Do czego jest potrzebne assistance? [wywiad]

Usługa assistance rozwiązuje wiele problemów kierowcy. Fot. AXA Assistance.

Tomáš Mrnka, Sales Director – Member of the Management Board AXA Assistance/AXA Partners CEE odpowiada na pytania Tomasza Czarneckiego.

Tomasz Czarnecki: Usługa assistance jest stosunkowo mało znana „przeciętnemu Kowalskiemu”. Proszę powiedzieć w dużym skrócie o największych korzyściach dla kierowcy i pasażerów.

Tomáš Mrnka: – Assistance to ochrona pojazdu i jego pasażerów podczas podróży. Proszę sobie wyobrazić, że będąc z dala od miejsca zamieszkania, w Polsce lub poza granicami kraju, nagle auto staje na środku drogi. Wtedy zamiast wpaść w panikę lub dokonywać skomplikowanych działań wystarczy skontaktować się z naszym Centrum Alarmowym Assistance czynnym 24 godziny na dobę przez cały rok. Resztę my zrobimy, czyli w przypadku awarii lub wypadku zorganizujemy i pokryjemy koszty naprawy pojazdu na miejscu zdarzenia, a jeśli to nie będzie możliwe – odholujemy samochód do warsztatu, gdzie fachowcy się nim zajmą. Gdyby naprawa wymagała kilku dni, osobom, które przebywały w aucie zapewnimy nocleg w hotelu lub zorganizujemy pojazd zastępczy, aby mogli kontynuować podróż. To tylko kilka przykładów usług organizowanych w ramach assistance. W zależności od zdarzenia albo pakietu, jaki klient posiada, pomagamy również w otwarciu pojazdu, wymianie koła, dostarczeniu paliwa, itp.

Od czego zależy cena assistance?

– Przede wszystkim od zakresu ochrony. Podstawowy assistance jest często sprzedawane w pakiecie z OC i AC, niemniej ogranicza się do pomocy informacyjnej, holowania np. do 100 km czy też naprawy na miejscu. Dlatego też moim zdaniem warto dopłacić i wybrać szerszy zakres ochrony, aby zabezpieczyć kierowcę i pasażerów poprzez dodatkowe usługi np. hotel, samochód zastępczy, powrót do miejsca zamieszkania, kontynuacja podróży.

Ochrona na kilka dni

Ochroną może zostać objęte każde auto, niezależnie od wieku, przebiegu i stanu?

– Każde dopuszczone do ruchu i posiadające ważne badania techniczne. Ograniczenia, z którymi możemy się spotkać, to np. wiek pojazdu.

Załóżmy, że kierowca wykupuje minimalny pakiet assistance lub też w ogóle go nie ma. Czy można w trakcie trwania ubezpieczenia dokupić assistance?

– Assistance w podróży można dokupić w każdym momencie trwania ubezpieczenia. Są dostępne warianty na 7, 15, 30 dni oraz na cały rok.

Na czym polega specyfika assistance podróżnych?

– Daje komfort natychmiastowej pomocy w sytuacji awaryjnej na drodze, będąc daleko od domu. Zaletą assistance podróżnego jest możliwość wykupienia ochrony także na okres krótszy niż rok – 7 dni, 15 dni lub 30 dni. To zatem dobre rozwiązanie podczas wyjazdów weekendowych czy też wakacyjnych.

Kim są państwa mechanicy? Poradzą sobie z każdą marką i modelem?   

– Nasza sieć usługodawców pomaga we wszystkich zdarzeniach na drodze i w czasie podróży samochodem niezależnie od marki i modelu. Zapewnia usługi holowania, naprawy na miejscu zdarzenia, dowóz paliwa, otwarcie samochodu wskutek zatrzaśnięcia kluczyków, odbiór samochodu po naprawie oraz udostępnienie pojazdu zastępczego. W Polsce do dyspozycji jest 1200 pojazdów pomocy drogowej należących do wyselekcjonowanych podmiotów świadczących usługi. Gwarantują średni czas dojazdu w ciągu 30 minut.

Samochód rybaka w wodzie

Mam wrażenie, że do wielu interwencji assistance mogłoby nie dojść, gdyby nie błędy kierowców, poczynione jeszcze przed wyruszeniem w drogę lub podczas jazdy.

– Regularne przeglądy, prewencyjne wymiany części eksploatacyjnych oraz ogólnie rozumiane dbanie o pojazd z pewnością mogłyby zaoszczędzić klientom wielu stresujących sytuacji na drodze.

