Czym jeździli Polacy w czasach PRL? [galeria]

FSO Polonez

Czytelnicy, którzy żyli w czasach PRL, wiedzą, że o własne auto było wówczas niezwykle trudno. Oferta na rynku była bardzo uboga, a żeby stać się właścicielem zachodniej konstrukcji, trzeba było mieć albo związki z władzą, albo być tzw. badylarzem.

Fiat 125p

Fiat 126p

FSO Syrena 104 (Źródło: new.lowrider.pl)

FSO Warszawa 203 (Źródło: fsowarszawa.eu)

Skoda 100

Zastava 1100

Trabant 601 (Źródło:blog.motosound.de)

Wartburg 353

Volkswagen Beetle

Które z tych aut lubicie najbardziej? Mieliście okazję przejechać się choć jednym z nich? Jeśli tak, to jak wspominacie tę przejażdżkę?

51 odpowiedzi na “Czym jeździli Polacy w czasach PRL? [galeria]”

  1. Marcin napisał(a):

    Fiat126p … to były czasy … ciasno i niewygodnie 🙂

  2. Marcin napisał(a):

    Fiat126p … to były czasy … ciasno i niewygodnie 🙂

  3. Mazur napisał(a):

    Myślę, że brakuje tu Łady 2101,2103,2105,2107 albo Nivy

  4. Mazur napisał(a):

    Myślę, że brakuje tu Łady 2101,2103,2105,2107 albo Nivy

  5. Agent_Cyjny napisał(a):

    Jak im się udało kupić to jeździli.

  6. Makjuzer napisał(a):

    Głównie chyba niemieckimi produktami sprowadzonymi z bratniego NRD.

  7. Agent_Cyjny napisał(a):

    Jak im się udało kupić to jeździli.

  8. Makjuzer napisał(a):

    Głównie chyba niemieckimi produktami sprowadzonymi z bratniego NRD.

  9. Astat napisał(a):

    Mój dziadek miał identyczną Zastave 1100 , świetny samochód 🙂

  10. Astat napisał(a):

    Mój dziadek miał identyczną Zastave 1100 , świetny samochód 🙂

  11. Paweł napisał(a):

    Brakuje Zaporożca (silnik V4) i motocykli, mało kto łapał się na bony na auto.

  12. Paweł napisał(a):

    Brakuje Zaporożca (silnik V4) i motocykli, mało kto łapał się na bony na auto.

  13. Squad napisał(a):

    A ja jeździłem Wigry IV a mój ojciec Flamingiem

  14. Squad napisał(a):

    A ja jeździłem Wigry IV a mój ojciec Flamingiem

  15. Marek napisał(a):

    Jeździli autobusami i pociągami.

  16. Marek napisał(a):

    Jeździli autobusami i pociągami.

  17. Synek ze Śląska napisał(a):

    skoda Octavia od pierwszej trasy na porodówkę w 1973r
    jako pasażer w 126p (z plakietką Licencja Fiat) od 1976r
    skoda 105s od 1983r ( pięcioletnia używka w rozliczeniu poszedł Fiat)
    od 1991 prawko na powyższą skodę
    od 2001 126 w wersji EI (stoi jeszcze w garażu)
    od 2005 już jest lepiej bo nowe FFII, 2008 FFII, 2011 C5 ale na to musiałem się uczyć inni śmigali VW I i II a ja bus/pociąg i nogi – chyba warto było, nikt mi nic nie dał

  18. Synek ze Śląska napisał(a):

    skoda Octavia od pierwszej trasy na porodówkę w 1973r
    jako pasażer w 126p (z plakietką Licencja Fiat) od 1976r
    skoda 105s od 1983r ( pięcioletnia używka w rozliczeniu poszedł Fiat)
    od 1991 prawko na powyższą skodę
    od 2001 126 w wersji EI (stoi jeszcze w garażu)
    od 2005 już jest lepiej bo nowe FFII, 2008 FFII, 2011 C5 ale na to musiałem się uczyć inni śmigali VW I i II a ja bus/pociąg i nogi – chyba warto było, nikt mi nic nie dał

  19. Synek ze Śląska napisał(a):

    aaa dodam jeszcze, że w sumie to miałem okazję przejechać głównie jako pasażer wszystkimi tymi samochodami – tak to sobie przypomniałem 🙂
    polonez początek 80′ – wujek
    125 – chrzestny
    126 – ojciec
    Syrena (łapacz gęsi) – sąsiad
    Warszawa – taxi
    Skoda 100 – sąsiad
    Zastawa – sąsiad
    Trabant Kombi – nauczyciel ZPT
    Wartburg – sąsiad
    VW – ksiądz he he he

    pozdrawiam!
    fajne wspomnienia, ludzie jakoś tak chętniej podrzucali po drodze…

