Długi weekend majowy za granicą

PodróżDługi weekend majowy może w tym roku trwać nawet 9 dni. Tak długi okres można wykorzystać na wyjazd wypoczynkowy do innego kraju. Przed podróżą warto poznać podstawowe przepisy obowiązujące w danym państwie, sprawdzić, co należy zrobić w razie stłuczki i czy na danym terytorium trzeba mieć tzw. Zieloną Kartę.

Jeśli komuś uda się wziąć wolne w poniedziałek i wtorek (29 oraz 30 kwietnia), będzie mógł odpoczywać 9 dni. W tym czasie można bez problemu wybrać się na urlop za granicę. Przyjrzyjmy się, jakie podstawowe przepisy obowiązują u naszych najbliższych sąsiadów oraz w krajach Unii Europejskiej, gdzie temperatury mogą być już znaczne wyższe niż w naszej części Europy.

Blisko lub daleko

W Unii Europejskiej obowiązują przepisy Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym. Z postanowień traktatu wynika, że w samochodzie musimy wozić wyposażenie, które jest obowiązkowe w kraju rejestracji. W Polsce takim wyposażeniem jest gaśnica i trójkąt ostrzegawczy.

W wielu innych państwach obowiązkowe wyposażenie jest bogatsze. Należy pamiętać, aby przed wyjazdem zaopatrzyć się w wyposażenie obowiązującego w danym kraju. Pamiętajmy też, że policja bywa mniej pobłażliwa dla kierowców zagranicznych.

Najłatwiej będzie zorganizować urlop w krajach UE, z uwagi na fakt, że większość z nich należy do strefy Schengen (poza Wielką Brytanią, Irlandią, Rumunią i Bułgarią), co pozwala nam uniknąć kontroli na granicach. Do układu przystąpiły również państwa, które nie należą do Unii Europejskiej, a konkretnie Norwegia, Szwajcaria, San Marino, Lichtenstein i Watykan.

Na początek przybliżmy sobie krótko przepisy obowiązujące w kilku krajach unijnych sąsiadujących z Polską, czyli w Niemczech, Czechach i Słowacji.

Niemczech obowiązują następujące ograniczenia prędkości dla pojazdów do 3,5 t:

– teren zabudowany – 50 km/h;
– teren niezabudowany – 100 km/h;
– autostrady i drogi ekspresowe – brak ograniczeń, ale zalecana prędkość maksymalna wynosi 130 km/h.

W Niemczech w skład obowiązkowego wyposażenia wchodzą:

•    trójkąt ostrzegawczy,
•    apteczka i rękawiczki gumowe.

Jazda na światłach mijania nie jest obowiązkowa. Wyjątkiem jest jazda w tunelach lub trudnych warunkach atmosferycznych (mgła, deszcz). Dopuszczalna, możliwa zawartość alkoholu we krwi kierowcy to 0,5  ‰.  Przepis ten nie dotyczy młodych kierowców, którzy mają mniej niż 21 lat i prawo jazdy krócej niż 2 lata – u nich zawartość alkoholu we krwi nie może przekroczyć 0,00 ‰.

U naszych zachodnich sąsiadów nie płaci się za przejazdy trasami szybkiego ruchu. Natomiast, w coraz większej liczbie niemieckich miast wyznaczane są za to tzw. zielone strefy. Wjazd do tych obszarów jest płatny, co ma ograniczyć ruch, a co za tym idzie – emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Żeby poruszać się po zielonej strefie trzeba wykupić winietkę, która kosztuje od 5 do 15 euro. Za jej brak grozi mandat w wysokości 40 euro.

Nie wszystkie pojazdy mają prawo wjechać do strefy. W przypadku samochodów z silnikami benzynowymi ograniczenia dotyczą egzemplarzy wyprodukowanych przed 1.01.1993 r., a w przypadku diesli przed 1.01.1997 r.

Czechach obowiązują następujące ograniczenia prędkości:

– teren zabudowany – 50 km/h;
– teren niezabudowany – 90 km/h;
– autostrady i drogi ekspresowe – 130 km/h (dla motocykli 90 km/h).

Obowiązkowe wyposażenie to:

– trójkąt ostrzegawczy,
– apteczka,
– kamizelka odblaskowa,
– komplet zapasowych żarówek,
– bezpieczniki,
– klucz do kół,
– koło zapasowe (z wyjątkiem aut z zestawem naprawczym lub z oponami umożliwiającymi jazdę po ich przebiciu).

