Droga do gwiazd(ek), czyli o crash testach słów kilka

Crash Test

Crash test – to pojęcie zna chyba każdy. Zapewne nawet widzieliście materiał wideo z takiego testu. Cudacznie oklejone auto z manekinami w środku uderza z określoną prędkością w przeszkodę – tak ogólnie można scharakteryzować crash test. Jeżeli jednak ta wiedza Wam nie wystarcza, to zapraszam do lektury.

Testy zderzeniowe przeprowadzane są w Europie przez organizację Euro NCAP. Jej pełna nazwa brzmi European New Car Assessment Programme, czyli w wolnym tłumaczeniu Europejski Program Oceny Nowych Samochodów. Ta niezależna organizacja na przestrzeni lat wypracowała odpowiednią metodologię testowania, a ocena Euro NCAP w postaci przyznawanych gwiazdek stanowi najbardziej obiektywny wyznacznik bezpieczeństwa biernego nowych samochodów.

Każdy test przeprowadzany jest w warunkach laboratoryjnych, a przebieg zdarzenia rejestrują kamery oraz masa czujników umieszczonych w samochodzie i manekinach umiejscowionych wewnątrz pojazdu. Następnie wszystkie dane są szczegółowo analizowane i na tej podstawie organizacja Euro NCAP przyznaje odpowiednią liczbę gwiazdek.

Oto podstawowe sprawdziany, którym poddawane są nowe samochody podczas testów zderzeniowych Euro NCAP:

  • Zderzenie czołowe – samochód rozpędzony do 64 km/h uderza w nieruchomą, deformowalną barierę. Przeszkoda nie jest stalowa ani betonowa, ale odkształcalna.

Crash Test

  • Zderzenie boczne – w bok nieruchomego samochodu na wysokości słupka od strony kierowcy uderza z prędkością 50 km/h przeszkoda o szerokości 1500 mm z deformowalnym, wykonanym z aluminium przodem. Centralny punkt uderzenia znajduje się na poziomie biodra 95% kierowców.

Crash Test

  • Zderzenie ze słupem – samochód na wózku jadącym z prędkością 29 km/h uderza bokiem w sztywny słup o średnicy 254 milimetrów.

Crash Test

  • Zderzenie z pieszym – w różne punkty z przodu pojazdu uderza się z prędkością 40 km/h zamocowaną na wysięgniku głową, podudziem i udem manekina.

Crash Test

Aby przekonać się, jak to wygląda w rzeczywistości, obejrzyjcie materiał wideo z testów zderzeniowych Alfy Romeo Giulietty:

Euro NCAP posługuje się 5-stopniową skalą oceny, która wyrażona jest w gwiazdkach; 5 gwiazdek oznacza najlepszy wynik. Do 1999 roku skala była 4-stopniowa, ale po wprowadzeniu testu słupa zmieniły się forma i metodologia oceny oraz sama punktacja. Po uzupełnieniu skali o 5 gwiazdkę początkowo uznawano, że wynik ten jest niemożliwy od osiągnięcia, jednak już w 2002 roku Renault Laguna jako pierwszy samochód został oceniony na piątkę.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że wyniki poszczególnych samochodów są jedynie porównywalne w tej samej kategorii wagowej, ponieważ cięższy samochód z oczywistych względów zapewnia większy poziom bezpieczeństwa biernego w przypadku zderzenia z samochodem lżejszym, czego najlepszym przykładem jest zaprezentowany ostatnio crash test Audi Q7 z Fiatem 500. EuroNCAP przyjmuje, że test czołowego zderzenia dwóch samochodów jest porównywalny, gdy różnica ich mas nie przekracza 150 kg.

Organizacja Euro NCAP na bieżąco testuje samochody, a wszystkie wyniki można znaleźć na oficjalnej stronie organizacji. Zachęcam do sprawdzenia, jak bezpiecznym samochodem jeździcie, i podzielenia się tą informacją w komentarzach.

Źródło: Euro NCAP · Dane Auta

7 odpowiedzi na “Droga do gwiazd(ek), czyli o crash testach słów kilka”

  1. Zderzak napisał(a):

    Na filmie zaskoczyło mnie, że przy czołowym zderzeniu otwierają się tylko przednie poduszki powietrzne, a przy uderzeniu bocznym – jedynie boczne kurtyny. Czy tak jest zawsze?
    Przy zderzeniu czołowym widać przecież, że głowa manekina wybiłaby boczne okno – dlaczego więc nie otwierać również kurtyn?

    • Edqaedqw napisał(a):

      poduszki otwierają się w zależności od przeciążeń przy uderzeniu, w instrukcji od mojego Kropka było napisane =)

  2. Zderzak napisał(a):

    Na filmie zaskoczyło mnie, że przy czołowym zderzeniu otwierają się tylko przednie poduszki powietrzne, a przy uderzeniu bocznym – jedynie boczne kurtyny. Czy tak jest zawsze?
    Przy zderzeniu czołowym widać przecież, że głowa manekina wybiłaby boczne okno – dlaczego więc nie otwierać również kurtyn?

    • Edqaedqw napisał(a):

      poduszki otwierają się w zależności od przeciążeń przy uderzeniu, w instrukcji od mojego Kropka było napisane =)

  3. Andrew_77 napisał(a):

    Najlepiej widac po widoku z gory – jak sie auto ODKSZTAŁCA po drugiej stronie niz uderzenie; dla mnie kazde auto po tego typu wypadku powinno od razu jechać na złom bez możliwośći naprawy. Przeszkolić policjantów z drogówki to na miejscu ocenią ze nie tylko zabrać dowód ale i bezwzglednie skasowac. Widzialem na wlasne oczy auto niby niegroznie uderzone w tył a jednym ze skutków była wygięta podloga pod fotelem kierowcy!!! to juz nigdy nie będzie w 100% bezpieczne

  4. Andrew_77 napisał(a):

    Najlepiej widac po widoku z gory – jak sie auto ODKSZTAŁCA po drugiej stronie niz uderzenie; dla mnie kazde auto po tego typu wypadku powinno od razu jechać na złom bez możliwośći naprawy. Przeszkolić policjantów z drogówki to na miejscu ocenią ze nie tylko zabrać dowód ale i bezwzglednie skasowac. Widzialem na wlasne oczy auto niby niegroznie uderzone w tył a jednym ze skutków była wygięta podloga pod fotelem kierowcy!!! to juz nigdy nie będzie w 100% bezpieczne

  5. […] Droga do gwiazd(ek), czyli o crash testach słów kilka $(document).ready(function() { if (_gaq) { _gaq.push(['_trackEvent', 'blo-link-inner', ' link ;, 'Bugatti Veyron – unikalne zdjęcia z crash testu [wideo]', 0]); } }); […]

Tagi: bezpieczeństwo, crash, crash test, crashtest, euro ncap, euroncap, gwiazki, ncap, test zderzeniowy, testy, video, wideo, wypadek, zderzenie boczne, zderzenie czołowe, zderzenie ze słupem