  20. Synek ze Śląska napisał(a):

    aaa dodam jeszcze, że w sumie to miałem okazję przejechać głównie jako pasażer wszystkimi tymi samochodami – tak to sobie przypomniałem 🙂
    polonez początek 80′ – wujek
    125 – chrzestny
    126 – ojciec
    Syrena (łapacz gęsi) – sąsiad
    Warszawa – taxi
    Skoda 100 – sąsiad
    Zastawa – sąsiad
    Trabant Kombi – nauczyciel ZPT
    Wartburg – sąsiad
    VW – ksiądz he he he

    pozdrawiam!
    fajne wspomnienia, ludzie jakoś tak chętniej podrzucali po drodze…

  21. Andrzej napisał(a):

    Miałem Trabiego, jeżdziłem 5 lat bezawaryjnie, to były czasy!

  22. Andrzej napisał(a):

    Miałem Trabiego, jeżdziłem 5 lat bezawaryjnie, to były czasy!

  23. Michu1035 napisał(a):

    skoda 105 była bardziej popularna niż skoda 100

  24. Michu1035 napisał(a):

    skoda 105 była bardziej popularna niż skoda 100

  25. Mrcheetach napisał(a):

    puki co nie ma bardziej niezawodnego samochodu niż słynny maluch, i raczej długo nie bedzie

  26. Mrcheetach napisał(a):

    puki co nie ma bardziej niezawodnego samochodu niż słynny maluch, i raczej długo nie bedzie

  27. Szymon Witkowski napisał(a):

    Heh, Polonezów w rodzinie to było całe multum 🙂 Ostatnie egzemplarze odziedziczył kuzyn, z którym lataliśmy Polonezem po leśnych drogach. Latem na tyle siedziały koła od malucha (który swojego czasu po zabawach z zapłonem wyzionął w końcu ducha) założone na odwrót 😉 Zimą mieliśmy jeszcze UAZa do wyciągania Poldka z rowów. Któregoś razu w końcu skończył na drzewie – nic poważnego, ale to był jego koniec.
    Zastava z kolei spaliła się moim rodzicom.
    A Wartburdżini po dziś dzień jeszcze stoi u wuja, ale już za kierownicę chyba nie siada.

  28. Szymon Witkowski napisał(a):

    Heh, Polonezów w rodzinie to było całe multum 🙂 Ostatnie egzemplarze odziedziczył kuzyn, z którym lataliśmy Polonezem po leśnych drogach. Latem na tyle siedziały koła od malucha (który swojego czasu po zabawach z zapłonem wyzionął w końcu ducha) założone na odwrót 😉 Zimą mieliśmy jeszcze UAZa do wyciągania Poldka z rowów. Któregoś razu w końcu skończył na drzewie – nic poważnego, ale to był jego koniec.
    Zastava z kolei spaliła się moim rodzicom.
    A Wartburdżini po dziś dzień jeszcze stoi u wuja, ale już za kierownicę chyba nie siada.

  29. arcz napisał(a):

    na zdjęciach jest Syrena 105, a nie tak jak w podpisie 104.

    • Ss Soszynskiss napisał(a):

      w syrenie 104 drzwi wyrywało w czasie jazdy kiedy się otworzyły 😉

  30. arcz napisał(a):

    na zdjęciach jest Syrena 105, a nie tak jak w podpisie 104.

    • Ss Soszynskiss napisał(a):

      w syrenie 104 drzwi wyrywało w czasie jazdy kiedy się otworzyły 😉

  31. Mateusz Novik napisał(a):

    A ja w za 2 tygodnie jadę na złombol do grecji moim poldkiem borewiczem razem z 200 inymi autami z epoki PRL 😉

  32. Mateusz Novik napisał(a):

    A ja w za 2 tygodnie jadę na złombol do grecji moim poldkiem borewiczem razem z 200 inymi autami z epoki PRL 😉

  33. 1234 napisał(a):

    A Zaporożec

  34. 1234 napisał(a):

