mechanik wymieniający oponę

Zmiana opon, a niekiedy całych kół w samochodzie, odbywa się co najmniej dwa razy do roku, kiedy przechodzimy z trybu letniego na zimowy i odwrotnie. Niekiedy zdarza się również, że kupujemy nowe opony i/lub felgi, zostaną uszkodzone (np. po wjechaniu w dziurę w jezdni) bądź chcemy nieco odświeżyć wygląd naszego samochodu. Prawidłowy dobór opony do felgi ma duże znaczenie w kontekście bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Jak dokonać właściwego wyboru? Podpowiadamy, na co zwrócić szczególną uwagę!

Rozmiar koła i opony – jak czytać oznaczenia?

Każda opona ma wytłoczone na swojej powierzchni oznaczenia, dzięki którym możemy odczytać jej parametry. Rozmiar opony to ciąg znaków alfanumerycznych, które należy czytać w następującym kluczu:

  • szerokość opony – odległość między przeciwległymi krawędziami opony podawana w milimetrach;
  • profil opony – obliczany procentowo stosunek wysokości opony do jej szerokości (np. 205/45 to 45% z 205 milimetrów);
  • rodzaj opony – opona radialna lub diagonalna (oznaczenie literą R lub D);
  • rozmiar felgi – jej średnica podawana w calach (np. 15’’), obliczana na podstawie stosunku szerokości felgi do opony;
  • indeksy prędkości oraz nośności – zakresy prędkości i ciężaru, z jakimi dana opona może się bezpiecznie poruszać.

Informacje o tym, ile wynosi średnica koła w danym aucie, znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu. Dodatkowo można je znaleźć na wewnętrznej stronie klapki od wlewu paliwa.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Aby uniknąć komplikacji przy doborze ogumienia, najlepiej stosować modele w rozmiarze, który w danym samochodzie był zamontowany fabrycznie. Jeżeli jednak zdecydujemy się na szersze lub węższe opony, niż zaleca producent pojazdu, musimy przeprowadzić odpowiedni dobór felg do auta. Podobnie, jeśli chcemy zastosować zamienniki opon bez kupowania nowych felg, możemy to zrobić na podstawie dokonanych obliczeń.

Dobór opon do felg – szerokość opony a szerokość felgi

Wiele osób decyduje się na zmianę szerokości opon, aby uzyskać bardziej sportowy wygląd auta. Należy jednak pamiętać, że ten popularny zabieg jest obarczony ograniczeniami w polskim prawie. Koła pojazdu nie mogą wystawać poza jego obrys. Muszą być również zgodne z homologacją nadwozia oraz silnika danego modelu.

Zmiana opon na szersze wiąże się z szeregiem konsekwencji w użytkowaniu pojazdu. Do zalet szerokiego ogumienia zaliczamy:

  • krótszą drogę hamowania,
  • lepszą przyczepność na zakrętach,
  • mniejszą odczuwalność nierówności na drodze (wyjątkiem są opony o dodatkowym niskim profilu).

Z kolei wadami takiego rozwiązania są niewątpliwie:

  • wyższy poziom hałasu wewnątrz pojazdu,
  • większy opór toczenia,
  • zwiększone spalanie,
  • trudniejsza jazda po koleinach.

W internecie dostępne są specjalne kalkulatory, które pomagają w doborze opon do felg oraz felg do opon. Dobrą praktyką jest również zasięgnięcie porady profesjonalistów w tej dziedzinie.

Generalna zasada jest taka, że im szersze zastosujemy ogumienie, tym szerszą obręcz powinniśmy do niego dobrać. Średnica felg i opon musi być natomiast taka sama. Wysokość (profil) ogumienia zmienia się w zależności od wielkości felgi (im niższy profil, tym większa felga). Ten ostatni parametr najbardziej wpływa na walory estetyczne pojazdu – duże obręcze i niskie opony to zestawy, które w dzisiejszych czasach są najchętniej wybierane przez kierowców, którym zależy na jak najlepszym wyglądzie zewnętrznym auta. Inną zaletą takiego rozwiązania jest zwiększenie komfortu prowadzenia pojazdu. Niski profil ma także wpływ na bezpieczeństwo jazdy, ponieważ ogranicza nadsterowność, podczas wchodzenia w zakręty. Dzięki temu maksymalna bezpieczna prędkość takiego manewru jest nieco zmniejszona w porównaniu do opon o wyższym profilu. Nie bez znaczenia jest również fakt, że zestaw złożony z niższego ogumienia i większych felg umożliwia montaż większych tarcz hamulcowych, a także skuteczniejszych zacisków.

