Drogowy pociąg Volvo przetestowany w ruchu publicznym [wideo]

Drogowy pociąg Volvo

Drogowy pociąg Volvo

Projekt SARTRE (SAfe Road TRains for the Environment) rozwijany jest przy współpracy kilku firm, wśród których znajduje się Volvo. Szwedzki koncern już od dłuższego czasu prowadzi intensywne badania, rozwijając własną koncepcję drogowego pociągu, który – najprościej mówiąc – jest zautomatyzowaną jazdą w kolumnie kilku samochodów.

Koncepcja projektu jest dosyć prosta. Zautomatyzowane drogowe pociągi miałyby składać się z pojazdu-przewodnika (samochód ciężarowy) oraz konwoju aut osobowych. Każdy z nich po podłączeniu się do pojazdu-przewodnika, wyposażonego w odpowiedni sprzęt elektroniczny pozwalający na łączenie się z pozostałymi samochodami bezprzewodowo, jedzie autonomicznie według otrzymywanych poleceń.

Drogowy pociąg Volvo

Drogowy pociąg Volvo

Realizacja projekt SARTRE jest już właściwie na mecie. Volvo zaprezentowało swój system kilka miesięcy temu, a w maju przetestowało go na drogach publicznych w Hiszpanii, pokonując w kolumnie dystans ok. 200 km. System ma być wdrożony do wybranych samochodów w ciągu najbliższych 10 lat. Za kierownicą pojazdów-przewodników mogliby zasiadać oczywiście tylko najbardziej doświadczeni kierowcy.

SARTRE oraz inne tego rodzaju prace są częścią projektu Komisji Europejskiej, który ma na celu produkcję samochodów przyjaznych środowisku, w których kierowca mógłby podróżować bez większego wysiłku oraz stresu, relaksując się przy tym czytaniem książki czy oglądaniem filmu.

Drogowy pociąg Volvo

Drogowy pociąg Volvo

Wystarczyłoby wyruszając w podróż, znaleźć najbliższy pociąg drogowy, który zmierzałby w tym samym kierunku, i podłączyć się do niego. System przejmowałby wówczas kontrolę nad pojazdem, a kierowca mógłby w tym czasie korzystać z laptopa lub po prostu się zrelaksować. Film poniżej pokazuje działanie w praktyce takiego systemu. Powierzylibyście sterowanie pojazdem obcej osobie, która zdalnie prowadzi zautomatyzowaną kolumnę?

20 odpowiedzi na “Drogowy pociąg Volvo przetestowany w ruchu publicznym [wideo]”

  1. Ja napisał(a):

    System lipa. W „wagonikach” nie włączają się kierunkowskazy. 🙂

    • Grzegorz Koperski napisał(a):

      to chyba najmniejszy problem do rozwiązania 🙂

    • Logon napisał(a):

      Pięć linijek kodu i kierunkowskazy działają.

      Fajny projekt, ale po co on jest? Nie to żebym nie rozumiał koncepcji, ale kto i ile z tego będzie miał? Ile takich „lokomotyw” by było na drogach?

      • Lolek napisał(a):

        Jadąc w takiej kolejce zmniejsza się zużycie paliwa (mniejsze opory powietrza, stała prędkość, brak gwałtownych przyspieszeń) zysk do 20-30% ! No i zwiększa się bezpieczeństwo jadących w wagoniku, kiedy są rozkojarzeni, śpiący itd.. Jeśli kierowca będzie chciał zjechać na stację, można się „wyłączyć z kolejki” i jechać samemu dalej, do czasu spotkania następnego „pociągu” jadącego w naszym kierunku. Takie pociągi to pełna dowolność a nie przymus…

  2. Ja napisał(a):

    System lipa. W „wagonikach” nie włączają się kierunkowskazy. 🙂

    • Grzegorz Koperski napisał(a):

      to chyba najmniejszy problem do rozwiązania 🙂

    • Logon napisał(a):

      Pięć linijek kodu i kierunkowskazy działają.

      Fajny projekt, ale po co on jest? Nie to żebym nie rozumiał koncepcji, ale kto i ile z tego będzie miał? Ile takich „lokomotyw” by było na drogach?

      • Lolek napisał(a):

        Jadąc w takiej kolejce zmniejsza się zużycie paliwa (mniejsze opory powietrza, stała prędkość, brak gwałtownych przyspieszeń) zysk do 20-30% ! No i zwiększa się bezpieczeństwo jadących w wagoniku, kiedy są rozkojarzeni, śpiący itd.. Jeśli kierowca będzie chciał zjechać na stację, można się „wyłączyć z kolejki” i jechać samemu dalej, do czasu spotkania następnego „pociągu” jadącego w naszym kierunku. Takie pociągi to pełna dowolność a nie przymus…

  3. EchoS napisał(a):

    Na autostradach to może działać. Fajny pomysł.

  4. EchoS napisał(a):

    Na autostradach to może działać. Fajny pomysł.

