Ekojazda – oszczędzanie jest prostsze niż myślisz!

Jazda ekologiczna w obecnych czasach staje się koniecznością. Jakimi sposobami kierowcy mogą obniżyć zużycie paliwa w swoim samochodzie?

Ekojazda to termin, który pomimo swojej krótkiej kariery zadomowił się już na dobre w motoryzacyjnym słowniku. Nie jest żadną tajemnicą, że rosnące ceny paliw i nie do końca idące w parze zarobki stają się decydującymi argumentami przy podjęciu decyzji: rezygnacja z samochodu albo zmiana stylu jazdy.

O oszczędzaniu paliwa warto jednak pomyśleć jeszcze zanim wyruszymy w drogę. Ekojazda swój początek ma na długo przed podróżą, w momencie jej planowania. Podczas wyboru trasy warto zwrócić uwagę nie tylko na jej przebieg, ale również na godzinę wyjazdu. Wybranie wcześniejszej pory na wyruszenie w drogę, zwłaszcza latem, pozwoli na wyłączenie klimatyzacji podczas pierwszych godzin jazdy a jeżeli dodatkowo po drodze będziemy mijali miasto istnieje duża szansa, że przejedziemy przez nie przed popołudniowymi godzinami szczytu.

Ciekawym rozwiązaniem jest również jazda w nocy – zarówno temperatura jak i natężenie ruchu sprzyjają wtedy oszczędnej jeździe. Nie można jednak zapominać o bezpieczeństwie. Na ten wariant decydujmy się tylko wtedy, kiedy w aucie podróżuje więcej osób, które nie pozwolą kierowcy zasnąć. Można również rozważyć zmiany za kółkiem gdy pasażerowie posiadają prawo jazdy.

Podczas jazdy po mieście również warto sprawdzić trasę przejazdu. Kluczenie bocznymi uliczkami może okazać się dość zdradliwe gdy na swojej drodze spotkamy np. śmieciarkę lub miłośnika kreatywnego parkowania. Najbardziej dociekliwi mogą się pokusić o poranne sprawdzenie doniesień o wypadkach aby w drodze do pracy nie trafić na zator.

Po zaplanowaniu trasy należy zwrócić uwagę na sam samochód. Jeżeli chcemy myśleć o oszczędzaniu trzeba zadbać o stan techniczny auta, opony oraz jego masę. Zarówno osiągi jak i zużycie paliwa poprawią się jeżeli zmniejszymy opory ruchu.

[blo-link-inner href=”http://www.smartdriver.pl/czas-na-wymiane-opon-na-letnie”]Czas na wymianę opon na letnie[/blo-link-inner]

Po pierwsze warto sprawdzić stan oleju silnikowego. Jego podstawowym zadaniem jest zmniejszanie tarcia tłoka podczas poruszania się wewnątrz cylindra. Świeży olej oznacza mniejszy opór a to sprawia, że do osiągnięcia potrzebnego momentu obrotowego potrzeba mniej paliwa. Równie istotne dla obniżenia zużycia paliwa jest zadbanie o ogumienie. Istotny jest zarówno jego rozmiar (potrzeba większego momentu obrotowego aby obrócić duże koła) jak i ciśnienie wewnątrz opony. Przed jazdą z dużym obciążeniem należy nieco dopompować koła.

Po przygotowaniu auta i opracowaniu trasy można ruszać. Nie warto czekać na rozgrzanie się silnika. To właśnie podczas nabierania temperatury spalane jest najwięcej paliwa a temperaturę pracy dużo szybciej można osiągnąć podczas jazdy niż na postoju. Oczywiście podczas pierwszych kilometrów silnik należy traktować łagodnie – nie wkręcajmy motoru na wysokie obroty póki olej nie osiągnie optymalnej temperatury.

Gdy już jesteśmy na trasie kluczowym dla niskiego zużycia paliwa jest umiejętne operowanie gazem i zdolność przewidywania. Współczesne silniki spalinowe,  zwłaszcza turbodoładowane są projektowane w taki sposób, aby swój najwyższy moment obrotowy osiągały możliwie wcześnie i przy szerokim zakresie prędkości obrotowych. Żeby ograniczyć zużycie paliwa trzeba po prostu skorzystać z tej wiedzy.

Podczas jazdy samochodem można wyróżnić trzy rodzaje ruchu: przyspieszanie, hamowanie oraz jazdę ze stałą prędkością. Każdy z przypadków rządzi się swoimi prawami i podczas jazdy musimy dostosować swoje odruchy i zachowania do aktualnej sytuacji na drodze.

Przyspieszanie to moment, w którym samochód potrzebuje najwięcej mocy a silnik zużywa najwięcej paliwa. Warto ten etap pokonać jak najszybciej przyspieszając dynamicznie i możliwie szybko osiągając prędkość podróżną. Nie należy jednak mylić jazdy dynamicznej z agresywną. Jeżeli ruszymy zbyt ostro elementy przeniesienia napędu narażone są na bardzo duże przeciążenia – to wpływa na ich wytrzymałość a w skrajnych przypadkach może wywołać awarię.

Według ogólnie panujących opinii przy jeździe ze stałą prędkością należy używać jak najwyższego biegu. Zazwyczaj ten schemat sprawdza się jednak należy zachować czujność przy prędkościach niższych niż 60-70 km/h – może się okazać, że zestopniowanie skrzyni biegów i przekładni głównej sprawi, że silnik zacznie się dławić. Wtedy bezwzględnie należy zredukować bieg. Redukcji należy dokonywać również podczas wyprzedzania. W takiej sytuacji procedura wygląda podobnie jak przy starcie zatrzymanym – manewr należy wykonać możliwie szybko i płynnie. Odradzamy prób ostrego przyspieszania od niskich obrotów.

