kobieta wskazuje na zepsuty silnik

Jeżdżąc samochodem, warto co jakiś czas spojrzeć na deskę rozdzielczą i sprawdzić, czy wszystkie kontrolki gasną w odpowiednim czasie. Uważni kierowcy powinni również pamiętać o kontrolowaniu temperatury silnika. Gdy wskazówka znajduje się na środku skali, z reguły nie ma powodu do obaw. Z samochodem warto udać się do mechanika zarówno wtedy, gdy silnik nie nagrzewa się do 900C, jak i wówczas, kiedy po przejechaniu krótkiego odcinka, wskaźnik temperatury zbliża się do czerwonego pola. Jaka temperatura pracy silnika jest optymalna? Co zrobić, gdy auto grzeje się na postoju? Sprawdź w naszym poradniku!

Silnik się przegrzewa? Nie bagatelizuj tego problemu!

Nadmierne grzanie się silnika to problem, którego nie warto bagatelizować. Jeśli jednostka napędowa regularnie się przegrzewa, może dojść do awarii głowicy, zerwania paska rozrządu czy uszkodzenia układu korbowo-tłokowego. Każda z tych usterek może okazać się dotkliwa dla portfela kierowcy.

Grzanie się silnika to efekt zbyt wysokiej temperatury płynu chłodniczego. Ta z kolei może wynikać np. z uszkodzenia uszczelki montowanej pomiędzy głowicą i blokiem jednostki napędowej. Inną przyczyną tego, że auto grzeje się na postoju, może być zbyt niski poziom płynu chłodniczego lub też jego wyciek z układu chłodzącego. Problem z przegrzewaniem się silnika niekiedy jest także następstwem uszkodzenia wentylatora. Aby to zdiagnozować, należy sprawdzić, czy bezpiecznik odpowiedzialny za obwód zasilania wentylatora nie jest przepalony.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Dlaczego silnik nie nagrzewa się do 900C?

Przegrzewający się silnik to nie jest jedyny problem. Do mechanika warto udać się także wtedy, gdy jednostka napędowa w samochodzie nie osiąga optymalnej temperatury. Jeśli silnik długo się nagrzewa, temperatura oleju jest zbyt niska, by zapewnić odpowiednie smarowanie. W efekcie wzrasta zużycie paliwa, a w silniku gromadzi się nadmiar nagaru, który zatyka drożność układu doprowadzającego paliwo. To z kolei może prowadzić do problemów z zapłonem. Warto pamiętać także o tym, że jeżeli silnik pracuje w zbyt niskiej temperaturze, poszczególne elementy mogą zużywać się szybciej. Zwiększa się również emisja spalin, zaś w samochodach z silnikami diesla, filtr DPF może się szybciej zatykać.

Przyczyną tego, że silnik nie nagrzewa się do temperatury 900C, jest nieprawidłowa praca układu chłodzenia. Ten problem najczęściej wynika z usterki termostatu, który odpowiada za regulowanie temperatury płynu chłodniczego. Problem może także leżeć po stronie jednego z czujników. Co z kolei zrobić w sytuacji, gdy raz silnik długo się nagrzewa, a innym razem zbyt szybko osiąga wysoką temperaturę? Najprawdopodobniej winę za taki stan rzeczy ponosi uszkodzona pompa wody, którą należy jak najszybciej wymienić. Nie bagatelizuj tego problemu. Zablokowanie pompy może doprowadzić do zerwania paska rozrządu i poważnego uszkodzenia jednostki napędowej!

Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzewa?

Jeśli pod maską naszego auta pracuje silnik wolnossący, trzeba jak najszybciej zjechać na pobocze lub najbliższy parking i wyłączyć jednostkę napędową. Jeżeli zaś w samochodzie znajduje się motor turbodoładowany, przed wyłączeniem silnika należy chwilę odczekać, żeby nie zniszczyć turbosprężarki. Natychmiastowe zgaszenie takiego silnika powoduje, że do turbosprężarki nie jest już dostarczany olej, a łopatki wirnika jeszcze się obracają, powoli się zacierając.

Autem z przegrzewającym się silnikiem nie należy kontynuować jazdy. Jeżeli Twoja polisa OC obejmuje wsparcie Assistance, skorzystaj z pomocy ubezpieczyciela. W przeciwnym razie nie pozostaje Ci nic innego, jak tylko wezwać pomoc drogową.

Co zrobić, jeśli nie można się zatrzymać? W takim przypadku jedynym wyjściem jest ustawienie maksymalnej temperatury grzania oraz włączenie dmuchawy na najwyższe obroty. Takie działanie powinno umożliwić wyrównanie bilansu cieplnego silnika i nieco go ochłodzić. To rozwiązanie jest jednak jedynie doraźnym zabezpieczeniem.

Kiedy już uda się wyłączyć silnik, należy najpierw sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Nie wolno pod żadnym pozorem odkręcać korka wlewu tego płynu do czasu jego wystygnięcia. W przeciwnym razie możesz się dotkliwie poparzyć. Gdy stwierdzisz, że poziom płynu chłodniczego jest zbyt niski, uzupełnij go takim samym płynem lub wodą destylowaną. 

Nie należy do zbiornika płynu chłodniczego dolewać zwykłej wody z kranu, ponieważ może to prowadzić do odkładania się w chłodnicy kamienia. To z kolei prosta droga do kolejnych problemów z właściwym działaniem układu chłodzenia. Po uzupełnieniu płynu dla pewności powinno się regularnie badać jego poziom. Jeśli taki zabieg nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, najlepiej zlecić znalezienie awarii profesjonalnemu serwisowi.