ 3,5 tony;
•    samochód dostawczy z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy ≤ 3,5 tony;
•    mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą);
•    mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą) z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy ≤ 3,5 tony.

Nie zmienia to faktu, że muszą płacić za przejazdy odcinkami autostrad zarządzanymi przez GDDKiA, czyli za następujące trasy:

•    A2 Konin – Stryków;
•    A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica.

viaAUTO

viaAUTO

Opłat można dokonywać na bramkach przy wyjazdach z autostrady. Kierowcy, którzy często jeżdżą daną trasą, mogą pomyśleć nad przyłączeniem się do systemu viaTOLL. W tym celu muszą się zaopatrzyć w urządzenie viaAUTO, które montuje się w górnej części przedniej szyby za lusterkiem wstecznym. Podczas zbliżania się do bramki wysyła ono sygnał, dzięki któremu szlaban na wyjeździe otwiera się automatycznie.

Pieniądze są pobierane ze specjalnego konta. Można się zdecydować na jeden z dwóch rodzajów: konto przedpłacone (pre-pay) lub z odroczoną płatnością (post-pay). Urządzenie viaAUTO kosztuje 135 zł i można je kupić w miejscach obsługi klienta viaTOLL (pełna lista znajduje się na stronie viatoll.pl). Za przejazdy płaci się tyle samo, co standardowo, czyli 10 groszy za kilometr.

Należy pamiętać, że viaAUTO działa tylko na autostradach zarządzanych przez GDDKiA, a nie na trasach, nad którymi pieczę sprawują prywatne podmioty.

Dla ciężarówek i autobusów – viaBOX

Odpowiednikiem viaAUTO dla pojazdów o masie powyżej 3,5 t oraz autobusów jest viaBOX. W przypadku tego urządzenia montaż jest obowiązkowy w następujących pojazdach:

•    ciągnik siodłowy z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony;
•    ciągnik siodłowy bez naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony;
•     samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej pomiędzy 3,5 a 12 ton;
•     samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej pomiędzy 3,5 a 12 ton z przyczepą;
•     samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton;
•     samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton z przyczepą z dyszlem;
•     autokar/autobus z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą) niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej;
•     autokar/autobus z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą) z przyczepą niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej;
•     samochód osobowy z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony;
•     mikrobus z liczbą miejsc siedzących poniżej 9. z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony.

W zależności od rodzaju drogi oraz tego, ile waży i jaką normę emisji spalin spełnia dany pojazd, stawki za przejazd 1 km w systemie viaTOLL wahają się od 16 do 53 groszy.

Za viaBOX płaci się kaucję w wysokości 120 zł. „Elektroniczne pudełko” otrzymuje się po zarejestrowaniu w systemie viaTOLL i złożeniu szeregu dokumentów potwierdzających dane użytkownika i pojazdu.

Zasada działania jest taka sama jak w przypadku viaAUTO, jednak viaBOX ma dodatkowe funkcje. W sytuacji gdy na koncie przypisanym do danego urządzenia zaczyna brakować środków, kierowca zostanie o tym poinformowany sygnałem dźwiękowym i świeceniem diod.

viaBox

viaBOX

Drogi krajowe lub ich odcinki klasy A (autostrady) i S (drogi ekspresowe), na których pobiera się opłatę elektroniczną:

