Droga do gwiazd(ek), czyli o crash testach słów kilka
Droga do gwiazd(ek), czyli o crash testach słów kilka
2011-07-31 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/droga-do-gwiazdek-czyli-o-crash-testach-slow-kilka?categoryName=bezpieczenstwo
Zespół AXA
852 284

31 lipiec 2011

Droga do gwiazd(ek), czyli o crash testach słów kilka

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Crash test – to pojęcie zna chyba każdy. Zapewne nawet widzieliście materiał wideo z takiego testu. Cudacznie oklejone auto z manekinami w środku uderza z określoną prędkością w przeszkodę – tak ogólnie można scharakteryzować crash test. Jeżeli jednak ta wiedza Wam nie wystarcza, to zapraszam do lektury.

Testy zderzeniowe przeprowadzane są w Europie przez organizację Euro NCAP. Jej pełna nazwa brzmi European New Car Assessment Programme, czyli w wolnym tłumaczeniu Europejski Program Oceny Nowych Samochodów. Ta niezależna organizacja na przestrzeni lat wypracowała odpowiednią metodologię testowania, a ocena Euro NCAP w postaci przyznawanych gwiazdek stanowi najbardziej obiektywny wyznacznik bezpieczeństwa biernego nowych samochodów.

Każdy test przeprowadzany jest w warunkach laboratoryjnych, a przebieg zdarzenia rejestrują kamery oraz masa czujników umieszczonych w samochodzie i manekinach umiejscowionych wewnątrz pojazdu. Następnie wszystkie dane są szczegółowo analizowane i na tej podstawie organizacja Euro NCAP przyznaje odpowiednią liczbę gwiazdek.

Oto podstawowe sprawdziany, którym poddawane są nowe samochody podczas testów zderzeniowych Euro NCAP:

  • Zderzenie czołowe – samochód rozpędzony do 64 km/h uderza w nieruchomą, deformowalną barierę. Przeszkoda nie jest stalowa ani betonowa, ale odkształcalna.

  • Zderzenie boczne – w bok nieruchomego samochodu na wysokości słupka od strony kierowcy uderza z prędkością 50 km/h przeszkoda o szerokości 1500 mm z deformowalnym, wykonanym z aluminium przodem. Centralny punkt uderzenia znajduje się na poziomie biodra 95% kierowców.

  • Zderzenie ze słupem – samochód na wózku jadącym z prędkością 29 km/h uderza bokiem w sztywny słup o średnicy 254 milimetrów.

  • Zderzenie z pieszym – w różne punkty z przodu pojazdu uderza się z prędkością 40 km/h zamocowaną na wysięgniku głową, podudziem i udem manekina.

Aby przekonać się, jak to wygląda w rzeczywistości, obejrzyjcie materiał wideo z testów zderzeniowych Alfy Romeo Giulietty:

Euro NCAP posługuje się 5-stopniową skalą oceny, która wyrażona jest w gwiazdkach; 5 gwiazdek oznacza najlepszy wynik. Do 1999 roku skala była 4-stopniowa, ale po wprowadzeniu testu słupa zmieniły się forma i metodologia oceny oraz sama punktacja. Po uzupełnieniu skali o 5 gwiazdkę początkowo uznawano, że wynik ten jest niemożliwy od osiągnięcia, jednak już w 2002 roku Renault Laguna jako pierwszy samochód został oceniony na piątkę.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że wyniki poszczególnych samochodów są jedynie porównywalne w tej samej kategorii wagowej, ponieważ cięższy samochód z oczywistych względów zapewnia większy poziom bezpieczeństwa biernego w przypadku zderzenia z samochodem lżejszym, czego najlepszym przykładem jest zaprezentowany ostatnio crash test Audi Q7 z Fiatem 500. EuroNCAP przyjmuje, że test czołowego zderzenia dwóch samochodów jest porównywalny, gdy różnica ich mas nie przekracza 150 kg.

Organizacja Euro NCAP na bieżąco testuje samochody, a wszystkie wyniki można znaleźć na oficjalnej stronie organizacji. Zachęcam do sprawdzenia, jak bezpiecznym samochodem jeździcie, i podzielenia się tą informacją w komentarzach.