[blo-link-inner href=”http://www.smartdriver.pl/czym-jest-hamowanie-silnikiem”]Czym jest hamowanie silnikiem[/blo-link-inner]

To czego zdaniem wielu użytkowników nadal brakuje podczas kursu nauki jazdy to trening tzw. hamowania silnikiem. Jest to technika, która pozwala nie tylko na oszczędzanie paliwa ale również podnosi bezpieczeństwo jazdy zauważalnie skracając drogę hamowania. Aby rozpocząć hamowanie silnikiem należy np. podczas dojeżdżania do świateł puścić pedał gazu nie wciskając sprzęgła. W ten sposób doprowadzimy do sytuacji, w której silnik zamiast napędzać koła zaczyna odbierać od nich moment obrotowy, który następnie jest zużywany na spowalnianie ruchu tłoków. Jest to sytuacja odwrotna do przyspieszania przy czym podczas hamowania silnikiem nie jest zużywana nawet kropla paliwa.

Hamując silnikiem możemy również znacznie skrócić drogę hamowania auta. Może się to okazać kluczowe podczas awaryjnych sytuacji dlatego warto przetrenować ten manewr tak, aby stał się on naturalnym odruchem przy dojeżdżaniu do świateł czy podczas zjeżdżania ze wzniesienia. Wielokrotnie może się okazać, że użycie hamulców nie będzie konieczne dzięki czemu przedłuży się ich żywotność.

Ekojazda, która w ostatnich latach znacznie zyskała na popularności może okazać się świetnym pomysłem dla osób, które liczą na odrobinę oszczędności. Zastosowanie zdrowego rozsądku oraz zaledwie kilku prostych trików może przynieść świetne efekty przy wszystkich typach i rozmiarach silników. Co jednak najważniejsze stosowanie się do zasad ecodrivingu wcale nie oznacza końca radości z jazdy a tym bardziej rezygnacji z bezpiecznego prowadzenia auta.

9 odpowiedzi na “Ekojazda – oszczędzanie jest prostsze niż myślisz!”

  1. Ja napisał(a):

    „podczas hamowania silnikiem nie jest zużywana nawet kropla paliwa.” Bzdura totalna. Co za niewyedukowany człek to pisał to ja nie wiem. Trzeba by zatrzymać silnik by nie zużywał nawet kropli paliwa. Np. w Fiacie Grandepunto nie schodzi poniżej 2.0 na 100 nawet z górki bez gazu na biegu.

    • Lolek napisał(a):

      Sam piszesz bzdury. We wszystkich samochodach z wtryskiem komputer odcina paliwo podczas hamowania silnikiem.

      • lol napisał(a):

        polać mu

      • kubuś napisał(a):

        nie we wszystkich, u mnie naprzykład nigdy nie odcina do zera, było by to niezdrowe dla silnika. silnik JTD na razie 170 kucy

        • Viktor napisał(a):

          To było brawurowe zdanie

        • Ziupo napisał(a):

          Twój komputer nigdy nie pokaże 0l/100 ani powyżej 25l/100, ten typ tak ma. Nie mówisz o faktycznym spalaniu tylko o tym, co pokazuje komputer, a to nie to samo. Dla przykładu na biegu jałowym ten silnik zużywa 0,5-1l/100, a i tak pokazuje 2L.

          Dlaczego? Nie wiem, ale zapytaj mechanika lub innych posiadaczy JTD.

    • Ziupo napisał(a):

      Masz rację, na biegu jałowym tak się właśnie dzieje ze względów bezpieczeństwa. Podobnie jest na pierwszym biegu, ale kto zjeżdża z górki na tym biegu?

  2. Haku napisał(a):

    Ja słyszałem, żeby podczas dojeżdżania do świateł, czy zjeżdżania z górki, wrzucać na luz i puszczać gaz. Niby wtedy silnik nie bierze paliwa. Ktoś coś wie o tym?

  3. Michał Michna napisał(a):

    Kto to pisał?

    „Świeży olej oznacza mniejszy opór a to sprawia, że do osiągnięcia potrzebnego momentu obrotowego potrzeba mniej paliwa. ”
    Poproszę źródło, gdyż powątpiewam. Pewnie ma to jakieś marginalne znaczenie, takie samo jak brudny lakier.

    „(potrzeba większego momentu obrotowego aby obrócić duże koła) ”
    Że co? Proszę o bilans sił. Do obrócenia większego koła potrzeba takiej samej siły, inna może być tylko jego bezwładność (większe koło może być cięższe), co może zmniejszyć przyśpieszenie, ale też sprawi, że przy hamowaniu silnikiem samochód wolniej będzie wytracał prędkość.

    „W ten sposób doprowadzimy do sytuacji, w której silnik zamiast napędzać koła zaczyna odbierać od nich moment obrotowy, który następnie jest zużywany na spowalnianie ruchu tłoków.”
    Siła jest zużywana!? 😮 Zalecam powtórzenie podstaw fizyki. Zużywana jest energia kinetyczna samochodu. A tłoki nie są spowalniane, tylko energia kinetyczna zużywana jest na pokonanie oporów ruchu samochodu, układu przeniesienia napędu i silnika co skutkuje zmniejszeniem prędkości pojazdu, a przez to zmniejszeniem prędkości obrotowej silnika. Takie wyrażenie może wprowadzać w błąd.

Tagi: driving, eco, ecodriving, eko, ekojazda, jak, jazda, oszczędna, Oszczędzanie paliwa, sposoby, zużycie paliwa