Dlaczego opony zimowe są ważne?
Dlaczego opony zimowe są ważne?
2014-11-05 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/dlaczego-opony-zimowe-sa-wazne?categoryName=bezpieczenstwo
Zespół AXA
852 284

5 listopad 2014

Dlaczego opony zimowe są ważne?

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Opony zimowe, których jeszcze 30 lat temu praktycznie nikt nie stosował, są dziś w powszechnym użyciu i mało kto nie decyduje się na ich założenie w okresie zimowym. Niestety często bywa tak, że zakładamy je dopiero wtedy, gdy spadnie pierwszy śnieg lub wpadniemy w pierwszy poślizg. Często zdecydowanie za późno.

Opony zimowe powinno się zakładać wtedy, gdy średnie dobowe temperatury przez kilka dni z rzędu będą się utrzymywać na poziomie poniżej 7 stopni Celsjusza. Dlaczego akurat przy tej temperaturze? Po pierwsze, jest to już stosunkowo niska temperatura, o czym dowiemy się za chwilę. Po drugie, jeśli średnia dobowa to 7 stopni i choć w dzień będzie w miarę ciepło, to o świcie lub wieczorem może wynosić około zera.

Opony dziś dzielą się na:

  • letnie,
  • zimowe,
  • wielosezonowe.

Najczęściej stosujemy letnie i zimowe. Oba rodzaje  są wykonane z mieszanki gumowej, ale składającej się z zupełnie innych składników . Letnie opony muszą być odporne na wysokie temperatury, czyli mieszanka powinna się zachowywać dobrze nawet przy temperaturze 100 stopni Celsjusza. Rozgrzany asfalt i duża prędkość powodują, że letnie opony są projektowane pod kątem wysokich temperatur, a to z kolei pociąga za sobą konsekwencje przy niskich. Już przy temperaturze otoczenia poniżej 10 stopni Celsjusza mieszanka letnia znacznie twardnieje i wraz ze spadkiem temperatury zjawisko to drastycznie się pogłębia. Przy temperaturach bliskich zera opona letnie jest bardzo twarda. Przez to nie tylko tracimy na komforcie, ale też na przyczepności. Opona nie jest już tak elastyczna i nie dopasowuje się do powierzchni drogi. W takich warunkach lepiej zachowuje się mieszanka zimowa.

Zimowa opona wykonana jest z innej mieszanki, która jest ogólnie miękka, a przy bardzo niskich temperaturach wciąż zachowuje znaczną elastyczność. Oczywiście przekłada się to na właściwości jezdne. Elastyczność opony jest kluczowa dla takich sytuacji jak gwałtowny skręt czy hamowanie. Zimowa opona zapewnia porównywalną do letnich przyczepność na suchym asfalcie, jeśli temperatury są ujemne, choć nie zawsze i niekoniecznie podczas hamowania. Jednak prawdziwa przewaga opon zimowych występuje w typowo zimowych warunkach.

W zimie często drogi są odśnieżane, a na ich powierzchni tworzy się tzw. breja, czyli mieszanka wody i śniegu. Tu opony letnie całkowicie polegną, ponieważ mają płytszy bieżnik nieprzystosowany do odprowadzania brei na zewnątrz. Co prawda, lepiej od zimówek odprowadzają wodę, ale kawałki śniegu są dla nich jak warstwa lodu. Tymczasem ostra rzeźba bieżnika zimowego potrafi taki śnieg rozbić i wyrzucić na zewnątrz lub schować w swoich licznych rowkach.

Jeszcze gorzej jest na warstwie śniegu. Tu letnia opona zachowuje się tak, jakby kompletnie nie miała przyczepności. Po prostu nie ma czym złapać śnieżnego podłoża. W oponie zimowej w warstwie bieżnika występują dodatkowo drobne nacięcia, tzw. lamele. Jest to w pewnym sensie mikrobieżnik, który jak pazury wczepia się w śnieg zapewniając nieporównywalnie lepszą przyczepność od opon letnich. To swego rodzaju bieżnik w bieżniku. O tym, jak duże mogą być różnice między oponami letnimi a zimowymi w zimowych warunkach, przekonacie się w następnym artykule na temat opon zimowych.

O tym jak opony wpływają na bezpieczeństwo jazdy przeczytacie w naszym wcześniejszym artykule: Jak stan opon wpływa na bezpieczeństwo?