Dlaczego na początku jazdy należy dobrze rozgrzać silnik i jak to zrobić?
Dlaczego na początku jazdy należy dobrze rozgrzać silnik i jak to zrobić?
2017-01-24 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/dlaczego-na-poczatku-jazdy-nalezy-dobrze-rozgrzac-silnik-i-jak-to-zrobic?categoryName=twoj-samochod
Zespół AXA
852 284

24 styczeń 2017

Dlaczego na początku jazdy należy dobrze rozgrzać silnik i jak to zrobić?

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Jazda z nierozgrzanym silnikiem to problem, który dotyczy wszystkich kierowców, szczególnie w okresie zimowym. Czym to grozi i jak uniknąć potencjalnych kłopotów?

Silnik zimny, to silnik zagrożony i stanowiący zagrożenie. Brzmi dziwnie? Być może, ale tak właśnie jest. Jednostka napędowa pracująca na zimno jest zagrożona przez złe smarowanie. Można wręcz powiedzieć, że początkowo niemal go nie ma. Gdy na dworze jest ujemna temperatura, olej silnikowy jest bardzo gęsty. Jest on jedynie lepką mazią, która nie nadaje się do redukcji tarcia między ciasno spasowanymi elementami jednostki napędowej.

By lepiej zrozumieć z jak poważnym problemem mamy do czynienia, wystarczy sprawdzić jak różni się jego gęstość, gdy między palcami rozetrzemy olej lekko podgrzany, a taki, który stał na mrozie przez całą noc. Różnica będzie duża, wyraźne wyczuwalna.

Złe smarowanie jednostki napędowej skraca jej żywotność, dlatego im szybciej rozgrzejemy silnik do optymalnej temperatury pracy, tym lepiej. Jest jednak pewien haczyk, o którym za chwilę.

Drugi problem to zagrożenie, jakie nierozgrzany silnik stanowi dla środowiska. Gdy motor pracuje na zimno, wydziela do atmosfery najwięcej substancji szkodliwych. To właśnie dlatego ostatnie lata przyniosły falę jednostek downsizingowych, w tym stanowiący tu szczególnie interesujący przykład – silniki EcoBoost Forda.

Wyżej wspomniane motory nie mają lekkiej, aluminiowej konstrukcji. Producent uznał, że paliwo, które zaoszczędzimy przez redukcję masy silnika, nie da nam takich korzyści, jak mniejsza szkodliwość, uzyskana dzięki stalowej konstrukcji, która znacznie szybciej osiągnie temperaturę roboczą.

Wiemy już dlaczego silnik powinien być rozgrzany przed jazdą. Teraz wróćmy do wspomnianego haczyka. Problemem, z którym musi poradzić sobie kierowca, to rozsądne rozgrzanie jednostki napędowej. Wielu kierowców popełnia błąd i jeszcze długo przed jazdą odpala samochód, by ten się rozgrzał na postoju. Dopiero po kilku minutach wsiadają i ruszają. To bardzo duży błąd.

Po pierwsze jest to niedopuszczone przez przepisy i grozi mandatem. Nie wolno stać zaparkowanym autem dłużej niż minutę z włączonym silnikiem w terenie zabudowanym. Jest to związane nie tylko z emisją spalin, ale i hałasem. Grozi za to mandat w wysokości 100 zł. Jest to regulowane art. 60 ust. 2 pkt. 3 ustawy o ruchu drogowym.

Po drugie – rozgrzewanie auta na postoju nie jest optymalne. Odbywa się ono bowiem dłużej niż w trakcie jazdy. Przez to motor przez większy czas pracuje w niewłaściwych warunkach, bez odpowiedniego smarowania. Dlatego prawidłowym rozwiązaniem jest ruszenie od razu po uruchomieniu silnika. Nie wolno jednak rozpędzać się zbyt dynamicznie, żeby jednostka nie pracowała pod zbyt dużym obciążeniem. Należy rozpędzać auto łagodnie i zachować największą możliwą płynność jazdy. Wtedy silnik rozgrzeje się szybciej, ale bez nadmiernego wysilenia.

Te proste zasady sprawią, że Wasze auto będzie bardziej przyjazne środowisku, jego silnik wytrzyma więcej kilometrów, a z portfeli nie ubędzie Wam pieniędzy na mandaty.