Dodatkowe szkolenia dla nowych kierowców
Dodatkowe szkolenia dla nowych kierowców
2012-09-15 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/dodatkowe-szkolenia-dla-nowych-kierowcow?categoryName=aktualnosci
Zespół AXA
852 284

15 wrzesień 2012

Dodatkowe szkolenia dla nowych kierowców

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

fot. torakietowa.pl

Już 19 stycznia 2013 roku nastąpi zmiana przepisów dotycząca szkolenia kierowców. To efekt wprowadzenia nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami. Nowy egzamin nie będzie jedynym zmartwieniem świeżo upieczonych kierowców.

Najistotniejsza zmiana w przepisach będzie najprawdopodobniej taka, że nowi kierowcy będą musieli wziąć udział w dodatkowym, obowiązkowym szkoleniu w zakresie bezpieczeństwa na drodze. Jeśli zatem młodemu kierowcy uda się zdać egzamin na prawo jazdy i otrzyma upragniony dokument, na tym nie skończą się jego trudy. W okresie od czwartego do ósmego miesiąca od momentu wydania dokumentu prawa jazdy będzie musiał odbyć szkolenie w jednym z Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy.

Nie samo szkolenie i nie sam egzamin będą jednak najtrudniejsze. Pierwsze problemy pojawią się bowiem znacznie wcześniej, kiedy to młodemu kierowcy przyjdzie zapisać się na taki kurs. Zgodnie z projektem przygotowanym przez Ministerstwo Transportu szkolenia mogą odbywać się wyłącznie we wspomnianych Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy, zrzeszonych w Polskim Stowarzyszeniu Motorowym. A tych obecnie jest w Polsce tylko dziewięć i nie zanosi się, aby szybko powstały nowe.

Pierwsze szkolenia będą organizowane już w maju 2013 roku. Koszt jednego szkolenia wynosi 200 zł. Według Dziennika Gazeta Prawna, aby zapewnić młodym kierowcom możliwość odbycia takiego szkolenia w czasie wymaganym przez przepisy, potrzeba co najmniej 40 ośrodków na terenie całego kraju. Ta liczba bierze się z tego, że każdego miesiąca w naszym kraju przybywa ok. 40 tys. nowych kierowców, oraz z czasu, jaki jest potrzebny na przeprowadzenie szkolenia.

I tutaj pojawia się kolejny problem, ponieważ już same przepisy dotyczące przeprowadzania egzaminu są błędnie skonstruowane. Dziennik Gazeta Prawna twierdzi, że zapisy zawarte w nowelizacji są niewykonalne. Według dokumentu w ciągu godziny trzech kierowców ma wykonać 16 przejazdów po śliskiej nawierzchni, zakończonych hamowaniem. Na to potrzeba jednak ok. 20-30 minut więcej. Oprócz tego przepisy mówią, że kursant będzie musiał wykonać hamowanie na śliskim łuku. A wymiary maty poślizgowej, na której miałby być wyprofilowany wspomniany zakręt, określone w dokumencie wynoszą 70 na 7 metrów. Na takim obszarze trudno raczej wyobrazić sobie zakręt.

Co się stanie, jeśli młodemu kierowcy nie uda się odbyć szkolenia? Urzędnicy rozpoczną procedurę cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdem.

W życie wejdzie więc kolejny bezsensowny przepis przygotowany na kolanie. A co Wy sądzicie o nowych zasadach zdawania na prawo jazdy?