Niski profil opony ma też oczywiście swoje wady. Jedną z nich jest mniejsza odporność na tzw. aquaplaning – zjawisko występujące wówczas, gdy nawierzchnia jest mokra lub pokryta błotem. W takich warunkach niskie opony niestety szybciej tracą przyczepność, co może doprowadzić do poślizgu. 

Dlaczego warto pozostać przy oponach o wysokim profilu? To rozwiązanie ma swoje niewątpliwe zalety. Należą do nich m.in. skuteczniejsze tłumienie nierówności na drodze czy też łatwiejsze wyprowadzenie samochodu z gęstego błota lub śnieżnej zaspy. Montaż wyższego ogumienia pomaga również w zachowaniu przyczepności na śliskiej nawierzchni, a w przypadku poślizgu, ułatwia wyprowadzenie z niego pojazdu. Nie bez znaczenia jest również fakt, że wyższy profil opony jest bardziej praktyczny w warunkach miejskich, gdzie parkowanie często odbywa się przy krawężnikach. Największą wadą opon o wysokim profilu jest ich negatywny wpływ na przyczepność pojazdu podczas wchodzenia w zakręty. W praktyce oznacza to, że jazda, aby była bezpieczna, musi być nieco mniej dynamiczna niż w przypadku innego typu ogumienia.

Bezpieczeństwo na drodze to podstawa, aby je osiągnąć, nie wystarczy zdać egzaminu na prawo jazdy czy doskonale orientować się w przepisach kodeksu drogowego. Trzeba również wykupić polisę ubezpieczenia OC, która w Polsce (jak i całej Unii Europejskiej) jest obowiązkowa. Dodatkową ochronę zapewni nam natomiast Autocasco oraz ubezpieczenie NNW samochodu. Jeżeli często przemieszczamy się na długich dystansach, warto rozważyć również zakup ubezpieczenia opon. W awaryjnych sytuacjach zapewnia ono profesjonalną pomoc przy zmianie koła, 24 godziny na dobę, na terenie całej Polski. Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje również odholowanie auta do warsztatu wulkanizacyjnego, jeżeli zmiana koła na miejscu nie jest możliwa.

Dobór felg – stalowe czy aluminiowe?

Felgi stalowe znajdują się na wyposażeniu większości pojazdów codziennego użytku. Są tańsze w zakupie i ewentualnej naprawie niż obręcze ze stopów lekkich. Jeżeli nie przeszkadza nam ich wygląd (zwykle mniej zachęcający niż aluminiowych) lub zwyczajnie przedkładamy względy ekonomiczne nad estetykę, to rozwiązanie będzie dla nas optymalne.

Felgi aluminiowe w ostatnich latach coraz bardziej zyskują na popularności. Do niedawna  były stosowane wyłącznie w pojazdach, które wymagały większych rozmiarów obręczy (np. 18-calowych), jednak obecnie umieszcza się je nawet w niewielkich samochodach miejskich, w celu poprawienia ich zewnętrznego wyglądu.

Zarówno dobór felg aluminiowych, jak i stalowych należy przeprowadzić z uwzględnieniem parametrów danego pojazdu. Aby prawidłowo dobrać opony do felg, możemy skorzystać z kalkulatorów, które są dostępne w internecie. Dobrą wskazówką są również tabele, które wskazują zakresy, w jakich możemy dopasowywać szerokość ogumienia do danych obręczy. Przykładowo:

Zalecana przez producenta szerokość felgi (cale)Dopuszczalny zakres szerokości felgi (cale)Zalecane szerokości opon (milimetry)
4.03.5-4.5135
5.04.5-6.0175
6.05.5-7.0195
7.06.0- 8.0215
8.07.0-9.0235
9.08.5-10.0245-255
10.09.0-11.0275