    A Zaporożec

  35. WWW.VEGE.BO.PL napisał(a):

    A mają lpg? Byłoby taniej:)! nawet jeśli spali 10-12 l lpg/100 km:) rakotwórcze diesle kupują kradnący paliwo? uczciwi jeżdżą na ekologicznym autogazie lpg! co z tego że diesel spali nawet (w fabrycznych testach) 4 litry na 100 km, 4 x 6 zł= 24 zł, (a faktycznie pali 6-8-10 l na 100 km x 6 zł= 36 – 60 zł) każde starsze auto na gaz lpg palące po 10 l lpg na 100 km, 10 x 3 zł= 30 zł jest nawet tańsze, nie wspominając o wyższych kosztach zakupu i koszmarnych cenach napraw i awaryjności diesli oraz ze np. w Niemczech rakotwórcze diesle maja zakaz wjazdy do centrów miast a auta na gaz lpg są uznawane są ekologiczne bo wydzielają 10% zanieczyszczeń a koszt naprawy diesla? po złym zatankowaniu auta benzynowego wystarczy spuścić paliwo, w dieslu naprawy idą w tysiące zł, psują się wysilone sprzęgła, koła dwumasowe, turbiny vw garbus Hitlera/ Porscha miał palić 10l/100km od 70 lat monopol ropy pilnuje by to się nie zmieniło =10l/100 km po mieście realnie =norma!

    najciekawsze jest ze już od kilku lat wnioskuje by np. służbowe auta urzędów/ autobusy /samochody policji jeździły na autogaz lpg/ cng = taniej o 50% i chroni się środowisko są instalacje firmowe wiec nie traci się gwarancji i ciągle jest opór instalacja gazowa jest tańsza niż np. klimatyzacja i szybko się zwraca i zarabia wobec dużych przebiegów czyżby kradli na lewo paliwo do swoich prywatnych samochodów ? autogazu/ cng ukraść się nie da tak jak benzyny czy ropy do prywatnych samochodów ? skoro nie chcą oszczędzać naszych pieniędzy z podatków musi być jakiś powód – jak nie wiadomo o co chodzi =chodzi o pieniądze? prędzej zamówią klimatyzacje niż instalację gazową, nie mają pieniędzy na długopisy (policjanci kupują je za własne pieniądze) ale przepłacają za benzynę zamiast jeździć na tańszym gazie(szastając naszymi, podatników pieniędzmi).

    np. tylko ok. 7% policyjnych samochodów ma instalacje gazowe, bo ” brakuje pieniędzy ” na montaż instalacji gazowych wydają więc krocie na benzynę zamiast oszczędzić 50% jeżdżąc na autogazie i skarżą się ze brakuje pieniędzy na papier i długopisy (zbiornik na gaz trudniej uszkodzić niż na benzynę wiec nie chodzi o też bezpieczeństwo) lpg to redukcja co2,no,i rakotwórczych węglowodorów nawet o 80% w stosunku do benzyny- dlatego inne rządy popierają lpg, a także jeszcze bardziej ekologiczny cng. w Polsce największy postęp w ekologii to liczniki na wodę, ciepło i lpg w samochodach…oraz kryzys ekonomiczny, który doprowadził do upadku przestarzałych, energochłonnych i nieekonomicznych zakładów.

  36. WWW.VEGE.BO.PL napisał(a):

    A mają lpg? Byłoby taniej:)! nawet jeśli spali 10-12 l lpg/100 km:) rakotwórcze diesle kupują kradnący paliwo? uczciwi jeżdżą na ekologicznym autogazie lpg! co z tego że diesel spali nawet (w fabrycznych testach) 4 litry na 100 km, 4 x 6 zł= 24 zł, (a faktycznie pali 6-8-10 l na 100 km x 6 zł= 36 – 60 zł) każde starsze auto na gaz lpg palące po 10 l lpg na 100 km, 10 x 3 zł= 30 zł jest nawet tańsze, nie wspominając o wyższych kosztach zakupu i koszmarnych cenach napraw i awaryjności diesli oraz ze np. w Niemczech rakotwórcze diesle maja zakaz wjazdy do centrów miast a auta na gaz lpg są uznawane są ekologiczne bo wydzielają 10% zanieczyszczeń a koszt naprawy diesla? po złym zatankowaniu auta benzynowego wystarczy spuścić paliwo, w dieslu naprawy idą w tysiące zł, psują się wysilone sprzęgła, koła dwumasowe, turbiny vw garbus Hitlera/ Porscha miał palić 10l/100km od 70 lat monopol ropy pilnuje by to się nie zmieniło =10l/100 km po mieście realnie =norma!

    najciekawsze jest ze już od kilku lat wnioskuje by np. służbowe auta urzędów/ autobusy /samochody policji jeździły na autogaz lpg/ cng = taniej o 50% i chroni się środowisko są instalacje firmowe wiec nie traci się gwarancji i ciągle jest opór instalacja gazowa jest tańsza niż np. klimatyzacja i szybko się zwraca i zarabia wobec dużych przebiegów czyżby kradli na lewo paliwo do swoich prywatnych samochodów ? autogazu/ cng ukraść się nie da tak jak benzyny czy ropy do prywatnych samochodów ? skoro nie chcą oszczędzać naszych pieniędzy z podatków musi być jakiś powód – jak nie wiadomo o co chodzi =chodzi o pieniądze? prędzej zamówią klimatyzacje niż instalację gazową, nie mają pieniędzy na długopisy (policjanci kupują je za własne pieniądze) ale przepłacają za benzynę zamiast jeździć na tańszym gazie(szastając naszymi, podatników pieniędzmi).