  5. Ajajs napisał(a):

    Troche lipa jak przewodnik bedzie chcial klocka trzasnac potem cos zjesc a na koniec zatankowac tira. – godzina w plecy 🙁 i kolejki na stacji 🙁

  6. Ajajs napisał(a):

    Troche lipa jak przewodnik bedzie chcial klocka trzasnac potem cos zjesc a na koniec zatankowac tira. – godzina w plecy 🙁 i kolejki na stacji 🙁

  7. Mertttt napisał(a):

    ciekawe jak rozwiążą sprawę opłat – bo przecież głównie o to się rozchodzi….
    i uważam, że taki system jest mocno niebezpieczny po pierwsze „drogi to jest chaos” i zawsze są czynniki nieprzewidywalne…. np jakiś samochód z boku (bez tego systemu) wpadnie w poślizg i stuknie w któryś z tych pojazdów konwoju czy nawet prowadzącą ciężarówkę i jak wtedy cały taki system zareaguje?? Czy zdąży zareagować? Po 2 (tu trochę humorystycznie) co się stanie jak Windows 😉 się zawiesi np na zakręcie….. na razie te jazdy to są pokazówki na np zamkniętych odcinkach dróg a jak będzie w rzeczywistości to lepiej nie pisać

  8. Mertttt napisał(a):

    ciekawe jak rozwiążą sprawę opłat – bo przecież głównie o to się rozchodzi….
    i uważam, że taki system jest mocno niebezpieczny po pierwsze „drogi to jest chaos” i zawsze są czynniki nieprzewidywalne…. np jakiś samochód z boku (bez tego systemu) wpadnie w poślizg i stuknie w któryś z tych pojazdów konwoju czy nawet prowadzącą ciężarówkę i jak wtedy cały taki system zareaguje?? Czy zdąży zareagować? Po 2 (tu trochę humorystycznie) co się stanie jak Windows 😉 się zawiesi np na zakręcie….. na razie te jazdy to są pokazówki na np zamkniętych odcinkach dróg a jak będzie w rzeczywistości to lepiej nie pisać

  9. Voj4k napisał(a):

    Jestem ciekawy co na to prawo.. co jeśli zauważy policja że czytamy sobie książkę podczas jazdy, prawidłowa jazda samochodem to trzymanie kierownicy obiema rękami w przystosowanych do tego miejscach, wiec jeżeli ktoś zauważy ze samochodu nie prowadzimy poprawnie, to możemy dostać mandat.. tak?

    • Lolek napisał(a):

      Na chwilę obecną to nielegalne na polskich drogach. Ale jak dopracująsystem, to zmienią się przepisy drogowe. Przecież to żaden problem.

      W USA w stanie Newada można jeździć samochodami / robotami które samodzielnie prowadzą, mogą też jeździć bez kierowcy. Takie pzepisy wprowadzono ok 2 lat temu na potrzeby google.. które testowało tam swoje samobieżne samochody. Na razie tylko tam… jak system się sprawdzi , to przepisy rozszerzą na inne stany, a potem pewnie na cały świat.

  10. Voj4k napisał(a):

    Jestem ciekawy co na to prawo.. co jeśli zauważy policja że czytamy sobie książkę podczas jazdy, prawidłowa jazda samochodem to trzymanie kierownicy obiema rękami w przystosowanych do tego miejscach, wiec jeżeli ktoś zauważy ze samochodu nie prowadzimy poprawnie, to możemy dostać mandat.. tak?

    • Lolek napisał(a):

      Na chwilę obecną to nielegalne na polskich drogach. Ale jak dopracująsystem, to zmienią się przepisy drogowe. Przecież to żaden problem.

      W USA w stanie Newada można jeździć samochodami / robotami które samodzielnie prowadzą, mogą też jeździć bez kierowcy. Takie pzepisy wprowadzono ok 2 lat temu na potrzeby google.. które testowało tam swoje samobieżne samochody. Na razie tylko tam… jak system się sprawdzi , to przepisy rozszerzą na inne stany, a potem pewnie na cały świat.

  11. Nasdjo napisał(a):

    Super sprawa. Wyobraźmy sobie taką sytuację: Ciśniemy sobie autostradą. Przed nami 6-8h jazdy, a właśnie sobie przypomniałem że muszę coś szybko zrobić na laptopie. W normalnej sytuacji musisz poczekać na jakiś zjazd/parking zatrzymać się i to zrobić. A tak włączasz system, szukasz pilota, podłączasz się i robisz swoje. Jak skończysz, odłączasz się od kolumny, wyprzedzasz i jedziesz dalej 😀

  12. Nasdjo napisał(a):

    Super sprawa. Wyobraźmy sobie taką sytuację: Ciśniemy sobie autostradą. Przed nami 6-8h jazdy, a właśnie sobie przypomniałem że muszę coś szybko zrobić na laptopie. W normalnej sytuacji musisz poczekać na jakiś zjazd/parking zatrzymać się i to zrobić. A tak włączasz system, szukasz pilota, podłączasz się i robisz swoje. Jak skończysz, odłączasz się od kolumny, wyprzedzasz i jedziesz dalej 😀

Tagi: doświadczeni kierowcy, drogowy pociąg Volvo, jazda w kolumnie, SAfe Road TRains for the Environment, Sartre, system jazdy w kolumnie, Volvo, zautomatyzowana jazda, zdalne prowadzenie samochodu