dopuszczalna-masa-calkowita

Podczas zakupu auta kierowcy zwracają uwagę na liczne parametry, takie jak moc silnika, rodzaj paliwa czy wygląd zewnętrzny pojazdu. Jednym z zapomnianych parametrów jest dopuszczalna masa całkowita. Jej wielkość określono w dowodzie rejestracyjnym każdego pojazdu. Czym jest? O tym poniżej.

Czym jest dopuszczalna masa całkowita?

W świetle obowiązujących przepisów DMC samochodu to łączna masa gotowego do drogi pojazdu lub zespołu pojazdów – wraz z masą jego załadunku. DMC jest deklarowana przez władze danego państwa. W zależności od wewnętrznych regulacji prawnych te same pojazdy mogą podlegać innym normom zależnie od kraju, w którym wykonują przewozy. W polskich realiach dopuszczalna masa pojazdu obejmuje ciężar samochodu, ładunku oraz znajdujących się w samochodzie osób.

Dlaczego tak ważna jest DMC?

Każdy pojazd posiada dopuszczalną masę całkowitą. Co stanie się, gdy zostanie przeciążony? Taka sytuacja wpływa negatywnie na komfort prowadzenia pojazdu. Samochód może wolnej reagować, szczególnie podczas skręcania czy hamowania. Przeciążone auto może być tym bardziej niebezpieczne, gdy na drodze dojdzie do sytuacji kolizyjnej. Kierowca nie jest w stanie w odpowiedni sposób zareagować na sytuację na drodze. Kiedy badający przyczyny wypadku udowodni, że liczba pasażerów przekraczała liczbę miejsc wskazaną w dowodzie rejestracyjnym, zniknie szansa na wypłatę odszkodowania bez względu na rozmiar poniesionych szkód. Wówczas ubezpieczenie OC może nie pokryć szkód, jakie powstały w wyniku wypadku.

Jeśli samochód jest przeciążony, zmienia się również ciśnienie w oponach. Kierowca powinien bacznie obserwować ogumienie i skontrolować, czy przeciążenie nie powoduje, że może dojść do pęknięcia opony. Ponadto jazda przeciążonym pojazdem powoduje również inny układ świateł. Przeładowane auto obniża zawieszenie, a strumień światła od reflektorów pada niżej. To niebezpieczna sytuacja, gdyż ogranicza widoczność na drodze. Wedle polskich przepisów dopuszczalny maksymalny nacisk na oś napędową samochodu ciężarowego nie powinien przekraczać 11,5 tony. Przy tym 25% masy całego pojazdu musi spoczywać na osi napędowej.

Walka z przeciążonymi pojazdami

Władze poszczególnych miast regularnie walczą z przeciążonymi pojazdami poprzez odpowiednie regulacje prawne. Niektóre miasta instalują na jezdniach czujniki, które informują, gdy pojazd jest przeciążony. Należy pamiętać, że przeładowane samochody stanowią niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu oraz stanu dróg. Intensywne kontrole pojazdów przynoszą efekty i zmniejszają liczbę przeciążonych samochodów na polskich drogach. Inspekcja Ruchu Drogowego dokłada wszelkich starań, aby na bieżąco kontrolować kierowców i nakładać na nich kary.

Przeładowane auto jest niebezpieczne

Przeładowane bywają nie tylko samochody ciężarowe, transportujące towary, lecz także auta osobowe. Poruszanie się przeładowanym pojazdem jest niebezpieczne i może mieć negatywne konsekwencje. Ponadto jazda przeładowanym samochodem jest niezgodna z prawem, a kierowca może otrzymać mandat karny.

Źródło:

https://netpaka.eu/porady/dmc-naciski-osiowe-dopuszczalne-wymiary-pojazdow-europie