Przez cały rok obowiązuje jazda z włączonymi światłami mijania. Prowadzenie samochodu pod wpływem alkoholu lub narkotyków traktowane jest jako przestępstwo i  karane grzywną.

W Czechach żeby poruszać się po drogach ekspresowych i autostradach, trzeba wykupić winietę. Najtańsza jest 10-dniowa, której koszt to 310 koron czeskich (ok. 50 zł). Za miesięczną trzeba natomiast zapłacić 440 koron (ok. 70 zł), a za roczną 1500 koron (ok. 240 zł).

Czescy policjanci restrykcyjnie podchodzą do przepisów związanych z ograniczeniami prędkości. Już za przekroczenie szybkości o 10 km/h w terenie zabudowanym trzeba zapłacić 1500 koron.

Na Słowacji obowiązują takie same ograniczenia prędkości jak w Czechach, czyli:

– teren zabudowany – 50 km/h;
– teren niezabudowany – 90 km/h;
– drogi szybkiego ruchu – 130 km/h.

W aucie powinny się znajdować:

– trójkąt ostrzegawczy,
– kamizelka odblaskowa (umieszczona w kabinie pojazdu),
– komplet zapasowych żarówek,
– zapasowe bezpieczniki,
– podnośnik samochodowy,
– klucz do demontażu kół samochodowych,
– koło zapasowe (jak w Czechach, z wyjątkiem aut wyposażonych w zestaw naprawczy lub opony typu run-flat),
– linka holownicza,
– apteczka.

Używanie świateł mijania przez 24 godz. przez cały rok jest obowiązkowe. Na Słowacji, podobnie jak w Czechach, we krwi kierowcy nie może być alkoholu (0,00 ‰).  Przepisy zabraniają umieszczania na przedniej szybie urządzeń (np. nawigacji satelitarnej) w miejscach ograniczających widoczność oraz zawieszania ozdób na lusterku wewnętrznym.

Po słowackich trasach szybkiego ruchu można się poruszać legalnie jedynie z winietą. Opłata za 10 dni to 10 euro (ok. 41 zł), za miesiąc – 14 euro (ok. 58 zł), a za rok 50 euro (ok. 207 zł).

Jeżeli jednak tęsknimy za wysokimi temperaturami, możemy się wybrać do krajów śródziemnomorskich. Najczęściej obierane kierunki to m.in. Hiszpania i Grecja. Oba te kraje zostały znacząco dotknięte przez kryzys gospodarczy. Obowiązujące tam niższe ceny mają więc ,przyciągnąć większą liczbę turystów.

Hiszpanii maksymalne prędkości w zależności od typu drogi przedstawiają się następująco:

– teren zabudowany – 50 km/h;
– teren niezabudowany – 90 km/h;
– drogi ekspresowe – 100 km/h;
– autostrady – 120 km/h.

W skład obowiązkowego wyposażenia samochodu wchodzą:

– dwa trójkąty ostrzegawcze (jeden do umieszczania przed, a drugi za pojazdem);
– kamizelka odblaskowa;
– komplet żarówek.

Przepisy dotyczące używania świateł są nieco bardziej skomplikowane. Dopuszczalne jest korzystanie ze świateł pozycyjnych  na oświetlonych drogach jednopasmowych i w terenie zabudowanym. Przy ograniczonej widoczności spowodowanej mgłą, deszczem czy śniegiem trzeba używać świateł przeciwmgielnych. Jeśli auto nie jest w takowe wyposażone, należy włączyć równocześnie światła mijania i pozycyjne. Światła mijania trzeba mieć koniecznie włączone w tunelu.

Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi w Hiszpanii to 0,5 ‰.

Mandaty są bardzo wysokie. Już za przekroczenie prędkości o 10 km/h można dostać karę przekraczającą 300 euro (1240 zł).

W Hiszpanii część dróg jest płatna. Za każdy odcinek uiszcza się osobną opłatę. Ceny wahają się od ok. 2 do ok. 20 euro.

Greckie ograniczenia prędkości są standardowe:

– teren zabudowany – 50 km/h;
– teren niezabudowany – 90 km/h;
– autostrady – 130 km/h.

Nie ma też nic nietypowego w wyposażeniu, które obejmuje:

– trójkąt ostrzegawczy,
– gaśnicę,
– apteczkę.

Dozwolona zawartość alkoholu we krwi to 0,5 ‰. Świateł mijania trzeba obowiązkowo używać w nocy oraz w trudnych warunkach atmosferycznych.