1) autostrada A1 na odcinkach:
a) węzeł Kotliska – węzeł Stryków I,
b) węzeł Tuszyn – węzeł Bełchatów,
c) węzeł Pyrzowice – węzeł Świerklany;
2) autostrada A2 na odcinku węzeł Modła – węzeł Stryków I;
3) autostrada A4 na odcinkach:
a) Zgorzelec (granica państwowa) – węzeł Bielany Wrocławskie,
b) węzeł Bielany Wrocławskie – węzeł Kleszczów,
c) węzeł Kleszczów – węzeł Murckowska,
d) węzeł Balice I – węzeł Szarów;
4) autostrada A6 na odcinku Kołbaskowo (granica państwowa) – węzeł Kijewo;
5) autostrada A8 na odcinku węzeł Nowa Wieś Wrocławska (A4) – węzeł Pawłowice;
6) autostrada A18 na odcinku Golnice – Krzyżowa;
7) droga ekspresowa S1 na odcinkach:
a) Bielsko – Biała (Komorowice) – Cieszyn – Boguszowice (granica państwowa),
b) Dąbrowa Górnicza (Ząbkowice) – Tychy,
c) węzeł Pyrzowice – węzeł Podwarpie;
8) droga ekspresowa S3 na odcinkach:
a) węzeł Goleniów Północ – Szczecin (węzeł Kijewo),
b) węzeł Klucz – Gorzów Wielkopolski (węzeł Gorzów Południe),
c) węzeł Sulechów – węzeł Nowa Sól;
9) droga ekspresowa S5 na odcinku węzeł Stryszek – węzeł Białe Błota;
10) droga ekspresowa S6 na odcinku węzeł Gdynia (skrzyżowanie z ul. Morską) – węzeł Rusocin (A1);
11) droga ekspresowa S7 na odcinkach:
a) węzeł Elbląg Południe – węzeł Pasłęk-Północ
b) obwodnica Płońska,
c) węzeł Kroczewo – węzeł Czosnów,
d) Grójec (z obwodnicą Grójca) – Jedlińsk,
e) Skarżysko-Kamienna (z obwodnicą Skarżyska-Kamiennej) – węzeł Kielce-Północ,
f) węzeł Jędrzejów Północ – węzeł Jędrzejów Wschód (skrzyżowanie z drogą krajową nr 78),
g) Rybitwy – węzeł Bieżanów,
h) węzeł Myślenice – węzeł Lubień;
12) droga ekspresowa S8 na odcinkach:
a) węzeł Pawłowice – węzeł Syców-Wschód
b) węzeł Piotrków – węzeł Radziejowice
c) węzeł Konotopa – węzeł Powązkowska,
d) węzeł Modlińska – węzeł Piłsudskiego
e) Radzymin (z obwodnicą Radzymina) – Wyszków (z obwodnicą Wyszkowa),
f) obwodnica Ostrowi Mazowieckiej;
13) droga ekspresowa S10 na odcinkach:
a) węzeł Stargard Szczeciński Zachód – węzeł Stargard Szczeciński Wschód (obwodnica Stargardu Szczecińskiego),
b) węzeł Nieszawka – węzeł Czerniewice;
14) droga ekspresowa S11 na odcinku Krzesiny – Kórnik;
14a) droga ekspresowa S19 na odcinku węzeł Stobierna – węzeł Rzeszów-Wschód
15) droga ekspresowa S22 na odcinku Elbląg – Grzechotki (granica państwowa).

Drogi krajowe lub ich odcinki klasy GP (drogi główne ruchu przyspieszonego) i G (drogi główne), na których pobiera się opłatę elektroniczną:

1) droga krajowa nr 4 na odcinku Rzeszów – Tuczempy (początek obwodnicy Jarosławia);
2) droga krajowa nr 6 na odcinku Gościcino – granica m. Gdynia;
3) droga krajowa nr 7 na odcinkach:
a) skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1104N – węzeł Elbląg Południe
b) Płońsk – węzeł Kroczewo,
c) Czosnów – granica m. Warszawa,
d) granica m. Warszawa – Grójec,
e) węzeł Modlniczka – węzeł Balice I
f) granica m. Kraków – Myślenice;
4) droga krajowa nr 10 na odcinku granica m. Szczecin – węzeł Stargard Szczeciński Zachód;
5) droga krajowa nr 18 na odcinku Olszyna (granica państwowa) – Golnice;
6) droga krajowa nr 77 na odcinku Radymno – Przemyśl;
6a) droga krajowa nr 79 na odcinku Jaworzno (granica miasta) – węzeł Modlniczka
7) droga krajowa nr 81 na odcinkach:
a) skrzyżowanie z drogą krajową nr 6 – węzeł Nowe Marzy,
b) skrzyżowanie z drogą ekspresową S5 – Łysomice (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 552);
8) droga krajowa nr 92 na odcinkach:
a) skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 305 – granica m. Poznań,
b) granica m. Poznań – granica m. Konin,
c) granica m. Konin – Łowicz (skrzyżowanie z drogą krajową nr 2 i nr 14);
9) droga krajowa nr 94 na odcinku granica m. Dąbrowa Górnicza – węzeł Modlniczka.

Jedna odpowiedź do “Elektroniczny system opłat za przejazdy drogami – jak działa viaTOLL”

  1. zdenerwowany napisał(a):

    Moim zdaniem to kompletna samowolka.. Przychodzi mi na myśl analogiczna sytuacja co do polkich gór. Gdzie jeden cwaniak z drugim sie nie moga dogadac i kazdy ma swoj wyciag. Cierpi na tym oczywiscie klient bo musi posiadac 100 tysiecy karnetow. Krew mnie zalewa z tymi platnymi autostradami gdyz naleza do podmiotow prywatnych. I kazda zadzi sie wlasnymi prawami. Dlaczego w Polsce musza byc te cholerne bramki a nie mozna zrobic winiet jak np. w Austrii ?!?

Tagi: autobusy, autostrady, bramki, Ciężarówki, drogi ekspresowe, drogi płatne, Elektroniczny system opłat za przejazdy drogami, pobór opłat, samochody osobowe, viaauto, viabox, viaTOLL