Działanie samochodu hybrydowego

Działanie samochodu hybrydowego

Działanie samochodu hybrydowego

Słowo „hybryda” pochodzi z języka greckiego i oznacza ‘mieszany’. W motoryzacji samochody hybrydowe to przede wszystkim mieszanka źródeł napędu. Najpopularniejszymi składnikami są silnik elektryczny i silnik spalinowy. W jaki sposób działa takie połączenie?

Mówiąc więc o pojeździe hybrydowym, niekoniecznie trzeba mieć na myśli samochód wykorzystujący napęd elektryczny i silnik spalinowy, choć to właśnie takie połączenie jest obecnie najczęściej spotykane. Oczywiście ich budowa oraz działanie mogą się nieco różnić, ale idea jest taka sama – zmniejszenie emisji dwutlenku węgla oraz niższe spalanie, a co za tym idzie – zwiększenie zasięgu. W zasadzie można wyróżnić trzy główne typy napędu hybrydowego: szeregowy, równoległy oraz szeregowo-równoległy.

Toyota Prius - monitor przepływu energii

Toyota Prius - monitor przepływu energii

W hybrydzie szeregowej tylko jeden silnik jest połączony mechanicznie z kołami, a drugie źródło energii dostarcza jej temu pierwszemu. W praktyce to silnik spalinowy jest dostawcą energii i służy on do napędu generatora prądu elektrycznego. Pracuje wówczas na optymalnych obrotach przez cały czas, a silniki elektryczne napędzające samochód nie potrzebują skomplikowanych skrzyń biegów. Sprawność takiego układu jest jednak niższa niż w przypadku hybryd równoległych.

Częściej spotykane są hybrydy równoległe, w których to silnik spalinowy połączony jest z układem napędowym, a dodatkowe silniki elektryczne wspomagają go podczas przyspieszania oraz odzyskują energię przy hamowaniu. Oba układy mogą być także oddzielone od siebie za pomocą sprzęgła, dzięki czemu są w stanie pracować niezależnie. I tak przykładowo Toyota Prius przy małych prędkościach, np. w korkach, porusza się, używając jedynie energii elektrycznej.

Układ szeregowo-równoległy nazywany jest również mieszanym. W takich hybrydach to kierowca lub komputer decyduje, w jakim trybie w danym momencie ma pracować układ – w szeregowym czy hybrydowym.Ogólnie w samochodach hybrydowych można wyróżnić kilka głównych elementów, które występują w każdym z nich niezależnie od układu, w jakim pracują. Są to: silnik spalinowy, silnik elektryczny, generator, rozdzielacz energii, układ kontroli oraz baterie. Generator napędzany jest przez silnik spalinowy lub trafia do niego energia z hamowania – w każdym z przypadków dostarcza on finalnie prąd do silnika elektrycznego. Jednym z bardzo istotnych podzespołów hybrydy są baterie.

Baterie w Toyocie Highlander

Baterie w Toyocie Highlander

Obecnie można wyróżnić trzy typy akumulatorów występujących w hybrydach: litowo-jonowe, litowo-polimerowe i niklowo-wodorkowe. Pierwsze z nich charakteryzuje niska podatność na samorozładowanie, ale niestety bardzo źle znoszą pracę w niskich temperaturach. Akumulatory litowo-polimerowe stają się coraz popularniejsze dzięki większej gęstości energii od litowo-jonowych, ale są z kolei bardzo wrażliwe na przegrzanie. Pomimo że są w stanie zmagazynować sporo energii przy stosunkowo niewielkich gabarytach, to wymagają skomplikowanych układów nadzorujących proces ładowania.

Akumulatory niklowo-wodorkowe zostały zastosowane m.in. w Toyocie Prius. Odznaczają się bardzo dużą gęstością energii, ale trzeba uważać, aby nie przesadzić z ładowaniem, gdyż są na to wrażliwe. Podobnie źle znoszą zbyt głębokie rozładowanie.