W Grecji za przejazd każdego odcinka autostrady płaci się osobno. Chociaż ceny za poszczególne odcinki tras nie są wysokie i zazwyczaj wynoszą 2-3 euro, to za przejazd całej autostrady możemy zapłacić nawet ponad 30 euro.

Zielona karta

Jeśli wybieramy się za granicę, warto sprawdzić przed wyjazdem, czy nie będzie nam potrzebna tzw. Zielona Karta. Jest to Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy potwierdzający, że jego posiadacz objęty jest ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w kraju, do którego zamierzamy się wybrać. Zielona Karta jest obowiązkowa wyłącznie w krajach należących do tzw. Systemu Zielonej Karty.

Zielona Karta wymagana jest w Albanii, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Iranu, Izraela, Macedonii, Maroko, Mołdawii, Rosji, Czarnogóry, Tunezji, Turcji i Ukrainy.

Kolizja lub wypadek za granicą

W przypadku kolizji lub wypadku za granicą, zwłaszcza gdy to my jesteśmy poszkodowani, należy spisać:

•    numer rejestracyjny i markę drugiego pojazdu;
•    kraj rejestracji pojazdu sprawcy;
•    numer polisy ubezpieczeniowej, jej okres ważności i nazwę towarzystwa, w którym ubezpieczony jest drugi pojazd;
•    dane kierowcy (imię i nazwisko, adres).

Jeżeli pojazd sprawcy zarejestrowany jest w kraju należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG – kraje należące do UE oraz Islandia, Lichtenstein i Norwegia) lub Szwajcarii, należy wezwać policję lub spisać wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym (WOZD) . Szkodę zgłaszamy w takim przypadku bezpośrednio do towarzystwa ubezpieczeń, w którym jest ubezpieczony sprawca lub do reprezentanta do spraw roszczeń zagranicznego towarzystwa ubezpieczeń w Polsce.

Dodatkowo, jeśli do zdarzenia dojdzie w kraju, w którym wymagana jest Zielona Karta, a drugi kierowca ją ma, zanotujmy również jej numer. Jeśli nie chcemy wzywać policji, koniecznie spiszmy oświadczenie o okolicznościach zdarzenia.

Zdarzenie z udziałem pojazdu zarejestrowanego w kraju spoza EOG, którego kierujący ma Zieloną Kartę, wymaga zgłoszenia do Biura Narodowego kraju zdarzenia, którego adres znajduje się na odwrocie Certyfikatu Zielonej Karty. Biuro Narodowe, to organizacja ubezpieczycieli prowadzących w danym kraju działalność w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Jeżeli sprawcą zdarzenia okaże się kierowca pojazdu na polskich tablicach, sprawę możemy zgłosić po powrocie do kraju do towarzystwa, w którym jest ubezpieczony.

Jeżeli znamy nazwę towarzystwa ubezpieczeń, z którym sprawca zawarł umowę ubezpieczenia OC oraz kraj rejestracji pojazdu, możemy ustalić reprezentanta do spraw roszczeń zagranicznego towarzystwa ubezpieczeń w Polsce za pośrednictwem Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

W sytuacji, gdy zdarzenie miało miejsce z pojazdem zarejestrowanym na terenie kraju (spoza EOG), w którym przebywamy.  W takiej sytuacji należy wezwać policję lub spisać wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym a szkodę zgłosić bezpośrednio do ubezpieczyciela sprawcy.

Warto dodać, że posiadacz pojazdu mechanicznego zarejestrowanego poza krajami EOG i Szwajcarii wjeżdżając do jednego z tych krajów i nie posiadając ważnego certyfikatu Zielonej Karty jest obowiązany przed przekroczeniem granicy zawrzeć umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – tzw. ubezpieczenie graniczne.

W AXA DIRECT  Zieloną Kartę można otrzymać bez dodatkowej opłaty w ramach Pakietu OC lub Pakietu OC+AC.

Jedna odpowiedź do “Długi weekend majowy za granicą”

  1. MotoCentrum napisał(a):

    Po co za granicę? Wszystko wskazuje na to, że w Polsce będzie świetna pogoda 🙂

Tagi: Czechy, długi weekend majowy, EOG, Grecja, hiszpania, majówka, Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy, niemcy, Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, przepisy na Słowacji, przepisy w Czechach, przepisy w Grecji, przepisy w Hiszpanii, przepisy w Niemczech, przepisy za granicą, Schengen, Strefa Schengen, System Zielonej Karty, Słowacja, weekend majowy, wozd, wyjazd za granicę, wyjazd zagraniczny, zagraniczne przepisy drogowe, zielona karta