Proszę podać kilka nietypowych interwencji?

– W marcu ubiegłego roku otrzymaliśmy prośbę o zorganizowanie samochodu zastępczego w związku z kradzieżą pojazdu klienta. Po niedługim czasie do tego samego zgłoszenia otrzymaliśmy zlecenie na poszukiwanie auta na dnie morza, skąd następnie miało zostać wyciągnięte. Dlaczego? Samochód pozostawiono w porcie a użytkownik udał się na połów. Po powrocie środka lokomocji już nie było. Niedługo później samochód odnaleziono na dnie morza, a my organizowaliśmy łódź sonarową, ekipę płetwonurków i dźwig. Pamiętam także sprawę trzech księży, którzy wybrali się na spływ kajakowy do Norwegii. Pojazd uległ tam awarii, a co gorsza na dachu były 3 kajaki. Z pomocą naszego zagranicznego korespondenta zorganizowaliśmy prom, którym przetransportowaliśmy auto i kajaki do Polski, a księżom – z racji tego, że sprawa została do nas zgłoszona w godzinach nocnych – zapewniliśmy nocleg, a następnie powrót do kraju. Możemy powiedzieć, że nasza praca oraz sytuacje, z jakimi mamy do czynienia, są zdecydowanie ciekawe (śmiech).

Wielu kierowców nie wie jak się odbywa procedura wprowadzania pojazdu na lawetę. Prośba o opis jak to wygląda.

– Kierowca ani pasażer nie mogą znajdować się w pojeździe w momencie wprowadzania auta i gdy pojazd jest na lawecie. Użytkownik samochodu po przyjeździe pomocy drogowej na miejsce nic nie musi robić – operator lawety wprowadza auto na platformę. W zależności od sytuacji używany jest dźwig, linka wciągająca na platformę, wrotki i innego rodzaju sprzęt. Klient oczywiście może stać z boku i obserwować całą interwencję.

Tomáš Mrnka. Fot. AXA Assistance.

Samodzielne holowanie

Załóżmy, że kierowca w przypadku awarii chce sobie sam poradzić i poprosi kolegę o holowanie linką holowniczą. Jakie należy się zachować, gdy jesteśmy holowani, jak powinien się zachować prowadzący w holującym samochodzie?

– Holowane pojazdu jest szczegółowo opisane w Kodeksie drogowym, ale postaram się przytoczyć kilka istotnych kwestii. W samochodzie holującym trzeba włączyć światła mijania, żadne z aut nie może mieć uruchomionych świateł awaryjnych. Ponadto, pojazd holowany i sam hol należy specjalnie oznaczyć – trójkąt ostrzegawczy powinien być zamontowany po lewej stronie na zewnątrz pojazdu. Alternatywę dla trójkąta stanowi urządzenie wysyłające żółte sygnały błyskowe, widoczne dla innych uczestników ruchu. Odległość między autami to nie więcej niż trzy metry przy połączeniu sztywnym lub od czterech do sześciu metrów przy połączeniu giętkim. Połączenie należy oznakować na przemian pasami białymi i czerwonymi albo przywiązać do niego chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej. Samochód holujący powinien być w pełni sprawny technicznie, holowany natomiast musi mieć sprawny układ kierowniczy i hamulcowy, chyba że sposób holowania wyklucza użycie tych mechanizmów. Jednak nawet na połączeniu sztywnym, w pojeździe holowanym powinien być sprawny minimum jeden obwód hamulcowy. Jeżeli praca któregokolwiek z tych układów jest uzależniona od pracy silnika, to oczywiście silnik należy mieć uruchomiony podczas holowania. Pamiętajmy także, że pojazdy nie mogą przekraczać prędkości 60 km/h poza terenem zabudowanym i 30 km/h w terenie zabudowanym. Sugeruję jednak, aby przed wyjazdem w podróż zaopatrzyć się w polisę assistance tak, aby w razie zdarzenia na drodze wystarczył jeden telefon do Centrum Alarmowego Assistance.

Tagi: assistance, assistance mini, Assistance w Podróży, AXA Assistance, Centrum Alarmowe Assistance, dokupić assistance, dowóz paliwa, Holowanie, holowanie pojazdu, holowany samochód, kierowca, linka holownicza, naprawa samochodu, OC/AC, odbiór samochodu po naprawie, samochód zastepczy, usługi assistance, zatrzaśnięcie kluczyków