Toyota Prius

Toyota Prius

Samochody hybrydowe są wciąż na początku swojej ścieżki rozwoju. Poza wieloma korzyściami płynącymi z ich użytkowania wciąż jest jeszcze wiele problemów do rozwiązania. Największym z nich są oczywiście akumulatory, które nadal nie zapewniają wystarczająco dużej ilości energii, a przy tym są bardzo ciężkie. Hybrydy muszą być wyposażone w masę elektroniki oraz układów sterowania, przez co nie należą do tanich. Mimo to już teraz wielu kierowców powoli przesiada się z tradycyjnych aut do ich ekonomicznych odpowiedników.

Czy sądzicie, że obecnie korzyści płynące z użytkowania samochodu hybrydowego są w stanie zrekompensować ich cenę?

17 odpowiedzi na “Działanie samochodu hybrydowego”

  1. Snuffkin9 napisał(a):

    Jechałem ostatnio pierwszy raz Priusem i jest to dziwne wrażenie. Na początku, jako że samochód ani nie wibruje, ani nie wydaje dźwięku, wrażenie jest jakby się toczył nie jechał. Potem strasznie dusi silnik przed zmianą biegu.

  2. Snuffkin9 napisał(a):

    Jechałem ostatnio pierwszy raz Priusem i jest to dziwne wrażenie. Na początku, jako że samochód ani nie wibruje, ani nie wydaje dźwięku, wrażenie jest jakby się toczył nie jechał. Potem strasznie dusi silnik przed zmianą biegu.

    • Prius 2007 napisał(a):

      Jakiego biegu??? Chyba coś Ci się pomieszało, w Priusie nie ma biegów!

  3. Maniak napisał(a):

    A gdzie skrzynia biegow?

  4. Maniak napisał(a):

    A gdzie skrzynia biegow?

  5. Maciej Kukiełka napisał(a):

    jeśli będą dopłaty rządowe do hybryd, to może się opłacać kupno samochodu hybrydowego

    • Fidel0 napisał(a):

      Co ty mówisz człowieku, jakie dopłaty? Z naszych podatków? A niech się wypałują.

  6. Maciej Kukiełka napisał(a):

    jeśli będą dopłaty rządowe do hybryd, to może się opłacać kupno samochodu hybrydowego

    • Fidel0 napisał(a):

      Co ty mówisz człowieku, jakie dopłaty? Z naszych podatków? A niech się wypałują.

      • Doradca Instytutu OŚ napisał(a):

        Fidel0, w wielu państwach na świecie można dostać dopłatę do zakupu auta o napędzie elektrycznym. Takie działania mają na celu promowanie samochodów o takim napędzie z czego w praktyce korzystamy wszyscy ponieważ oddychamy czystszym powietrzem.

        Tomek,
        Doradca online Instytutu Ochrony Środowiska

  7. Maximus napisał(a):

    Coraz więcej takich samochodów, szczególnie na Taxi w Warszawie dużo Priusów można trafić np w Glob Taxi.

  8. Maximus napisał(a):

    Coraz więcej takich samochodów, szczególnie na Taxi w Warszawie dużo Priusów można trafić np w Glob Taxi.

    • Doradca Instytutu OŚ napisał(a):

      Maximus, bardzo dobrze, że tak jest. Taksówkarze codziennie robią bardzo dużo kilometrów wewnątrz miasta a taksówki z napędem elektrycznym nie zanieczyszczają powietrza. Bardzo mi się to podoba i uważam, że wszyscy taksówkarze mogą brać z nich przykład.

      Tomek,
      Doradca online Instytutu Ochrony Środowiska

  9. EVmobile napisał(a):

    http://www.evmobile.pl – giełda samochodów elektrycznych i hybrydowych

  10. EVmobile napisał(a):

    http://www.evmobile.pl – giełda samochodów elektrycznych i hybrydowych

Tagi: baterie, budowa, działanie, działanie hybrydy, działanie samochodu hybrydowego, generator, hybryda, infografika, korzyści, opis budowy, samochód hybrydowy, schemat, toyota prius, układ mieszany, układ równoległy, układ szeregowy