Działanie czujników deszczu – wygoda podnosząca bezpieczeństwo
Działanie czujników deszczu – wygoda podnosząca bezpieczeństwo
2011-07-22 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/dzialanie-czujnikow-deszczu-wygoda-podnoszaca-bezpieczenstwo?categoryName=bezpieczenstwo
Zespół AXA
852 284

22 lipiec 2011

Działanie czujników deszczu – wygoda podnosząca bezpieczeństwo

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Dla niektórych czujnik deszczu to wciąż bardziej luksus niż potrzebny element wyposażenia. Kto w końcu nie zareaguje na pierwsze krople deszczu pogarszające widoczność? Ciągłe obserwowanie ich prędkości przy zmiennych opadach deszczu może jednak rozpraszać kierowcę.

Jeśli dodamy do tego jazdę w mieście, operowanie drążkiem manualnej skrzyni biegów, sygnalizowanie skrętów kierunkowskazami, obsługę radia samochodowego czy zwracanie uwagi na pasażerów, nie wspominając już o używaniu telefonu komórkowego, to utworzy się całkiem spora lista czynności, które wykonujemy niemalże jednocześnie. Zwolnienie kierowcy z choćby jednej z nich zawsze poprawia bezpieczeństwo i odciąża umysł.

Dlatego w wielu samochodach czujnik deszczu montuje się już seryjnie. Jeszcze kilka lat temu nie był to jednak tak standardowy element wyposażenia i można było spotkać się z opinią, że zestawy do osobnego montażu są słabo wykonane, nieestetyczne, a ich działanie daleko odbiega od oczekiwań. To się na szczęście zmieniło – czujniki deszczu nowej generacji pracują sprawnie i są proste w montażu.

Sensory deszczu montuje się w samochodzie na przedniej szybie, w okolicach lusterka wstecznego. Bardzo łatwo rozpoznać samochód wyposażony w to urządzenie. Modele wyjeżdżające z fabryki z czujnikami deszczu mają zazwyczaj zabudowane lusterka wsteczne w części mocującej, gdzie znajduje się cały układ. Od niego poprowadzone jest okablowanie wychodzące do podsufitki. Producenci samochodów wraz z sensorami deszczu najczęściej montują także fotochromatyczne lusterka wsteczne.

Za uruchamianie wycieraczek odpowiada mikroprocesor, do którego podłączony jest czujnik deszczu. Czas reakcji wycieraczek wynosi w niektórych modelach nawet 0,1 sekundy, a czułość wykrywania zaczyna się już od 0,005 milimetra wody. Dlatego też sensor deszczu umieszczany jest zawsze w polu pracy, aby na bieżąco reagować na intensywność opadów. Obszar poza polem pracy wycieraczek może być przecież mokry jeszcze przez dłuższy czas po skończonych opadach deszczu.

Działanie współczesnych czujników deszczu opiera się na diodach LED i emitowanym przez nie świetle czerwonym, a nie świetle widzialnym, jak było w starszych modelach. Dzięki temu szyba w miejscu montażu czujnika może być przyciemniona i nie zaburzy to jego działania. Urządzenie wyposażone jest także w diody odbiorcze, które odbierają odbite światło podczerwone wygenerowane przez diody LED. W normalnych warunkach od szyby odbija się cały strumień światła. Jeśli znajdują się na niej krople wody lub śniegu, część światła jest przez nie pochłaniania i do diod odbiorczych trafia tylko pewna jego część.

Na podstawie obliczeń różnic ilości światła, jakie zostało wygenerowane i jakie odebrały diody odbiorcze, elektroniczne urządzenie dobiera prędkość działania wycieraczek. Reakcja jest bardzo szybka (0,1 s), dzięki czemu system może zareagować natychmiastowo np. podczas wyprzedzania ciężarówki w deszczu, kiedy ilość wody trafiającej na przednią szybę jest znacznie większa. Czułość czujnika deszczu w niektórych modelach można regulować, tak aby wycieraczki włączały się przy najmniejszym deszczu lub dopiero przy poważnych opadach – zależnie od naszych preferencji.

W większości samochodów wymagane jest uruchomienie czujnika deszczu poprzez odpowiednie ustawienie przełącznika odpowiedzialnego za pracę wycieraczek. Oprócz standardowych pozycji wskazujących częstotliwość wycierania jest jeszcze jedna, nazywana zwykle AUTO. W tej pozycji wycieraczki włączają się automatycznie w razie opadów, a ich pracą steruje czujnik deszczu.

Część czujników deszczu montowanych seryjnie w samochodzie jest zintegrowana dodatkowo z innymi systemami, dzięki czemu podczas opadów deszczu mogą zamknąć się okna lub przesuwny dach. Bardzo często w tym samym miejscu co sensor deszczu znajduje się także zamontowany czujnik zmierzchu, który wykrywa natężenie światła w otoczeniu. Na podstawie odczytów z niego odbywa się automatyczne sterowanie oświetleniem zewnętrznym samochodu czy podświetleniem deski rozdzielczej lub nawigacji.

Czujniki deszczu są oferowane jako standardowe wyposażenie w samochodach coraz niższych klas. Urządzenie, które było kiedyś dostępne dla klasy premium, obecnie stało się powszechne. Pierwsze generacje tego wynalazku irytowały kierowców, natomiast współczesne zadowalają nawet najbardziej wybrednych użytkowników czterech kółek. Czy Wy macie zamontowane w swoich samochodach czujniki deszczu? Czy jesteście z nich zadowoleni, czy może uważacie je za zbędny dodatek?