    np. tylko ok. 7% policyjnych samochodów ma instalacje gazowe, bo ” brakuje pieniędzy ” na montaż instalacji gazowych wydają więc krocie na benzynę zamiast oszczędzić 50% jeżdżąc na autogazie i skarżą się ze brakuje pieniędzy na papier i długopisy (zbiornik na gaz trudniej uszkodzić niż na benzynę wiec nie chodzi o też bezpieczeństwo) lpg to redukcja co2,no,i rakotwórczych węglowodorów nawet o 80% w stosunku do benzyny- dlatego inne rządy popierają lpg, a także jeszcze bardziej ekologiczny cng. w Polsce największy postęp w ekologii to liczniki na wodę, ciepło i lpg w samochodach…oraz kryzys ekonomiczny, który doprowadził do upadku przestarzałych, energochłonnych i nieekonomicznych zakładów.

  37. Anonim napisał(a):

    Ja miałem okazję jeździć Polonezem, Fiatem 125p, Škodą, Syrenami oraz Zastawą. Polonezem jeździłem jako kierowca i dobrze go wspominam chć bez wspomagania jeździło nim się dość ciężko. Resztą aut jeździłem jako pasażer i bardzo przyjemnie wspominam przejażdżki Fiatem 125p i Škodą. Zastawą jechało mi się szczerze tak sobie, dość spartańsko. No i na koniec Syrenki. Głośne i śmierdzące paliwem i to był ich niekwestionowany urok…

  38. Anonim napisał(a):

    Ja miałem okazję jeździć Polonezem, Fiatem 125p, Škodą, Syrenami oraz Zastawą. Polonezem jeździłem jako kierowca i dobrze go wspominam chć bez wspomagania jeździło nim się dość ciężko. Resztą aut jeździłem jako pasażer i bardzo przyjemnie wspominam przejażdżki Fiatem 125p i Škodą. Zastawą jechało mi się szczerze tak sobie, dość spartańsko. No i na koniec Syrenki. Głośne i śmierdzące paliwem i to był ich niekwestionowany urok…

  39. Anonim napisał(a):

    No i oddzielny post zostawiam Maluchowi, autku na którym zdawałem prawo jazdy około 20 łat temu. Wspominam go najgorzej. Samochód był mały, ciasny, w środku śmierdziało paliwem albo czymś podobnym a do tego był piekielnie głośny. Kilka razy uderzyłem się w głowę prz wsiadaniu do jego ciasnego środka. To było najgorsze auto z jakim miałem kiedykolwiek do czynienia.

  40. Anonim napisał(a):

    No i oddzielny post zostawiam Maluchowi, autku na którym zdawałem prawo jazdy około 20 łat temu. Wspominam go najgorzej. Samochód był mały, ciasny, w środku śmierdziało paliwem albo czymś podobnym a do tego był piekielnie głośny. Kilka razy uderzyłem się w głowę prz wsiadaniu do jego ciasnego środka. To było najgorsze auto z jakim miałem kiedykolwiek do czynienia.

  41. Req napisał(a):

    Ja jeżdżę do tej pory Polonezem atu plus i nie nażekam a miałem już nie jedną okazje kupić zagraniczne cudeńko to jednak wolę poldka bo po pierwsze primo mam na gaz po drugie primo po 13 latach nie wymieniłem niczego prócz oleju

  42. Req napisał(a):

    Ja jeżdżę do tej pory Polonezem atu plus i nie nażekam a miałem już nie jedną okazje kupić zagraniczne cudeńko to jednak wolę poldka bo po pierwsze primo mam na gaz po drugie primo po 13 latach nie wymieniłem niczego prócz oleju

  43. Avo1 napisał(a):

    aaa mój Moskwicz też dobrze jeździł.

  44. Avo1 napisał(a):

    aaa mój Moskwicz też dobrze jeździł.

  45. imie napisał(a):

    Syrena jest z FSM

Tagi: Auta z PRL-u, Czym jeździli Polacy w czasach PRL? [galeria], fiat 125p, fiat 126p, fso polonez, FSO Syrena 104, FSO Warszawa 203, Galeria, prl, Skoda 100, Trabant 601, Wartburg 353, Zastava 1100